| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Entomoloji | BKZ303 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze, Projeksiyon yoluyla slayt, metin, animasyon ve video gösterimi şeklinde ve ek kaynak kitaplar kullanılarak verilir. |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Entomoloji dersini alan örencilere böcekleri tanıma, böcekleri takım ve familya düzeyinde teşhis edebilme becerilerini kazandırmak, böceklerin dış yapısı (morfoloji), anatomisi ve fizyolojisi gibi konularda bilgi sahibi olmalarını sağlamak, böceklerin biyolojisi ve ekolojisi konusunda öğrencileri bilgilendirmek, böceklerin toplanması, öldürülmesi, kolleksiyon ve sürel preparatlarının hazırlanması, kültüre alma ve örneklerin gönderilmesi esaslarını öğretmek, zararlı böceklerin mücadelesine karar verebilme becerilerini kazandırmak, böcek bilimi konusunda lisansüstü çalışma yapmayı planlayan öğrencilere gerekli ve temel bilgi desteğini sağlamak amaçlanmıştır. |
| Dersin İçeriği | Arthropoda (Eklem Bacaklılar) şubesine bağlı Insecta-Hexapoda (Böceklerin) sınıfının genel özellikleri, böceklerin tarihçesi, sistematikteki yeri ve önemi, böcek insan ilişkileri, böceklerin morfolojik, anatomik, fizyolojik ve üreme-gelişme özellikleri, böcek ekolojisi, yaşam stratejileri, böceklerin çoğalmalarını etkileyen faktörler, Böceklerin sınıflandırılması, böcek takımları, önemli bitki zararlıları ve diğer hayvansal zararlılar, böcekler ile savaşım yöntemleri, kültürel önlemler, biyolojik savaşım, fiziksel savaşım, kimyasal savaşım, böcek öldürücü ilaçların sınıflandırılması, tüm savaşım, zararlılarla savaşımda kullanılan araç ve makinalar, böceklerin toplanması, öldürülmesi, kolleksiyon ve sürel preparatlarının hazırlanması, kültüre alma ve örneklerin gönderilmesi esasları dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Böceklerin hayvanlar alemi içerisindeki payı, yeri, önemi ve özellikleri hakkında bilgi sahibi olur. |
| 2 | Böceklerin sistematikteki yerini bilir, terminolojik ve temel bilgileri kavrar. |
| 3 | Böcekleri takım ve familya düzeyinde ayırt edebilir, ekolojik istekleri ile habitatları hakkında bilgi edinir |
| 4 | Zararlı böcekleri teşhis ederek uygun mücadele yöntemlerini önerme becerisi kazanır. |
| 5 | Böcek örneklerinin nasıl toplanacağını, öldürüleceğini, kültüre alacağını, preparat ve teşhise hazır hale getireceğini ve kolleksiyonunu uygulamalı öğrenir. |
| 6 | Önemli teşhis anahtarlarını öğrenir. |
| 7 | Uygulamada farklı mücadele yöntemlerini ve entegre zararlı yönetimi öğrenir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Böceklerin tarihçesi, önemi, böcek insan ilişkileri | |
| 2. Hafta | Böceklerin sınıflandırılması, sistematikteki yeri ve yakın hayvan grupları | |
| 3. Hafta | Kanatsız böcekler (Apterygot) ve kanatlı böceklerin (Pterygot) genel özellikleri | |
| 4. Hafta | Holometabola-Tam başkalaşım gösteren böcek takımlarının genel özellikleri | |
| 5. Hafta | Hemimetabola-Yarı başkalaşım gösteren böcek takımlarının genel özellikleri | |
| 6. Hafta | Böceklerin dış yapısı, böceklerin vücut duvarı, baş ve uzantıları, thorax ve uzantıları, bacaklar ve tipleri, kanatlar ve uçuş, abdomen ve uzantıları | |
| 7. Hafta | Böceklerde kas sistemi, sindirim sistemi, boşaltım sistemi, dolaşım sistemi ve solunum sistemi | |
| 8. Hafta | Arasınav | |
| 9. Hafta | Böceklerde üreme sistemi, sinir sistemi, duygu organları, ses çıkartma organları, ışık organları ve salgı organları | |
| 10. Hafta | Böceklerde üreme ve gelişme, yumurta yapıları, embriyogenez ve morfogenez, larva ve pupa dönemleri, deri değiştirme ve başkalaşım,diyapoz | |
| 11. Hafta | Böcek ekolojisi, yaşam stratejileri, böceklerin çoğalmalarını etkileyen faktörler | |
| 12. Hafta | Böceklerin sınıflandırılması, böcek takımları, önemli bitki zararlıları ve diğer hayvansal zararlılar | |
| 13. Hafta | Sosyal böcekler, termitler, karıncalar, arılar | |
| 14. Hafta | Böcekler ile savaşım yöntemleri, kültürel önlemler, biyolojik savaşım, fiziksel savaşım, kimyasal savaşım, böcek öldürücü ilaçların sınıflandırılması, tüm savaşım, zararlılarla savaşımda kullanılan araç ve makinalar |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel bilim ve mühendislik bilgi ve ilkelerini Ziraat Mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi | ✔ | |||||
| 2 | Tarımsal alanlarda sıkça görülen hastalık etmenleri, zararlılar, yabancı otlar ve yararlı organizmaları genel olarak mikroskobik ve makroskobik düzeyde tanıyabilme, yaygınlık durumları ile zarar/yarar düzeylerini saptayabilme yeteneği | ✔ | |||||
| 3 | Tarımsal üretim sürecinde teknikler hakkında bilgi sahibi olma, süreçle ilgili temel problemleri tanımlayabilme ve bunların çözümünde çağdaş teknikler ile hesaplama araçlarını kullanabilme yeteneği | ✔ | |||||
| 4 | Bitki koruma problemlerinin çözümüne yönelik teknik ve bilimsel bilgi ile tanımlanmış mevcut önerileri, sürdürülebilir tarım, çevre ve insan sağlığı ile gıda güvenliğini göz önünde tutarak yürütebilme becerisi | ✔ | |||||
| 5 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapabilme, gerektiğinde bağımsız davranma, insiyatif kullanma ve yaratıcılık becerisine sahip olma, fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisi | ✔ | |||||
| 6 | Ulusal ve uluslararası güncel sorunları takip edebilme | ✔ | |||||
| 7 | Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseme | ✔ | |||||
| 8 | Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilme | ✔ | |||||
| 9 | Tarımda kalite sistemleri ile mesleki etik konusunda bilinç sahibi olabilme | ✔ | |||||
| 10 | İş ahlakı ve sorumluluk duygusuna sahip olma | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 24 | 24 |
| Ödev 1 | 5 | 4 | 20 | |
| Final | 1 | 37 | 37 | |
| Uygulama | 14 | 1,5 | 21 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||