Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Farmasötik Bakım ECZ310 Türkçe Zorunlu 8. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi CEREN GÜNEY, Dr. Öğr. Üyesi Elif KARABACAK
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Farmasötik bakımın temel prensiplerini öğretmek, toplumda sık karşılaşılan kronik hastalıklarla ilgili olarak genel hastalık bilgisi, epidemiyoloji, etiyoloji, klinik ve laboratuvar bulgularını öğretmek, ilaç tedavi ilkeleri, ilaçsız tedavi önerileri, ilaç izlem parametreleri, komplikasyonları ve eczacının alabileceği rolleri öğretmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Farmasötik Bakımın temel prensipleri, sıkça karşılaşılan kronik hastalıklarla ilgili olarak genel hastalık bilgisi, epidemiyoloji, etiyoloji, klinik ve laboratuvar bulguları, ilaç tedavi ilkeleri, ilaçsız tedavi önerileri, ilaç izlem parametreleri, komplikasyonları ve eczacının alabileceği rolleri
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Çocuk hastalarda farmasötik bakım örneklerini tanıma
2 Yaşlı hastalarda farmasötik bakım örneklerini tanıma
3 Gebe ve laktasyondaki hastalarda farmasötik bakım örneklerini tanıma
4 Yaygın görülen kronik hastalıklarda farmasötik bakım sağlayabilme
5 Bazı akut olgularda farmasötik bakım planı hakkında örnek olgular üzerinden fikir sahibi olma
6 Klinik eczacılık ve farmasötik bakım arasındaki ilişkiyi bilme
7 Farmasötik bakımın temel aşamalarını bilme
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Farmasötik bakım nedir, farmasötik bakım aşamaları, farmasötik bakım nasıl yapılır? Araştırma, Diğer Faaliyetler
2. Hafta Gebelik ve laktasyon döneminde farmasötik bakım Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Çocuklarda farmasötik bakım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
4. Hafta Yaşlılarda farmasötik bakım Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Diyabette farmasötik bakım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
6. Hafta Kalp-damar hastalarında farmasötik bakım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Gastrointestinal sorunlarda farmasötik bakım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
8. Hafta Ağrı ve kas spazmlarında farmasötik bakım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
9. Hafta Solunum sistemi hastalıklarında farmasötik bakım Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Antibiyotik kullanımında farmasötik bakım Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
11. Hafta Kanser tedavisinde farmasötik bakım Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Reçete örnekleri ile farmasötik bakım uygulamaları-I Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
13. Hafta Reçete örnekleri ile farmasötik bakım uygulamaları-II Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Farmasötik bakım hizmetlerinde, eczacı-hasta, eczacı-doktor iletişimi Diğer Faaliyetler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eczacılık lisans programını tamamlayarak elde ettiği bilgi ve becerileri; mevcut yasalar, yönetmelikler ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik kurallar çerçevesinde gerektiğinde inisiyatif alarak mesleğin uygulama alanlarında kullanır.
2 İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel ve kimyasal yapısı, sentezi, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri, etkileri, yapı-etki ilişkileri, tasarım ve geliştirilmeleri, terapötik doz tayini ile farmakokinetik ve farmakodinamik özellikleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahiptir.
3 Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere teknolojik araçlar, veri tabanları ve bilgi kaynaklarını kullanarak takip eder. Bu bilgileri geliştirir, derinleştirir, değerlendirir ve toplum yararına olacak şekilde kullanır
4 Doğal kaynaklı veya sentetik etken madde içeren farmasötik, radyofarmasötik, biyoteknolojik, nanoteknolojik ve kozmetik/ kozmesötik ürünlerin hazırlanması, üretimi, kalite güvencesi ile kontrolü, biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlilikleri, ruhsatlandırma ve patent çalışmaları, tedarik zincirinin yönetimi ve topluma sunulması süreçlerinde aktif rol alır.
5 Farmakovijilans uygulamalarında aktif görev alır; advers etki raporlama sistemini kullanır; güvenli ilaç kullanımını sağlamak üzere risk yönetimine ve denetimine katkıda bulunur.
6 İlaç güvenliliği ile ilgili farkındalığı artırmak üzere hastayı, hasta yakını ve diğer sağlık profesyonellerini bilgilendirir.
7 Majistral ilaçların hazırlanması, orijinal veya jenerik tüm müstahzar ve tıbbi ürünlerin kullanımları ve mevzuatı ile ilgili yeterli bilgiye sahiptir.
8 Akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde ilaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla hastaya reçetesindeki ilaçların endikasyonları, uygulama yolu ve geçimsizlikleri, klinik laboratuvar sonuçlarının değerlendirilmesi hakkında bilgiye sahiptir
9 Gıda takviyesi, nutrasötikler, kozmetik/kozmesötikler, OTC vb. ürünler hakkında topluma pratik ve faydalı bilgi verilmesi konusunda yeterlilik sahibidir.
10 Eczacılık meslek bilgilerini farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir.
11 Toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için ilgili yasal otoriteler, hekimler ve sağlık personeliyle, ilaç endüstrisi ve diğer paydaşlar ile etkin iletişim kurabilir, alanla ilgili sorunlara öneri ve çözüm getirebilir.
12 Kronik hastalıklar ve diğer amaçlarla kullanılan tıbbi cihazların özellikleri, kullanım alanları, üretimleri, kalite güvencesi, mevzuatı ve yasal düzenlemeleri hakkında bilgi sahibidir.
13 İlaç ve medikal ürünlerin tedariği ve sunumunda rol alır, akılcı ve güvenli kullanımı konusunda hastaya danışmanlık hizmeti verir.
14 En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme, hastalar ve meslektaşları ile iletişim kurabilme, ulusal ve/veya uluslararası etkinliklere ve projelere katılarak sözlü ve yazılı olarak kendini ifade edebilme yeterliliğine sahiptir.
15 Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları, yazılımlar ve yapay zeka destekli teknolojiler konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahiptir.
16 Birinci basamak sağlık hizmeti sunan bir sağlık profesyoneli olarak, hasta kayıtlarını yöneterek sağlıklı yaşam danışmanlığı yapar; sağlıklı yaşamı teşvik eder ve halk sağlığını korumak için mesleki sorumluklarını yerine getirir.
17 Sorumluluğu altında çalışanların iş güvenliğine dikkat eder ve bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik mesleki eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
18 İlaç ve sağlık yönetimi ile ilgili eczacılık mesleği ve uygulama alanlarının geliştirilmesi süreçlerinde görev alır; araştırma ve geliştirme faaliyetlerini bilimsel ve etik ilkelere uygun biçimde yürütür; verileri analiz eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular.
19 Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun olarak mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeleyerek kalite yönetimi süreçlerine katılır.
20 Tavır, tutum, davranışları ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
21 Biyolojik sistemlerin anatomisi, immunolojisi, fizyolojisi, fizyopatolojisi ve biyokimyası hakkında bilgi sahibidir. İnsan sağlığını etkileyen bilişsel durumlar ve davranışlar, mental ve fiziksel hastalıklar, semptom ve tedavileri hakkındaki temel kavramları bilir ve ilişkilendirir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7
PY1 4 4 4 4 4 4 4
PY2 1 1 1 1 1 1 1
PY3 3 3 3 3 3 3 3
PY4 0 0 0 0 0 0 0
PY5 4 4 4 4 4 4 4
PY6 4 4 4 4 4 4 4
PY7 0 0 0 0 0 0 0
PY8 5 5 5 5 5 5 5
PY9 1 1 1 1 1 1 1
PY10 5 5 5 5 5 5 5
PY11 1 1 1 1 1 1 1
PY12 3 3 3 3 3 3 3
PY13 3 3 3 3 3 3 3
PY14 2 2 2 2 2 2 2
PY15 2 2 2 2 2 2 2
PY16 5 5 5 5 5 5 5
PY17 0 0 0 0 0 0 0
PY18 0 0 0 0 0 0 0
PY19 0 0 0 0 0 0 0
PY20 2 2 2 2 2 2 2
PY21 5 5 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Pharmaceutical Care Practice: The Patient-Centered Approach to Medication Management Services, 3e Robert J. Cipolle, Linda M. Strand, Peter C. Morley
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Araştırma 2 2,5 5
Görüşme 1 3 3
Sunum (Hazırlık) 1 3 3
Saha/Arazi Çalışması 1 3 3
Diğer Faaliyetler 2 3 6
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 1 5 5
Final 1 1 1
Sınıf İçi Etkinlik 5 1,5 7,5
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0