| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımlılık ve Bağımlılık ile Mücadele | BBM100 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi CEREN GÜNEY |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi CEREN GÜNEY (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, günümüzde sıkça kullandığımız teknolojik ürünlere bağımlılık, bağımlılıkla mücadele, teknolojinin olumsuz etkilerine yönelik farkındalık oluşturmak, teknolojinin olumsuz etkileri ile baş etme stratejilerini ve doğru teknoloji kullanımını kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Bağımlılık kavramı; Madde Bağımlılığı ile Mücadele; İnternet, Oyun ve Akıllı Telefon Bağımlılığı; Sosyal Ağ Bağımlılığı, Sanal Zorbalık; Yeme Bağımlılığı, Onyomani, Patolojik Kumar Bağımlılığı, Bağımlılıkta Tedavi Yaklaşımları |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Bağımlılığı ve teknolojinin olumsuz etkilerini bilme |
| 2 | Bağımlılıkla mücadele yollarını bilme |
| 3 | Tütün, alkol, madde ve teknoloji bağımlılığına yönelik farkındalık kazanma |
| 4 | Sosyal ağ bağımlılığına karşı farkındalık kazanma |
| 5 | Oyun bağımlılığına karşı farkındalık kazanma ve buna karşı önlem alma |
| 6 | Akıllı telefon bağımlılığına karşı farkındalık kazanma |
| 7 | Bağımlılığın aile, akran grubu ve toplum ilişkili temellerini açıklayabilme |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Temel kavramlar, teknolojinin olumlu ve olumsuz yönleri, bağımlılık | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| 2. Hafta | Bağımlılık ve bağımlılıkla mücadele, eylem planları ve yöntemler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | Türkiye'de bağımlılıkla mücadele ve Yeşilay | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | Uyuşturucu, tütün, alkol gibi bağımlılık yapan maddelere karşı mücadele | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | İnternet kullanımında bağımlılık özellikleri, internet bağımlılığının ölçülmesi, internet, oyun, akıllı telefon ve sosyal ağ bağımlılığı işaret ve semptomları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Sosyal ağ bağımlılığına karşı öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 7. Hafta | Oyun bağımlılığına karşı öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 8. Hafta | Oyun bağımlılığına karşı öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 9. Hafta | Sanal zorbalık nedir? Genel zorbalıkla arasındaki farklar, Sanal zorbalık türleri, Sanal zorbalık araçları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 10. Hafta | Akıllı telefon bağımlılığına karşı öğrencilere, öğretmenlere ve ailelere yönelik farkındalık ve baş etme stratejileri, nomofobi | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Yeme bağımlılığı, alışveriş bağımlılığı (Onyomani) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Patolojik Kumar Bağımlılığı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Bağımlılıkta Tedavi Yaklaşımları: Farmakolojik tedaviler, psikoterapiler (BDT, MG, değişim modelleri) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | Bağımlılığın önlenmesi: Sosyal politikalar, ulusal eylem planları, yasalar, risk gruplarının belirlenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Eczacılık lisans programını tamamlayarak elde ettiği bilgi ve becerileri; mevcut yasalar, yönetmelikler ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik kurallar çerçevesinde gerektiğinde inisiyatif alarak mesleğin uygulama alanlarında kullanır. | ✔ | |||||
| 2 | İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel ve kimyasal yapısı, sentezi, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri, etkileri, yapı-etki ilişkileri, tasarım ve geliştirilmeleri, terapötik doz tayini ile farmakokinetik ve farmakodinamik özellikleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahiptir. | ||||||
| 3 | Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere teknolojik araçlar, veri tabanları ve bilgi kaynaklarını kullanarak takip eder. Bu bilgileri geliştirir, derinleştirir, değerlendirir ve toplum yararına olacak şekilde kullanır | ✔ | |||||
| 4 | Doğal kaynaklı veya sentetik etken madde içeren farmasötik, radyofarmasötik, biyoteknolojik, nanoteknolojik ve kozmetik/ kozmesötik ürünlerin hazırlanması, üretimi, kalite güvencesi ile kontrolü, biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlilikleri, ruhsatlandırma ve patent çalışmaları, tedarik zincirinin yönetimi ve topluma sunulması süreçlerinde aktif rol alır. | ||||||
| 5 | Farmakovijilans uygulamalarında aktif görev alır; advers etki raporlama sistemini kullanır; güvenli ilaç kullanımını sağlamak üzere risk yönetimine ve denetimine katkıda bulunur. | ||||||
| 6 | İlaç güvenliliği ile ilgili farkındalığı artırmak üzere hastayı, hasta yakını ve diğer sağlık profesyonellerini bilgilendirir. | ||||||
| 7 | Majistral ilaçların hazırlanması, orijinal veya jenerik tüm müstahzar ve tıbbi ürünlerin kullanımları ve mevzuatı ile ilgili yeterli bilgiye sahiptir. | ||||||
| 8 | Akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde ilaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla hastaya reçetesindeki ilaçların endikasyonları, uygulama yolu ve geçimsizlikleri, klinik laboratuvar sonuçlarının değerlendirilmesi hakkında bilgiye sahiptir | ||||||
| 9 | Gıda takviyesi, nutrasötikler, kozmetik/kozmesötikler, OTC vb. ürünler hakkında topluma pratik ve faydalı bilgi verilmesi konusunda yeterlilik sahibidir. | ||||||
| 10 | Eczacılık meslek bilgilerini farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir. | ||||||
| 11 | Toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için ilgili yasal otoriteler, hekimler ve sağlık personeliyle, ilaç endüstrisi ve diğer paydaşlar ile etkin iletişim kurabilir, alanla ilgili sorunlara öneri ve çözüm getirebilir. | ✔ | |||||
| 12 | Kronik hastalıklar ve diğer amaçlarla kullanılan tıbbi cihazların özellikleri, kullanım alanları, üretimleri, kalite güvencesi, mevzuatı ve yasal düzenlemeleri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
| 13 | İlaç ve medikal ürünlerin tedariği ve sunumunda rol alır, akılcı ve güvenli kullanımı konusunda hastaya danışmanlık hizmeti verir. | ||||||
| 14 | En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme, hastalar ve meslektaşları ile iletişim kurabilme, ulusal ve/veya uluslararası etkinliklere ve projelere katılarak sözlü ve yazılı olarak kendini ifade edebilme yeterliliğine sahiptir. | ||||||
| 15 | Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları, yazılımlar ve yapay zeka destekli teknolojiler konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahiptir. | ✔ | |||||
| 16 | Birinci basamak sağlık hizmeti sunan bir sağlık profesyoneli olarak, hasta kayıtlarını yöneterek sağlıklı yaşam danışmanlığı yapar; sağlıklı yaşamı teşvik eder ve halk sağlığını korumak için mesleki sorumluklarını yerine getirir. | ✔ | |||||
| 17 | Sorumluluğu altında çalışanların iş güvenliğine dikkat eder ve bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik mesleki eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. | ✔ | |||||
| 18 | İlaç ve sağlık yönetimi ile ilgili eczacılık mesleği ve uygulama alanlarının geliştirilmesi süreçlerinde görev alır; araştırma ve geliştirme faaliyetlerini bilimsel ve etik ilkelere uygun biçimde yürütür; verileri analiz eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
| 19 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun olarak mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeleyerek kalite yönetimi süreçlerine katılır. | ✔ | |||||
| 20 | Tavır, tutum, davranışları ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. | ✔ | |||||
| 21 | Biyolojik sistemlerin anatomisi, immunolojisi, fizyolojisi, fizyopatolojisi ve biyokimyası hakkında bilgi sahibidir. İnsan sağlığını etkileyen bilişsel durumlar ve davranışlar, mental ve fiziksel hastalıklar, semptom ve tedavileri hakkındaki temel kavramları bilir ve ilişkilendirir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 0 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 |
| PY4 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY11 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY15 | 3 | 2 | 2 | 4 | 1 | 3 | 3 |
| PY16 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY17 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY19 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY20 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY21 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi CEREN GÜNEY | Vize | 40,00 | |
| Dr. Öğr. Üyesi CEREN GÜNEY | Final | 60,00 | |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Araştırma | 1 | 5 | 5 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 2 | 1 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 51 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 2,0 | ||