Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Dili II TDB102 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Yükseköğrenimini tamamlamış her gence anadilinin yapı ve işleyiş özelliklerini, anlatım olanaklarını gereğince kavratabilmek, yazılı ve sözlü anlatım aracı olarak Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme yeteneğini kazandırmak ve anadili bilincine sahip gençler yetiştirmektir
Dersin İçeriği
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Okuduğu bir metni, izlediği/dinlediği bir programı değerlendirir
2 Türk dilinin özelliklerini ve inceliklerini tanımlar.
3 Yazım kurallarını uygular. Noktalama işaretlerini yerli yerinde kullanır.
4 Türkçeyi etkili ve güzel konuşur.
5 Dilekçe ve rapor yazma, tutanak tutma gibi yazışmaları eksiksiz yapar.
6 Yazınsal türleri (makale, deneme, şiir, roman, öykü…) açıklar.
7 Yazınsal türlerle ilgili benzerlik ve farklılıkları sıralar.
8 Sözlü (Açıkoturum, söylev, konferans…) ve yazılı anlatım (makale, deneme, şiir, roman, öykü…) türlerini tanımlar; bunların aralarındaki benzerlik ve farklılıkları saptar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Anlatım bozuklukları. Dilbilgisi (cümlenin öğeleri vb.)
2. Hafta Anlatım bozuklukları (öğrenci yazılarından ya da öğrencilerin gazetelerden, dergilerden, kitaplardan buldukları örnekler, dilbilgisi konularıyla destekleme)
3. Hafta Biyografi türleri (Anı, günlük vb.) Metinler üzerinde bu türlerin özellikleri. Bu türlerde ödevler.
4. Hafta Öğrenci yazıları (Bir önceki dersin ödevleri okunup değerlendirilecek.)
5. Hafta Fıkra (köşe yazısı), deneme vb. ve örnekler. Bu türlerde ödev.
6. Hafta Öğrenci yazılarının (ödevlerinin) okunup değerlendirilmesi, sunulması
7. Hafta Günlük Yaşamda Başvurulan Yazıların ve Mesleki Yazıların Biçimsel Özellikleri
8. Hafta Öğrenci ödevlerinin değerlendirilmesi.
9. Hafta Makale, bilimsel araştırma yazılarında uyulacak biçimsel özellikler. Dipnot, alıntı, aktarma, kaynaklardan yararlanma; bunların metin içinde gösterilmesi.
10. Hafta Roman, öykü türlerinde kitap tanıtma sunumları. Konuşma kusurları, diksiyon.
11. Hafta Roman, öykü türlerinde kitap tanıtma sunumları. Öğrencilerin konuşma kusurları.
12. Hafta Belli başlı edebiyat dergilerinin öğrencilerce tanıtılması. Konuşma kusurları.
13. Hafta Sözlü Anlatım: Konferans, panel, açıkoturum vb. (uygulama)
14. Hafta Sözlü anlatım (uygulama)
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Alpay, Necmiye (2007), Türkçe Sorunları Kılavuzu, İstanbul: Metis Yayınları
  • Çotuksöken, Yusuf (2010), Uygulamalı Türkçe Yazılı ve Sözlü Anlatım, İstanbul: Papatya Yayıncılık
  • Demir, Nurettin, Emine Yılmaz (Editörler) (2009), Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kavcar, Cahit, Ferhan Oğuzkan, Özlem Aksoy (2007), Yazılı ve Sözlü Anlatım, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özön, Mustafa Nijat (1995), Büyük Dil Kılavuzu, İstanbul: YKY.
  • Türkçe Sözlük (2010), Ankara: TDK Yayınları.
  • Yazım Kılavuzu (2005), Ankara: Dil Derneği Yayınlar.
  • Yusuf Çotuksöken (2009), Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili, İstanbul: Papatya Yayıncılık.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 5 5
Ödev 1 1 14 14
Final 1 5 5
Sınıf İçi Etkinlik 2 14 28
Toplam İş Yükü 52
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0