Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eczacılık Uygulamalarının Temelleri ve İlaç Bilgisi ECZ312 Türkçe Zorunlu 6. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi CEREN GÜNEY
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Öğrencileri temel kavramlar konusunda bilgilendirmek, reçeteleme kurallarını ve eczane uygulamalarını öğrencilerin kavramasını sağlamak, sık rastlanan hastalıklarda kullanılan müstahzarlar hakkında bilgi edinmelerini sağlamak ve stajlarına daha donanımlı ve farkındalıklı bir şekilde başlamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği Eczacının temel sorumlulukları, eczanede kullanılan bilgisayar programları, Medula sistemi, reçete giriş, reçete grupları, reçete tipleri, Sosyal Güvenlik Kurumu ile Türk Eczacıları Birliği arasında yapılan ilaç teminine ilişkin protokol, sık karşılaşılan hastalıklar ve tedavilerinde kullanılan müstahzar bilgileri, akılcı ilaç kullanım ilkeleri ve yapay zeka uygulamalarının yeri
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Öğrenciyi zorunlu eczane stajlarında karşılaşabileceği durumlara hazırlama
2 Sık karşılaşılan hastalıklarda kullanılan müstahzarlar hakkında bilgi sahibi olması
3 Eşdeğer ilaç kavramı hakkında bilgi sahibi olması
4 Sunum ve tartışma yapma becerisi kazanma
5 Akılcı ilaç kullanım ilkelerini öğrenme
6 Yapay zeka uygulamalarının eczacılıktaki kullanım alanları hakkında farkındalık kazanma
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Eczacının bir sağlık personeli olarak (hastane, eczane, endüstri, akademi, kurum, depo, adli, spor eczacılığı) temel sorumlulukları Görüşme, Sunum (Hazırlık)
2. Hafta Eczanede kullanılan bilgisayar programları, Medula sistemi, reçete giriş, reçete grupları, reçete tipleri Görüşme, Sunum (Hazırlık)
3. Hafta Sosyal Güvenlik Kurumu Kapsamındaki Kişilerin Türk Eczacıları Birliği Üyesi Eczanelerden İlaç Teminine İlişkin Protokol
4. Hafta Hastalık ve müstahzar bilgisi (hipertansiyon ilaçları) Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Hastalık ve müstahzar bilgisi (kardiyovasküler sisteme etkili diğer ilaçlar) Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
6. Hafta Hastalık ve müstahzar bilgisi (diyabet ilaçları) Görüşme, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Hastalık ve müstahzar bilgisi (endokrin sistemin diğer ilaçları) Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Hastalık ve müstahzar bilgisi (antimikrobiyal ilaçlar) Görüşme, Sunum (Hazırlık)
9. Hafta Hastalık ve müstahzar bilgisi (oküler ve dermatolojik ilaçlar) Sunum (Hazırlık), Görüşme
10. Hafta Öğrenci sunumları-1 (antihistaminikler, solunum sistemi ilaçları, grip ve soğuk algınlığı ilaçları) Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta Öğrenci sunumları-2 (oral kontraseptifler, gastrointestinal sistem ilaçları, vitaminler ve antianemik ilaçlar) Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
12. Hafta Öğrenci sunumları-3 (nonsteroidal antiinflamatuvar ilaçlar, narkotik analjezikler, anksiyolitikler) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
13. Hafta Öğrenci sunumları-4 (antidepresanlar, nöroleptikler, antiepileptikler) Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
14. Hafta Akılcı ilaç kullanımı ve yapay zeka uygulamalarından faydalanma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Araştırma
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eczacılık lisans programını tamamlayarak elde ettiği bilgi ve becerileri; mevcut yasalar, yönetmelikler ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik kurallar çerçevesinde gerektiğinde inisiyatif alarak mesleğin uygulama alanlarında kullanır.
2 İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel ve kimyasal yapısı, sentezi, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri, etkileri, yapı-etki ilişkileri, tasarım ve geliştirilmeleri, terapötik doz tayini ile farmakokinetik ve farmakodinamik özellikleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahiptir.
3 Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere teknolojik araçlar, veri tabanları ve bilgi kaynaklarını kullanarak takip eder. Bu bilgileri geliştirir, derinleştirir, değerlendirir ve toplum yararına olacak şekilde kullanır
4 Doğal kaynaklı veya sentetik etken madde içeren farmasötik, radyofarmasötik, biyoteknolojik, nanoteknolojik ve kozmetik/ kozmesötik ürünlerin hazırlanması, üretimi, kalite güvencesi ile kontrolü, biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlilikleri, ruhsatlandırma ve patent çalışmaları, tedarik zincirinin yönetimi ve topluma sunulması süreçlerinde aktif rol alır.
5 Farmakovijilans uygulamalarında aktif görev alır; advers etki raporlama sistemini kullanır; güvenli ilaç kullanımını sağlamak üzere risk yönetimine ve denetimine katkıda bulunur.
6 İlaç güvenliliği ile ilgili farkındalığı artırmak üzere hastayı, hasta yakını ve diğer sağlık profesyonellerini bilgilendirir.
7 Majistral ilaçların hazırlanması, orijinal veya jenerik tüm müstahzar ve tıbbi ürünlerin kullanımları ve mevzuatı ile ilgili yeterli bilgiye sahiptir.
8 Akılcı ilaç kullanımı çerçevesinde ilaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla hastaya reçetesindeki ilaçların endikasyonları, uygulama yolu ve geçimsizlikleri, klinik laboratuvar sonuçlarının değerlendirilmesi hakkında bilgiye sahiptir
9 Gıda takviyesi, nutrasötikler, kozmetik/kozmesötikler, OTC vb. ürünler hakkında topluma pratik ve faydalı bilgi verilmesi konusunda yeterlilik sahibidir.
10 Eczacılık meslek bilgilerini farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip geliştirir.
11 Toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için ilgili yasal otoriteler, hekimler ve sağlık personeliyle, ilaç endüstrisi ve diğer paydaşlar ile etkin iletişim kurabilir, alanla ilgili sorunlara öneri ve çözüm getirebilir.
12 Kronik hastalıklar ve diğer amaçlarla kullanılan tıbbi cihazların özellikleri, kullanım alanları, üretimleri, kalite güvencesi, mevzuatı ve yasal düzenlemeleri hakkında bilgi sahibidir.
13 İlaç ve medikal ürünlerin tedariği ve sunumunda rol alır, akılcı ve güvenli kullanımı konusunda hastaya danışmanlık hizmeti verir.
14 En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme, hastalar ve meslektaşları ile iletişim kurabilme, ulusal ve/veya uluslararası etkinliklere ve projelere katılarak sözlü ve yazılı olarak kendini ifade edebilme yeterliliğine sahiptir.
15 Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları, yazılımlar ve yapay zeka destekli teknolojiler konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahiptir.
16 Birinci basamak sağlık hizmeti sunan bir sağlık profesyoneli olarak, hasta kayıtlarını yöneterek sağlıklı yaşam danışmanlığı yapar; sağlıklı yaşamı teşvik eder ve halk sağlığını korumak için mesleki sorumluklarını yerine getirir.
17 Sorumluluğu altında çalışanların iş güvenliğine dikkat eder ve bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik mesleki eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir.
18 İlaç ve sağlık yönetimi ile ilgili eczacılık mesleği ve uygulama alanlarının geliştirilmesi süreçlerinde görev alır; araştırma ve geliştirme faaliyetlerini bilimsel ve etik ilkelere uygun biçimde yürütür; verileri analiz eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular.
19 Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun olarak mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeleyerek kalite yönetimi süreçlerine katılır.
20 Tavır, tutum, davranışları ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
21 Biyolojik sistemlerin anatomisi, immunolojisi, fizyolojisi, fizyopatolojisi ve biyokimyası hakkında bilgi sahibidir. İnsan sağlığını etkileyen bilişsel durumlar ve davranışlar, mental ve fiziksel hastalıklar, semptom ve tedavileri hakkındaki temel kavramları bilir ve ilişkilendirir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY1 3 3 3 3 3 3
PY2 1 1 1 1 1 1
PY3 2 2 2 2 2 2
PY4 0 0 0 0 0 0
PY5 0 0 0 0 0 0
PY6 2 2 2 2 2 2
PY7 0 0 0 0 0 0
PY8 4 5 5 3 5 5
PY9 1 1 1 1 1 1
PY10 3 3 3 3 3 3
PY11 3 3 3 3 3 3
PY12 3 3 3 3 3 3
PY13 2 2 2 2 2 2
PY14 2 2 2 2 2 2
PY15 3 3 3 5 5 5
PY16 1 1 1 1 1 1
PY17 0 0 0 0 0 0
PY18 0 0 0 0 0 0
PY19 0 0 0 0 0 0
PY20 3 3 3 3 3 3
PY21 2 2 2 2 2 2
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Ders notları verilecektir.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Görüşme 1 1 1
Sunum (Hazırlık) 1 2 2
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 1 4 4
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 51
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0