Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Film Tasarımı II STV606 Türkçe Zorunlu 3 + 0 3,0 8,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Yüz-yüze Eğitim
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Öğrencilere; “Sinema/Film Araştırmaları” disiplinini tanıtmak, onları insani bilimlerin bu genç dalının tarihsel evrimi konusunda bilgilendirmek ve bu disiplinin temel metinleriyle (makaleler ve kitaplar) tanıştırmaktır. Öğrencileri, sinema araştırmaları disiplininde yeni, bilimsel ve nitelikli çalışmalar yapabilecek araştırmacılara dönüştürmektir.
Dersin İçeriği Sinema/Film Araştırmaları disiplininin gerektirdiği kuramsal (teorik), yöntembilimsel (metodolojik), bilgikuramsal (epistemolojik) ve eleştirel (kritik) çerçeve dersin sınırlarını belirler.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Öğrenci, sinema/film araştırmaları disiplininin tarihsel gelişimini öğrenir.
2 Öğrenci, sinema/film araştırmaları disiplininin kavramsal çerçevesini ve kuramsal arka planını kavrar.
3 Öğrenci; sinema/film araştırmaları disiplinine bağlı olarak yen, özgün ve bilimsel araştırmalar yapar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Okuma parçası ile giriş: “Sinema Çalışmak”
2. Hafta Epistemolojiye giriş: Bilgiye ulaşmanın yolları
3. Hafta Epistemolojiye giriş: Bilgiye ulaşmanın yolları ve Sinema Araştırmaları
4. Hafta Sinema/Film Araştırmalarına Genel Bakış
5. Hafta Sinema/Film Araştırmalarına Genel Bakış
6. Hafta Film okumalarında S-L-A-B (Saussure, Lacan, Althusser ve Barthes) teorisi etkileri
7. Hafta Film okumalarında S-L-A-B (Saussure, Lacan, Althusser ve Barthes) teorisi etkileri
8. Hafta Vize
9. Hafta 1978: FIAF’ın Brighton Kongresi (1900-1906 arası sinema tarihinin yeniden okunması)
10. Hafta Yeni Sinema Tarihi Paradigmasına Geçiş: geleneksel ve amatör sinema tarihyazımından uzman ve üniversiteli yaklaşımlara geçiş
11. Hafta Yeni Sinema Tarihi Paradigmasına Geçiş: geleneksel ve amatör sinema tarihyazımından uzman ve üniversiteli yaklaşımlara geçiş
12. Hafta Sinema Araştırmaları/Film Çalışmaları disiplininin temel düşünce ve kavramları. Sinema estetiğinin ana elemanları: Sinematografi, mizansen, montaj, ses.
13. Hafta Sinema Araştırmaları/Film Çalışmaları disiplininin temel düşünce ve kavramları. Sinema estetiğinin ana elemanları: Sinematografi, mizansen, montaj, ses.
14. Hafta Sinema Araştırmaları/Film Çalışmaları disiplininin temel düşünce ve kavramları. Sinema estetiğinin ana elemanları: Sinematografi, mizansen, montaj, ses.
15. Hafta Final
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sinema ve televizyon sektörleri ile alakalı kavramları tanımlar.
2 Sinema ve televizyon alanlarındaki hem temel hem de yeni kuramsal yönelimlere ve kavramlara hâkim olarak bu bilgilerin uygulama alanlarındaki yansımasını tartışır.
3 Sinema, televizyon, medya ve iletişim alanlarının tarihsel sürecini kavrayarak günümüzün sektör yönelimleri ile karşılaştırır.
4 Alanında kullanılan teknik malzemelerin yapısına ve çalışma prensibine dair bilgiye sahip olur, yeni yönelimler doğrultusunda geliştirilen güncel malzemeyi takip eder ve bu bilgisini kendi çalışmalarına yansıtarak uygular.
5 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak çalışmaları sırasında elde ettiği verileri analiz edebilir ve araştırmalara, kanıtlara dayalı çözüm üretebilir.
6 Sinema ve televizyon sektörlerinin meslek alanlarına yönelik edindiği teorik bilgisini uygulama yöntemleri ile bir araya getirir.
7 Sinema ve televizyon alanlarının diğer disiplinler ile olan ilişkisi arasında bağ kurarak ortak çalışmalar geliştirir.
8 Takip ettiği yenilikleri sorgulayarak sinema ve televizyon alanlarında kendi yönelimini keşfeder.
9 Ulusal ve uluslararası sinema gösterimlerine, festivallere, yarışmalara ve benzer organizasyonlara katılarak bilgilerini, becerilerini etkin kullanma ve paylaşma imkânı yaratır.
9 Ulusal ve uluslararası sinema gösterimlerine, festivallere, yarışmalara ve benzer organizasyonlara katılarak bilgilerini, becerilerini etkin kullanma ve paylaşma imkânı yaratır.
10 Sinema ve televizyon alanlarındaki etik değerleri anlar ve bunları çalışma ortamında uygular.
11 Sinema ve televizyon alanında çalışan bireyleri bir araya getiren organizasyonlar düzenler ve sahip olduğu birikimi yansıtma-tartışma ortamı oluşturur.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3
PY1 5 5 5
PY2 5 5 5
PY3 5 5 5
PY4 5 5 5
PY5 5 5 5
PY6 5 5 5
PY7 5 5 5
PY8 5 5 5
PY9 5 5 5
PY10 5 5 5
PY11 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Andrew M. Butler, Film Çalışmaları, Kalkedon, İstanbul, 2011.
  • Robert Kolker, Film, Biçim ve Kültür, DeKi, Ankara, 2011.
  • Michael Ryan, Eleştiriye Giriş. Edebiyat/Sinema/Kültür, DeKi, Ankara, 2013.
  • Warren Buckland, Sinemayı Anlamak, Hayalperest, İstanbul, 2018.
  • Makale-1: Yıldırım, Tunç. (2016). “1950’ler sonu Türk sinema eleştirisinin “türsüzleştirme” uygulaması: Üç Arkadaş (1958) ve Yalnızlar Rıhtımı (1959) melodramlarının eleştirel alımlamaları ve estetik çözümlemeleri”. Journal of Human Sciences, 13(2), ss. 3181-3203. Bkz. https://doi:10.14687/jhs.v13i2.3945
  • Makale-2: Yıldırım, Tunç. (2018). “Yeşilçam’da Polisiyenin Eleştirel Dönüşümü: Toplumsal Gerçekçi Sinema Hareketinin Amblemi Olarak Gecelerin Ötesi”. Erciyes İletişim Dergisi 5/4, ss. 599-630. Bkz. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.422076
  • Makale-3: Yıldırım, Tunç. (2018). “İntikam Alevi’nde Sovyet Montaj Üslubu Örneği”. Trt akademi 3 (5), ss. 112-137. Bkz. https://dergipark.org.tr/tr/pub/trta/issue/35456/356630
  • Makale-4: Bordwell, David. “Studying Cinema”. Bkz. http://www.davidbordwell.net/essays/studying.php
  • Makale-5: Gürata, A. (2012). “Dudley Andrew ile Söyleşi: Sinemanın Enerjisine İnancımı Hiç Yitirmeyeceğim”. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 3 (2), ss. 101-121. Bkz. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sinecine/issue/44746/5562
  • Makale-6: Aydınlı, S, Okay, D. (2013). “Dudley Andrew: SİNEMA ARAŞTIRMALARININ ÖZÜ VE GELİŞİMİ”. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 141-173. Bkz. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sinecine/issue/44722/555570
  • Film izleme-1: İntikam Alevi, Osman Seden, 1955.
  • Film izleme-2: Üç Arkadaş, Memduh Ün, 1958.
  • Film izleme-3: Yalnızlar Rıhtımı, Lütfi Ömer Akad, 1959.
  • Film izleme-4: Gecelerin Ötesi, Metin Erksan, 1960.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 15 3 45
Ders Dışı
Araştırma 2 1 2
Görüşme 2 1 2
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 10 5 50
Ödev 2 10 5 50
Kısa Sınav 1 10 5 50
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 204
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 8,0