Rapor Tarihi: 22.12.2025 12:44
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sözlü Tarih ve Belgesel Film | STV632 | Türkçe | Zorunlu | 3 + 0 | 3,0 | 8,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, sözlü tarih yöntemini öğrenmek ve erken dönem avangard belgesellerden sosyal medya filmlerine uzanan geniş bir perspektifte, belgeselin hayatla ve gerçeklikle ilişkisine odaklanarak, bilgilendirici ve güncel bir şekilde belgeselin önemini incelemektir. |
| Dersin İçeriği | Bu derste, tarihsel olarak önemli belgesel filmler ve yerleşik söylemler ile belgeselin son zamanlarda popüler bir eğlenme tarzı ve söylem mekanizması olarak yeniden canlanması incelenecek, sözlü tarih metodunun belgeselde nasıl kullanılabileceği açıklanacaktır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Sözlü tarih metodunu kavrar. Belgesel sinemanın anahtar kavramlarını analiz eder. Belgesel ile sosyal, kültürel, politik, ekonomik ve teknolojik dönüşümler arasındaki yakın ilişkiyi çözümler. |
| 2 | Sözlü tarihin belgesel filmlerde nasıl kullanıldığını analiz eder. Belgesel ile kurmaca film arasındaki benzerlikleri ve zıtlıkları karşılaştırır. Farklı dönemlerden ve tarzlardan belgeselleri bağlamları içinde eleştirel bir bakışla inceler. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Ders içeriği hakkında bilgi verilmesi. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 2. Hafta | Sözlü tarih nedir? Nasıl yapılır? Teorik Çerçeve | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 3. Hafta | Dijital hikâye ve sözlü tarih ilişkisi. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 4. Hafta | Belgesel üzerine genel bilgi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 5. Hafta | Belgesel türleri /alt türler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 6. Hafta | Etnografik film | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 7. Hafta | Belgesel, Sinema ve Sözlü Tarih İlişkisi. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 8. Hafta | VİZE | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Uygulama |
| 9. Hafta | Sözlü tarih uygulamalarının izlenmesi ve değerlendirmeler, tartışmalar | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 10. Hafta | Sözlü tarih metoduyla yapılmış tv programlarının konuşma, görüşme, belgesel program türleri örnekleri izlenip tartışılması. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 11. Hafta | Sözlü tarih görüşme konularının belirlenmesi. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 12. Hafta | Görüşme yöntemi ve soru tasarımları. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 13. Hafta | Sözlü tarih görüşmelerinin değerlendirilmesi. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 14. Hafta | Proje sunumları ve tartışma. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 15. Hafta | Finaller | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Uygulama |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sinema ve televizyon sektörleri ile alakalı kavramları tanımlar. | ✔ | |||||
| 2 | Sinema ve televizyon alanlarındaki hem temel hem de yeni kuramsal yönelimlere ve kavramlara hâkim olarak bu bilgilerin uygulama alanlarındaki yansımasını tartışır. | ✔ | |||||
| 3 | Sinema, televizyon, medya ve iletişim alanlarının tarihsel sürecini kavrayarak günümüzün sektör yönelimleri ile karşılaştırır. | ✔ | |||||
| 4 | Alanında kullanılan teknik malzemelerin yapısına ve çalışma prensibine dair bilgiye sahip olur, yeni yönelimler doğrultusunda geliştirilen güncel malzemeyi takip eder ve bu bilgisini kendi çalışmalarına yansıtarak uygular. | ✔ | |||||
| 5 | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak çalışmaları sırasında elde ettiği verileri analiz edebilir ve araştırmalara, kanıtlara dayalı çözüm üretebilir. | ✔ | |||||
| 6 | Sinema ve televizyon sektörlerinin meslek alanlarına yönelik edindiği teorik bilgisini uygulama yöntemleri ile bir araya getirir. | ✔ | |||||
| 7 | Sinema ve televizyon alanlarının diğer disiplinler ile olan ilişkisi arasında bağ kurarak ortak çalışmalar geliştirir. | ✔ | |||||
| 7 | Sinema ve televizyon alanlarının diğer disiplinler ile olan ilişkisi arasında bağ kurarak ortak çalışmalar geliştirir. | ✔ | |||||
| 7 | Sinema ve televizyon alanlarının diğer disiplinler ile olan ilişkisi arasında bağ kurarak ortak çalışmalar geliştirir. | ✔ | |||||
| 8 | Takip ettiği yenilikleri sorgulayarak sinema ve televizyon alanlarında kendi yönelimini keşfeder. | ✔ | |||||
| 9 | Ulusal ve uluslararası sinema gösterimlerine, festivallere, yarışmalara ve benzer organizasyonlara katılarak bilgilerini, becerilerini etkin kullanma ve paylaşma imkânı yaratır. | ✔ | |||||
| 10 | Sinema ve televizyon alanlarındaki etik değerleri anlar ve bunları çalışma ortamında uygular. | ✔ | |||||
| 11 | Sinema ve televizyon alanında çalışan bireyleri bir araya getiren organizasyonlar düzenler ve sahip olduğu birikimi yansıtma-tartışma ortamı oluşturur. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 |
|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 |
| PY3 | 5 | 5 |
| PY4 | 5 | 5 |
| PY5 | 5 | 5 |
| PY6 | 5 | 5 |
| PY7 | 5 | 5 |
| PY8 | 5 | 5 |
| PY9 | 5 | 5 |
| PY10 | 5 | 5 |
| PY11 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 15 | 3 | 45 |
|
Ders Dışı |
Görüşme | 2 | 1 | 2 |
| Sunum (Hazırlık) | 2 | 1 | 2 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ödev 1 | 10 | 5 | 50 | |
| Ödev 2 | 10 | 5 | 50 | |
| Kısa Sınav 1 | 10 | 5 | 50 | |
| Final | 1 | 3 | 3 | |
| Toplam İş Yükü | 204 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 8,0 | ||