Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sinema Tarih Yazımı STV623 Türkçe Zorunlu 3 + 0 3,0 8,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Tunç YILDIRIM
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Öğrencileri sinema tarihyazımı (historiografisi) alanında bilgilendirmek ve bu sahanın temel metinleriyle (makaleler, kitaplar, kitap böülmleri) tanıştırmaktır. Öğrencileri; sinema tarihi disiplininde özgün, bilimsel, nitelikli çalışma ile araştırma tasarlayabilecek ve yapabilecek “Yeni Sinema Tarihi” araştırmacılarına dönüştürmektir.
Dersin İçeriği Sinema tarihyazımı disiplininin söylemsel evrimini üçlü tarihsel dönemlendirme ve kavramsallaştırma ekseninde (ortaya çıkış: geleneksel, standart, amatör sinema tarihçiliği, değişim evresi: revizyonist ve eleştirel sinema tarihçiliği, profesyonelleşme: yeni sinema tarihi paradigmasına geçiş ve Sinema Araştırmaları disiplininin kurumsallaşması) analiz eder.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Öğrenci, sinema tarihini ve farklı sinema tarihçiliği tarzlarını öğrenir.
2 Öğrenci, sinema tarihi çalışmalarının nasıl yazıldıklarını ve inşa edildiklerini bilir.
3 Öğrenci, tarihsel evrimi bağlamında sinema tarihyazımını kavrar.
4 Öğrenci; sinema tarihinin çeşitli alanlarına giren ve Yeni Sinema Tarihi paradigmasına uygun düşen örnek olay çalışmaları tasarlar, araştırır ve yazar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Sinema tarihinin açıklanması: tarih bilimi ve sinema tarihine giriş. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
2. Hafta Sinema tarihinin açıklanması: sinema tarihyazımı disiplini ve sinema tarihinin temel alanlarına giriş. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
3. Hafta Sinema tarihinin araçları: araştırma tasarımı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
4. Hafta Sinema tarihinin araçları: yöntem (metot, usul) meselesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
5. Hafta Sinema tarihinin araçları: çoklu/farklı/çeşitli kaynakların kullanımı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
6. Hafta Sinema tarihinin araçları: farklı sinema tarihi tarzları ve “sorun-tarih” odaklı yaklaşımın gelişimi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
7. Hafta Sinema tarihinin araçları: farklı sinema tarihi tarzları ve “sorun-tarih” odaklı yaklaşımın gelişimi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
8. Hafta VİZE Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Uygulama
9. Hafta Geleneksel ve standart sinema tarihi: anılar, tanıklıklar, başyapıtlar ve sanat olarak sinemanın meşruiyeti Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
10. Hafta Revizyonist bir sinema tarihyazımına doğru: geleneğin eleştirisi ve aşılması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
11. Hafta Tarihsel dönüm noktası olarak 1978: FIAF’ın Brighton Kongresi’nde “Cinema 1900-1906” Sempozyumunun getirdikleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
12. Hafta Yeni Sinema Tarihi Paradigmasına Geçiş: geleneksel ve amatör sinema tarihyazımından uzman ve üniversiteli yaklaşımlara geçiş Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
13. Hafta Yeni Sinema Tarihi paradigması: betimleme, çözümleme, kanıtlama, doğruluk ve doğrulanabilir olma özellikleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
14. Hafta Yeni Sinema Tarihi paradigması: Sinema Araştırmaları disiplininin üniversiteler nezdinde kurumsallaşması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
15. Hafta Finaller Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Uygulama
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sinema ve televizyon sektörleri ile alakalı kavramları tanımlar.
2 Sinema ve televizyon alanlarındaki hem temel hem de yeni kuramsal yönelimlere ve kavramlara hâkim olarak bu bilgilerin uygulama alanlarındaki yansımasını tartışır.
3 Sinema, televizyon, medya ve iletişim alanlarının tarihsel sürecini kavrayarak günümüzün sektör yönelimleri ile karşılaştırır.
4 Alanında kullanılan teknik malzemelerin yapısına ve çalışma prensibine dair bilgiye sahip olur, yeni yönelimler doğrultusunda geliştirilen güncel malzemeyi takip eder ve bu bilgisini kendi çalışmalarına yansıtarak uygular.
5 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak çalışmaları sırasında elde ettiği verileri analiz edebilir ve araştırmalara, kanıtlara dayalı çözüm üretebilir.
6 Sinema ve televizyon sektörlerinin meslek alanlarına yönelik edindiği teorik bilgisini uygulama yöntemleri ile bir araya getirir.
7 Sinema ve televizyon alanlarının diğer disiplinler ile olan ilişkisi arasında bağ kurarak ortak çalışmalar geliştirir.
8 Takip ettiği yenilikleri sorgulayarak sinema ve televizyon alanlarında kendi yönelimini keşfeder.
9 Ulusal ve uluslararası sinema gösterimlerine, festivallere, yarışmalara ve benzer organizasyonlara katılarak bilgilerini, becerilerini etkin kullanma ve paylaşma imkânı yaratır.
10 Sinema ve televizyon alanlarındaki etik değerleri anlar ve bunları çalışma ortamında uygular.
11 Sinema ve televizyon alanında çalışan bireyleri bir araya getiren organizasyonlar düzenler ve sahip olduğu birikimi yansıtma-tartışma ortamı oluşturur.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 5 5 5 5
PY2 1 1 1 1
PY3 2 2 2 2
PY4 0 0 0 0
PY5 5 5 5 5
PY6 1 1 1 1
PY7 5 5 5 5
PY8 0 0 0 0
PY9 0 0 0 0
PY10 3 3 3 3
PY11 4 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Robert C. Allen & Douglas Gomery, Film History: Theory and Practice, New York, Knopf, 1985.
  • Michèle Lagny, De l’histoire du cinéma. Méthode historique et histoire du cinéma, Paris, Armand Colin, 1992.
  • Irène Bessière & Jean A. Gili (Ed.), Histoire du cinéma: Problématique des sources, Paris, INHA, 2003.
  • Kristin Thompson & David Bordwell, Film History: An Introduction, McGraw-Hill, 2003.
  • James Chapman, Mark Glancy & Sue Harper (Ed.), The New Film History: Sources, Methods, Approaches, Palgrave Macmillan, 2007.
  • Philippe Gauthier, “L’histoire amateur et l’histoire universitaire: paradigmes de l’historiographie du cinéma”, Cinémas 21 (2-3), 2011, ss. 87-105.
  • Tunç Yıldırım, Sinema Tarihine Giriş: Büyük Estetik Ekoller, Tarzlar, Akımlar, Hareketler, Ankara, Akademisyen, 2021.
  • Malte Hagener & Yvonne Zimmermann (Ed.), How Film Histories Were Made: Materials, Methods, Discourses, Amsterdam, Amsterdam University Press, 2024.
  • Vahdettin Engin & Ahmet Şimşek (Ed.), Türkiye’de Tarihyazımı, İstanbul, Yeditepe, 2011.
  • François Cadiou, Clarisse Coulomb, Anne Lemonde & Yves Santamaria, Tarih Nasıl Yapılır? Uygulama ve İçerik, İstanbul, İletişim, 2013.
  • Barış Saydam (Der.), Sinemada Tarihyazımı: Burçak Evren – Marian Tutui Söyleşisi, İstanbul, UBFF, 2015.
  • Belgesel film izleme-1: Histoire(s) du cinéma [Sinema Tarih(ler)i], 8 Bölüm = 266’, Jean-Luc Godard, 1988.
  • Belgesel film izleme-2: The Story of Film: An Odyssey [Sinemanın Hikâyesi: Bir Yolculuk], 15 Bölüm = 915’, Mark Cousins, 2011.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 15 3 45
Ders Dışı
Görüşme 2 1 2
Sunum (Hazırlık) 2 1 2
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 10 5 50
Ödev 2 10 5 50
Kısa Sınav 1 10 5 50
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 204
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 8,0