Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Eleştirel Teori ve Sinema | STV621 | 3 + 0 | 3,0 | 8,0 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü |
Arş. Gör. Gülizar ÖZTÜRK |
Dersi Veren(ler) |
Dr. Öğr. Üyesi Evren GÜNEVİ USLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, eleştirel teori yaklaşımlarını kullanarak sinemanın ideolojik, kültürel ve toplumsal yapılar üzerindeki etkilerini analiz etmektir. Öğrenciler, sinema filmlerini güç, temsil, kimlik, sınıf, cinsiyet ve ırk bağlamında eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmeyi öğrenir. Ayrıca, filmlerin toplumsal eşitsizlikleri nasıl görünür kıldığı ya da gizlediği üzerine derinlemesine bir anlayış geliştirmeleri hedeflenir. Ders, öğrencilere eleştirel düşünme becerisi kazandırarak, sinemayı bir kültürel üretim alanı olarak sorgulamalarını sağlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders, eleştirel teorinin sinema üzerindeki etkilerini ve sinemanın toplumsal yapıların yeniden üretimindeki rolünü incelemeyi amaçlar. Frankfurt Okulu, postmodernizm, feminist teori ve postkolonyalizm gibi eleştirel yaklaşımlar çerçevesinde sinema eleştirisi yapılır. Ders kapsamında, filmlerin ideoloji, güç, kimlik ve temsil bağlamında nasıl analiz edileceği tartışılır. Öğrenciler, filmleri eleştirel bir perspektifle değerlendirerek toplumsal eşitsizlik ve ideolojik manipülasyonları sorgulama becerisi kazanır. |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- Eleştirel teori yaklaşımlarını tanımlayarak sinemanın ideolojik, toplumsal ve kültürel işlevlerini açıklayabilir. - Sinema filmlerini güç, temsil, kimlik, cinsiyet, sınıf ve ırk bağlamında eleştirel bir perspektifle analiz edebilir. - Sinemanın toplumsal eşitsizlikleri ve ideolojik manipülasyonları nasıl yansıttığını veya gizlediğini değerlendirebilir. - Farklı eleştirel kuramların (Frankfurt Okulu, feminist teori, postkolonyalizm, postmodernizm vb.) sinema eleştirisine nasıl uygulandığını gösterebilir. - Sinemanın bir kültürel üretim aracı olarak toplumsal değişim üzerindeki etkilerini tartışabilir. - Eleştirel düşünme becerilerini geliştirerek filmleri disiplinler arası bir bağlamda yorumlayabilir.. |
Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
---|---|---|
1. Hafta | Eleştirel teori ve sinema arasındaki ilişki | Görsel Sunum Sözel Anlatım Araştırma |
2. Hafta | Frankfurt Okulu ve Kültür Endüstrisi | Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum |
3. Hafta | Eleştirel yaklaşımlar ve Marksizm | Görsel Sunum Araştırma Sözel Anlatım |
4. Hafta | Sinemada ideoloji ve hegemonya | Görsel Sunum Sözel Anlatım Araştırma |
5. Hafta | Feminist Teori ve Sinema | Görsel Sunum Sözel Anlatım Araştırma |
6. Hafta | Postkolonyalizm ve Sinema | Görsel Sunum Araştırma Sözel Anlatım |
7. Hafta | Postmodernizm ve Sinema | Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum |
8. Hafta | Vize Sınavı | Ders Saati |
9. Hafta | Sınıf, Kapitalizm ve Sinema | Sözel Anlatım Araştırma Görsel Sunum |
10. Hafta | Irk ve Temsil | Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum |
11. Hafta | Belgesel Sinema ve Gerçeklik | Araştırma Sözel Anlatım Görsel Sunum |
12. Hafta | Ulus ve Kimlik | Araştırma Görsel Sunum Sözel Anlatım |
13. Hafta | Sinema eleştirisine yönelik örnek çalışmalar | Görsel Sunum Araştırma Sözel Anlatım |
14. Hafta | Sinema eleştirisine yönelik örnek çalışmalar | Görsel Sunum Sözel Anlatım Araştırma |
15. Hafta | Final Sınavı | Ders Saati |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 60 |
PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 60 |
PY3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 60 |
PY4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 60 |
PY5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 60 |
PY6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 60 |
PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 60 |
PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 60 |
PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 60 |
PY10 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 60 |
PY11 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 60 |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 15 | 3 | 45 |
Sözel Anlatım | 2 | 1 | 2 |
Görsel Sunum | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
Ödev 1 | 10 | 5 | 50 |
Ödev 2 | 10 | 5 | 50 |
Kısa Sınav 1 | 10 | 5 | 50 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 204 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8,0 |