Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Toplumsal Cinsiyet Medya STV615 Türkçe Zorunlu 3 + 0 3,0 8,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Arş. Gör. Gülizar ÖZTÜRK
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu dersin amacı; öğrencilere toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramlar ve kuramsal yaklaşımlar çerçevesinde, toplumsal cinsiyetin medyada nasıl temsil edildiği ve nasıl müzakere edildiğini açıklayabilecekleri bilgi ve beceriler kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Bu dersin içeriğini; toplumsal bir inşa olarak toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramlar, toplumsal cinsiyetin medyada nasıl temsil edildiği ve nasıl müzakere edildiği konusunda farkındalık sağlamaktır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Eleştirel medya okuması yaparak medyanın toplumsal cinsiyeti yeniden üretmesindeki rolünü ayırt eder.
2 Ataerkil söylem ile cinsiyetçi medya politikaları arasında bağlantı kurar.
3 Kadın ve erkeklerin medya araçlarında hangi strereotiplerle temsil edildiğini analiz eder.
4 Eleştirel teoriyi kullanarak televizyon programlarında yeniden üretilen toplumsal cinsiyetin toplumsal yaşamdaki etkilerini değerlendirebilir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Toplumsal cinsiyet kavramına genel bakış, Toplumsal cinsiyet nedir? Nasıl üretilir? Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
2. Hafta Toplumsal cinsiyete kuramsal yaklaşımlar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
3. Hafta Toplumsal cinsiyete kuramsal yaklaşımlar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
4. Hafta Kadın araştırmaları-çalışmaları, Feminizm, Feminist teoriler ve medya Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
5. Hafta Kadın araştırmaları-çalışmaları, Feminizm, Feminist teoriler ve medya Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
6. Hafta Erkeklik çalışmaları, hegemonik erkeklik, ve Erkekliğin medya yoluyla yeniden üretimi. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
7. Hafta Erkeklik çalışmaları, hegemonik erkeklik, ve Erkekliğin medya yoluyla yeniden üretimi. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
8. Hafta VİZE Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Uygulama
9. Hafta Beden politikaları, bedenin sosyokültürel inşası ve medya ilişkisi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
10. Hafta Reklamlarda toplumsal cinsiyet üretimi& Reklam İncelemesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
11. Hafta Haberlerde toplumsal cinsiyet üretimi & Haber İncelemesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
12. Hafta Televizyon dizilerinde toplumsal cinsiyet üretimi & Dizi İncelemesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
13. Hafta Sinemada toplumsal cinsiyet üretimi & Film İncelemesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
14. Hafta Sosyal medyada toplumsal cinsiyet üretimi & Sosyal medya örneği incelemesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
15. Hafta Finaller Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Uygulama
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sinema ve televizyon sektörleri ile alakalı kavramları tanımlar.
2 Sinema ve televizyon alanlarındaki hem temel hem de yeni kuramsal yönelimlere ve kavramlara hâkim olarak bu bilgilerin uygulama alanlarındaki yansımasını tartışır.
3 Sinema, televizyon, medya ve iletişim alanlarının tarihsel sürecini kavrayarak günümüzün sektör yönelimleri ile karşılaştırır.
4 Alanında kullanılan teknik malzemelerin yapısına ve çalışma prensibine dair bilgiye sahip olur, yeni yönelimler doğrultusunda geliştirilen güncel malzemeyi takip eder ve bu bilgisini kendi çalışmalarına yansıtarak uygular.
5 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak çalışmaları sırasında elde ettiği verileri analiz edebilir ve araştırmalara, kanıtlara dayalı çözüm üretebilir.
6 Sinema ve televizyon sektörlerinin meslek alanlarına yönelik edindiği teorik bilgisini uygulama yöntemleri ile bir araya getirir.
7 Sinema ve televizyon alanlarının diğer disiplinler ile olan ilişkisi arasında bağ kurarak ortak çalışmalar geliştirir.
8 Takip ettiği yenilikleri sorgulayarak sinema ve televizyon alanlarında kendi yönelimini keşfeder.
9 Ulusal ve uluslararası sinema gösterimlerine, festivallere, yarışmalara ve benzer organizasyonlara katılarak bilgilerini, becerilerini etkin kullanma ve paylaşma imkânı yaratır.
10 Sinema ve televizyon alanlarındaki etik değerleri anlar ve bunları çalışma ortamında uygular.
11 Sinema ve televizyon alanında çalışan bireyleri bir araya getiren organizasyonlar düzenler ve sahip olduğu birikimi yansıtma-tartışma ortamı oluşturur.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 2 2 2 2
PY2 4 4 4 4
PY3 2 2 2 2
PY4 0 0 0 0
PY5 5 5 5 5
PY6 2 2 2 2
PY7 4 4 4 4
PY8 1 1 1 1
PY9 0 0 0 0
PY10 5 5 5 5
PY11 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Connell, R.W. (1998) Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Gill, R. (2007). Gender and Media. Cambridge: Polity Press.
  • İmançer, D. (2006). Toplumsal Cinsiyet Oluşumuna İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar?, İmançer, D. (ed.), Medya ve Kadın içinde, Ankara: Ebabil Yayınları,s.1-19.
  • Köker, E. (1996) "Feminist Alternatif Medya Üzerine", İLEF Yıllık
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 15 3 45
Ders Dışı
Görüşme 2 1 2
Sunum (Hazırlık) 2 1 2
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 10 5 50
Ödev 2 10 5 50
Kısa Sınav 1 10 5 50
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 204
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 8,0