Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Biyomekanik | BMM333 | 5. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ders |
Dersin Verilişi | Türkçe |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Veren(ler) | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Terminoloji, Anatomi, eklem hareketleri, antropometri, Hareket (Yürüme analizi)(normal- patolojik), Yumuşak doku biyomekaniği (kas vb.), Sert doku biyomekaniği (kemik vb.), Spor biyomekaniği, Ortez ve Protez tasarımları, Modelleme ve simülasyon çalışmaları, Akışkanlar mekaniği(Kan akışı) gibi temel konuların kazanımı. |
Dersin İçeriği | Fiziksel fonksiyonlarn düzeltilmesi (örn. Felç vb. durumlar) Kas ve iskelet sistemi sağlığı (örn. Yaşlı hastalarda kırık vb. durumlar) Tasarım üretim (örn. Atletler için uygun ayakkabı tasarımı) Adli (örn. Kaza soruşturma) Spor performansının artırılması (örn. Daha yararlı tekniklerin geliştirilmesi) Spor sakatlıklarının önlenmesi (örn. Daha güvenli Tekniklerin geliştirilmesi) Biyomekaniğin uygulama alanları Fizik tedavi Tıp (ortopedi, spor hekimliği, rehabilitasyon, adli tıp,) Mühendislik (ergonomi (endüstriyel tıp), biyomühendislik) Kinesiyoloji (hareket bilimi) Sanat (performans sanatları, güzel sanatlar, gösteri sanatları) Kinesiyoloji İnsan hareketiyle ilgilenen bilim kolu Anatomi, fizik, fizyoloji ve biyomekanik dallarının içindedir Biyomekanik araştırmalar Deneysel çalışmalar: Kemik eklem, kıkırdak kas, tendon kan gibi biyolojik unsurların (dokuların,hücrelerin) mekanik özellikleri Model analizleri: • Kazaların yıkıcı etkilerinin benzeşimi için başlangıç koşullarının ölçümlerini kullanır (kafa yaralanmaları) • Modellerin tepkilerini analiz eder • Teorik modellerin deneysel veriler ışığında kurulup gerçek hayata dair olayların analizi öngörüsü Uygulamalı araştırma: İnsan fonksiyonlarını kullanır |
Ders Öğrenme Kazanımları |
- 1) Kuvvet vektörlerinin tıptaki problem çözümlerine uygulanmasını öğrenmek. 2) Dokuların mekanik özelliklerini anlamak. 3) İskelet ve kas sistemlerinin statik denge hesaplamasını yapabilmek. 4) Vücuda etkiyebilecek mekanik stresleri ve etkilerini hesaplamayı öğrenmek. 5) Dışarıdan etkiyen kuvvetlerin etkisinde kemik dokusunda oluşan stresleri ve kemiğin bu streslere tepkisini hesaplamayı öğrenmek. |
Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
---|---|---|
1. Hafta | Giriş ve Temel Kavramlar | Ders Saati |
2. Hafta | Anatomik Bağlantılar (Eklemler) | Ders Saati |
3. Hafta | Biyomekanik araştırma hangi bilgilere (disiplinlere) ihtiyaç duyar | Ders Saati |
4. Hafta | Biyomekanik = Biyoloji + Mühendislik Mekaniği | Ders Saati |
5. Hafta | Biomechanics = Biology + Engineering Mechanics | Ders Saati |
6. Hafta | Biyomekanik Temel Kavramlarda İnsan Anatomisine Bakış | Ders Saati |
7. Hafta | Eklem Sistemi | Ders Saati |
8. Hafta | Biyomekanik Açısından İskelet Ve Kas Sistemi | Ders Saati |
9. Hafta | Biyomekanik Araştırmalarında Kullanılan Mekanik İlkeler | Ders Saati |
10. Hafta | Malzemelerde Çekme-Basma-Kesme Gerilmeleri Ve Young Modülü | Ders Saati |
11. Hafta | Newton Kanunları, Statik Ve Dinamik İlkeleri ve uygulamaları | Ders Saati |
12. Hafta | İnsanlarda Duruş Ve Postür Hareket Ve Denge uygulamaları | Ders Saati |
13. Hafta | Vücut Kütle Merkezi Konumu Hesabı | Ders Saati |
14. Hafta | İnsan Vücudunda Dengenin Sağlanması Ve Yürümede Çalışan Kaslar | Ders Saati |
Fundamentals of Biomechanics - Equilibrium, Motion and Deformation. Nihat Özkaya, Margareta Nordin. Springer. 1999. Fundamentals of Biomechanics. D. Knudson. 2. Edition, Springer, 2007. Vector Mechanics for Engineers. Ferdinand P. Beer, E. Russel Johnston, Eliott R. Eisenberg. 8. Edition, Mc.Graw Hill, 2007. Mechanics of Material, Ferdinand P. Beer, E. Russel Johnston, John T. Dewolf, David F. Mazurek, 6. Edition, Mc.Graw Hill, 2012. |
Doküman | Biyomekanik uygulamaları |
Program Yeterlilik | Katkı Düzeyi | DK1 | Ölçme Yöntemi |
---|---|---|---|
PY1 | 70 | 70 | - |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ders Katkı Düzeyi | Yok | Çok Düşük | Düşük | Orta | Yüksek | Çok Yüksek |
Ölçme Yöntemi | Yazılı sınav | Sözlü sınav | Ödev/Proje | Laboratuvar Çalışması | Sunum /Seminer |
Etkinlik | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 1 | 14 | 14 |
Araştırma | 4 | 2 | 8 |
Diğer Faaliyetler | 1 | 14 | 14 |
Uygulama | 6 | 1 | 6 |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Uygulama DS | 6 | 1 | 6 |
Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü | 106 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4,0 |