| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Termodinamik | BMM 212 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu ders öğrencilere temel termodinamik bilgi sağlamayı amaçlamaktadır. Enerjinin aktarımı ve dönüşümü hakkında temel bilgiler, mühendislik perspektifi kazandırmak.. |
| Dersin İçeriği | Kavram ve tanımlar, saf maddenin özellikleri, enerji, iş ve ısı, termodinamiğin birinci yasası, termodinamiğin ikinci kanunu, kapalı sistemler, açık sistemler, faz değişim diyagramları, entropi, geri dönüşümsüzlük ve ekserji, güç ve soğutma devreleri. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi |
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler. |
| 4 | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
| 5 | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi |
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. |
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
| 9 | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. |
| 10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. |
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Giriş ve Temel Kavramlar ve Tanımlar | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Uygulama |
| 2. Hafta | GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR: Termodinamik ve enerji, boyutlar ve birimlerin önemi.Giriş ve Temel Kavramlar ve Tanımlar | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Uygulama, Araştırma |
| 3. Hafta | ENERJİ DÖNÜŞÜMLERİ VE GENEL ENERJİ ÇÖZÜMLEMESİ: Enerjinin biçimleri, ısı ve iş ile enerji geçişi, mekanik enerji, termodinamiğin birinci yasası ve enerji dönüşüm verimleri.. | Diğer Faaliyetler, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 4. Hafta | Saf maddelerin özellikleri | Araştırma, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | Mükemmel (ideal) gaz hal denklemleri, sıkıştırılabilme çarpanı | Uygulama, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 6. Hafta | KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ: Hareketli sınır işi, kapalı sistemler için enerji dengesi ve Birinci Knunu. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Uygulama |
| 7. Hafta | Özgül ısılar, mükemmel gazların-katı ve sıvıların iç enerji, entalpi ve özgül ısıları. | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama |
| 8. Hafta | KONTROL HACİMLERİ İÇİN KÜTLE VE ENERJİ ÇÖZÜMLERİ: Kütlenin orunumu ilkesi, akış işi ve akışkanın enerjisi | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 9. Hafta | Sürekli akışlı açık sistemlerde ve zamanla değişen açık sistemlerde enerji analizi | Uygulama |
| 10. Hafta | TERMODİNAMİĞİN İKİNCİ YASASI: Isı ve enerji depoları, ısı makineleri, soğutma makineleri ve ısı pompaları | Uygulama |
| 11. Hafta | Tersinir ve tersinmez hal değişimleri, Carnot ilkeleri, termodinamik sıcaklık ölçeği, Carnot makineleri (ısı ve soğutma makineleri, ısı pompası) | Uygulama |
| 12. Hafta | ENTROPİ: Entropinin artışı ilkesi, saf maddelerin entropi değişimi, izantropik hal değişimleri. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama |
| 13. Hafta | Tds bağıntıları, sıvı ve katıların-mükemmel gazların entropi değişimi. | Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | Sürekli akışlı makinelerin izantropik verimleri ve entropi dengesi | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sağlık bilimleri ve mühendislik bilgilerini kullandırarak Biyomedikal Mühendisliği alanında uygulama becerisi kazandırmak | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | DK11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 4 | 4 | 2 | 4 | 5 | 3 | 3 | 5 | 4 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu |
|
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 1 | 1 | 1 |
| Araştırma | 1 | 1 | 1 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | 1 | 20 | 20 | |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Uygulama | 1 | 16 | 16 | |
| Uygulama DS | 1 | 10 | 10 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 1 | 10 | 10 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||