Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Dili I TDB121 Türkçe Zorunlu 1. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. Seval PİR
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. Aslıhan HAZNEDAROĞLU (Güz)
Dersin Amacı Dilin fert ve millet hayatındaki önemini kavratmak, Türk dilinin ses ve yapı özelliklerini öğretmek, Türk dilini tarihî dönemleriyle birlikte yakından tanıtmak, öğrencilerin söz varlığını genişletmek.
Dersin İçeriği Sözlü ve yazılı iletişim aracı olarak "dil", Türkçenin tarihî dönemleri, Türkçenin ses ve yapı özellikleri, Türkçenin güncel sorunları, örnek edebî ve bilimsel metinler.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Dilin tanımını bilir, dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemini kavrar, dil-kültür ve dil-düşünce arasındaki bağı fark eder.
2 Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenir, Türkçenin zenginliklerini ve inceliklerini fark eder.
3 Türk dilinin tarihî gelişimini bilir.
4 Türk dilinin bugünkü durumunu, çağdaş lehçelerini ve yayılma alanlarını bilir.
5 Türkçenin ses ve yapı özelliklerini/ kurallarını kavrar; Türkçe sözlü ve yazılı iletişimde hakimiyet kazanır.
6 Türkçe söz varlığı gelişir.
7 Dilde kirlenme/yozlaşma konularında farkındalık kazanır, Türkçenin varlığını tehdit eden/edebilecek olan hususları bilir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dilin Tanımı, Kökeni ve Özellikleri
2. Hafta Dilin Sosyal Yönü: Toplum, Kültür-Millet, Düşünce, Duygu ve İletişim ile İlgisi
3. Hafta Dil Türleri, Dili İnceleme Türleri, Gelişmişlik-Gelişmemişlik Mukayesesi Açısından Diller
4. Hafta Yeryüzündeki Diller ve Dillerin Sınıflandırılması
5. Hafta Türk Dilinin Tarihî Dönemleri: 1. Eski Türkçe
6. Hafta Türk Dilinin Tarihî Dönemleri: 2. Orta Türkçe
7. Hafta Türk Dilinin Tarihî Dönemleri: 3. Yeni Türkçe
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Türk Dilinin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları
10. Hafta Türk Dilinde “Sadeleşme”; Türk Dilinin Bugünkü Sorunları
11. Hafta Ses Olayları
12. Hafta Türk Dilinin Başlıca Ses Hususiyetleri, Türk Dilinde Kelime Üretme Yolları
13. Hafta Diller Arası Alışveriş: Alıntılar
14. Hafta Sözcükte Yapı
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel olarak eğitim, özel olarak konu alanı eğitiminde kuram ve uygulamaya yönelik kapsamlı ve güncel bilgiye ve bu bilgiye katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavram ve kuramların bilgisine sahip olmak,
2 Yaşam boyu öğrenme için gerekli olan bilgiye ulaşma yollarını bilmek
3 Eğitim alanına ait kuramsal ve uygulamalı içerik bilgisini kullanarak eğitsel amaçlar ve öğrenci gereksinimleri doğrultusunda etkili öğretim planlaması, düzenlemesi ve değerlendirmesi yapabilmek,
4 Eğitim teknolojilerinden farklı öğretim ortamlarında alana yönelik olarak yararlanabilmek
5 Alana yönelik çalışmaları bilimsel bakış açısıyla inceleyebilmek, verileri değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek,
6 Tüm dünyada alana ilişkin gelişmeleri izleyecek düzeyde bilimsel okuryazarlık ve en az B1 düzeyinde bir yabancı dil yetkinliğine sahip olmak,
7 Alana yönelik bilimsel tartışmaları izleyebilmek, bu çerçevede bilimsel sorgulama yoluyla yorum yapabilmek
8 Uygulamalarda karşılaşılan sorunları çözmek amacıyla bilimsel çalışma platformları oluşturmak,
9 Okul-Toplum işbirliğine katkıda bulunacak şekilde, toplumsal sorunlara çözüm odaklı projeler hazırlayıp yürütebilmek,
10 Alandaki gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans, çalıştay gibi mesleki etkinlikler yoluyla izlemek ve kazanımları diğer uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek
11 Yenilikçi, aydın, toplum, çevre ve sosyal adalet bilincine sahip, özgüvenli ve etik değerlere saygılı olmak
12 Alanındaki kavram ve düşünceleri bilimsel yöntemlerle inceleyebilme, sorunları tanımlayabilme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme
13 Akademik çalışma yapabilme yeteneği kazanabilme
14 Interaktif olarak çalışma yapabilme
15 İleri düzey çalışmalar için gerekli bilgisayar yazılımını edinebilme
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7
PY1 0 0 0 0 0 0 0
PY2 0 0 0 0 0 0 0
PY3 0 0 0 0 0 0 0
PY4 0 0 0 0 0 0 0
PY5 0 0 0 0 0 0 0
PY6 0 0 0 0 0 0 0
PY7 0 0 0 0 0 0 0
PY8 0 0 0 0 0 0 0
PY9 0 0 0 0 0 0 0
PY10 0 0 0 0 0 0 0
PY11 0 0 0 0 0 0 0
PY12 0 0 0 0 0 0 0
PY13 4 4 4 4 4 4 4
PY14 4 4 4 4 4 4 4
PY15 0 0 0 0 0 0 0
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Afyon Eğitim Sağlık ve Bilim Araştırma Vakfı Yayını, Afyon 2004
  • SAĞOL, Gülden [ed.] vd.:TÜRK DİLİ KİTABI, İstanbul 2006, 317 s., Duyap.
  • Anadolu Üniversitesi, Türk Dili I (https://ets.anadolu.edu.tr/storage/nfs/TUR201U/ebook/TUR201U-15V1S1-8-0-1-SV1-ebook.pdf)
  • Atatürk Üniversitesi, Türk Dili-I ( https://icerik.ataaof.edu.tr/?d=turkdilii )
  • İstanbul Üniversitesi, Türk Dili-I ( http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/kok/turkdili1.pdf )
  • Türk Dil Kurumu, Sözlükler, ( https://tdk.gov.tr/ , https://sozluk.gov.tr/ )
  • KORKMAZ, Zeynep, GÜLENSOY, Tuncer, ERCİLASUN, Ahmet B.; TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON BİLGİLERİ, Yargı Yay., Ankara, 2001.
  • ERGİN, Muharrem: TÜRK DİL BİLGİSİ, Bayrak Yay., İstanbul, 1999.
  • GÜLENSOY, Tuncer: TÜRKÇE EL KİTABI, Akçağ Yayınları, Ankara, 2005.
  • YAVUZ, Kemal; YETİŞ, Kâzım; BİRİNCİ, Nejat: ÜNİVERSİTE TÜRK DİLİ VE KOMPOZİSYON DERSLERİ, Bayrak Yayınları, İstanbul, 2001.
  • SERTKAYA, Osman Fikri: “Atatürk ve Türk Dili”, TÜRK DİLİ: Ankara 2001, II. C., 599. S., 549-563 s.
  • KORKMAZ, Zeynep: “Yazılı Devirlerdeki Gelişmelere Göre Eski Türkçenin Yaşı”, TDAY-Belleten 1989: Ankara 1994, 353-370. s., TDK Yay.: 553.
  • ÖZKAN, Mustafa: YÜKSEK ÖĞRETİMDE TÜRK DİLİ YAZILI VE SÖZLÜ ANLATIM, Filiz Kitabevi, İstanbul, 2001.
  • Düzce Üniversitesi Türk Dili Bölümü Ders Notları.
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Öğr. Gör. Aslıhan HAZNEDAROĞLU Vize 40,00
Öğr. Gör. Aslıhan HAZNEDAROĞLU Final 60,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 4 4
Ara Sınav 2 1 3 3
Ödev 1 1 2 2
Ödev 2 1 2 2
Kısa Sınav 1 1 2 2
Kısa Sınav 2 1 2 2
Final 1 2 2
Uygulama 1 2 2
Uygulama DS 1 2 2
Sınıf İçi Etkinlik 1 2 2
Toplam İş Yükü 51
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0