| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Elektrik Makineleri | MEM385 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 5,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Ferzan KATIRCIOĞLU |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Ferzan KATIRCIOĞLU (Güz) |
| Dersin Amacı | Elektrik makinalarının yapımında kullanılan ferromanyetik malzemelerin karakteristik özellikleri ve kayıpları ile ilgili bilgiler edinilmesi, endüstride yaygın olarak kullanılan trasformatör tipleri, elektriksel eşdeğer devre parametrelerinin belirlnmesi, yüklenme karakteristiklerinin çıkartılması, verim ve voltaj regülasyonlarının hesaplanması. Elektromekanik enerji dönüşümü, alan enerjisi, co-enerji, kuvvet, tork. D. C. makinalar, gerilim ve tork, mıknatıslanma, uyarım yöntemleri, generatör ve motor çalışması, kapasite ve verimin hesaplanması. |
| Dersin İçeriği | Elektrik Makinelerine Giriş; Transformatör Ve Dönme Hareketi; Tek Ve Üç Fazlı Transformatörlerin Analizi; Eşdeğer Devre Parametrelerinin Hesabı; Üç Fazlı Transformatör Bağlantıları; Gerilim Regülasyonu; Ölçü Transformatörleri; Lineer Doğru Akım Makinelerinin Sürekli Ve Geçici Durum Analizleri; Doğru Akım Makinelerinin Yapısı; Doğru Akım Makinelerinde Komutasyon; Doğru Akım Generatörlerive Motorlarının Eşdeğer Devreleri Ve Çeşitleri; Doğru Akım Motorlarının Matematiksel Modeli Ve Geçici Durum Analizleri. Fırçasız Doğru Akım Makineleri. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Özel elektrik makinelerini tanıyacaktır |
| 2 | D.A.Makineleri Öğrenecektir |
| 3 | Senkron makineleri öğrenecektir |
| 4 | Asenkron makinenin yapısı öğrenilecektir |
| 5 | Transformatörün yapısı öğrenilecektir |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Manyetik Alan Üreten Kaynaklar, Faradayın İndüksiyon Kanunu Manyetik Devrede Depolanan Enerji | Görüşme |
| 2. Hafta | Transformatör Çeşitleri, Elektrik devre elemanlarının transformasyonu, Transformatörün eşdeğer devresi, transformatörün fazör diyagramının çıkartılması | Görüşme |
| 3. Hafta | Transformatörlerde gerilim regülasyonu, Transformatörlerde maksimum verim noktasının belirlenmesi, transformatörün yaklaşık eşdeğer devresini çıkartılması ve gerçek eşdeğer devre ile karşılaştırılması, | Görüşme |
| 4. Hafta | Transformatörün eşdeğer devre parametrelerinin belirlenmesi, Kısa devre ve boşta çalışma deneyleri | Görüşme |
| 5. Hafta | Transformatörün sargı uçlarının belirlenmesi (polarite tespiti) Transformatörün paralel bağlanması | Görüşme |
| 6. Hafta | Üç fazlı transformatörler, Ölçü transformatörleri (Akım transformatörleri, Gerilim Transformatörleri) | Görüşme |
| 7. Hafta | Elektromekanik enerji dönüşümü, alan enerjisi, co-enerji, kuvvet, tork | Görüşme |
| 8. Hafta | D. C. makinalar, gerilim ve tork, mıknatıslanma, uyarım yöntemleri, generatör ve motor çalışması | Görüşme |
| 9. Hafta | D. C. makinalar, gerilim ve tork, mıknatıslanma, uyarım yöntemleri, generatör ve motor çalışması | |
| 10. Hafta | Doğru akım generatörleri mekanik konstrüksiyonu, Armatör sargıları, | Görüşme |
| 11. Hafta | Endüvi Reaksiyonu, Doğru akım generatör çeşitleri ve karakteristik eğrileri | Görüşme |
| 12. Hafta | Doğru akım motorlarının çalışma prensipleri, Doğru akım motorlarına yol verme yöntemleri | Görüşme |
| 13. Hafta | Doğru akım motor çeşitleri ve karakteristik özellikleri | Görüşme |
| 14. Hafta | Doğru akım motorlarında hız kontrol yöntemleri, Doğru akım motorlarında moment ölçüm yöntemleri | Görüşme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini Mekatronik Mühendisliği alanında uygulama becerisi kazandırmak | ✔ | |||||
| 2 | Bir Mekatronik sistemin tümünü veya bir bileşenini, gerçekçi koşullar altında tasarlama ve geliştirme becerisi kazandırmak | ✔ | |||||
| 3 | Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme ve çözme becerisi kazandırmak. | ✔ | |||||
| 4 | Proje yönetim, risk yönetimi, girişimcilik, yenilikçilik ile sürdürülebilir kalkınma farkındalığıyla güncel yazılım ve donanımları etkin bir biçimde kullanmak | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 50 | 1 | 50 |
| Final | 77,5 | 1 | 77,5 | |
| Toplam İş Yükü | 127,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 | ||