Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi AIB101 Türkçe Zorunlu 1. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. Dr. Barış ÇATAL
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. Filiz TAPAN (Güz)
Dersin Amacı Türk Gençliği´ni millî, insanî, manevî ve kültür değerlerinin bilincinde, Yüce Atatürk´ün kurduğu Türkiye Cumhuriyeti´nin birer ferdi olarak, devletine karşı görev ve sorumluluklarını bilen, Türk Devleti´nin ülkesi ve milleti ile bölünmez bir bütün olduğuna inanan ve bundan haklı bir gurur duyan, Atatürk İlkeleri´ni yürekten anlayarak, içtenlikle benimseyen, bu inançlardan aldığı güçle memleketine daha yararlı olmaya çalışan, demokratik düşünen ve davranan, bilimsel düşünceye sahip, insanı seven ve sayan, insan haklarına saygılı, sorgulayan ve eleştirel bir tutum sergileyen, yaşadığı çağın olaylarını kavrayabilen, tarihi olaylara karşı bilimsel bir bakış açısı geliştiren ve çağdaş medeniyetler seviyesine ulaşmayı hedef edinen gençleri topluma kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi okumanın amacı, inkılâp, ıslahat, Tanzimat, meşrutiyet gibi kavramların anlamları, söz konusu kavramaların birbirlerine olan benzerlikleri ve farklılıkları, bu kavramların tarihteki örnekleri ve kavramların içeriğine göre örneklerin analizi. Türk İnkılâbının tarihi temelleri anlamak bağlamında; Osmanlı Devleti’nin yaşadığı buhran, bu buhrana etki eden iç ve dış dinamikler, söz konusu dinamiklerin analizi ve Türk İnkılâbına etkileri. Osmanlı Devleti’nin varlığını korumaya yönelik olarak modernleşme çabaları, bu çabalar kapsamında Tanzimat, Islahat ve Meşrutiyet süreçleri, modernleşme sürecinin fikri alt yapısı ve bu bağlamdan olarak Osmanlıcılık, İslamcılık, Türkçülük ve Batıcılık fikir akımları, söz konusu fikir akımlarının Türk İnkılâbına ve günümüze etkileri. Osmanlı Devleti’nin çözülüş süreci, bu süreçte etkili olan siyasal, toplumsal, ekonomik ve kültürel dinamikler, çözülüş sürecinde Trablusgarp Savaşı, Balkan Savaşları, Birinci Dünya Savaşı ve Mondros Ateşkes Antlaşması. Cumhuriyete geçişte ve öncesi Osmanlı döneminde “Şark Meselesi”, bu meselenin ortaya çıkışı, bu mesele dahilindeki devletlerin politikaları, bu politikaların Osmanlı Devleti üzerindeki etkileri, Cumhuriyete geçiş aşamasında/ Cumhuriyet’in ilk yıllarında “Şark Meselesi”. Mondros Mütarekesi’nin imzalanmasından sonra ortaya çıkan gelişmeler; Anadolu işgalleri, işgallere verilen tepki ve Milli Mücadelede ilk teşkilatlanmalar, Redd-i İlhak ve bu kavram etrafında şekillenen milli duygular, bu işgallerin Milli Mücadelenin ortaya çıkışındaki etkileri. Kuva-yı Millîye, Milli Mücadele ruhu, söz konusu süreçte Mustafa Kemal ve liderliği, İşgaller karşısında memleketin durumu ve Mustafa Kemal’in işgallere karşı siyasi çözüm arayışı ve İstanbul’daki politik/fikri faaliyetleri, Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkışı. Millî Mücadele için ilk adım, kongreler yoluyla teşkilatlanma: Amasya, Erzurum ve Sivas Kongreleri. Misak-ı Milli metninin ortaya çıkışı, bu metni oluşturan unsurlar, söz konusu metnin hukuki durumu. Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunda Misak-ı Milli metninin yeri ve bugün için Türkiye Cumhuriyeti iç ve dış politikasındaki yeri ve önemi. Birinci TBMM’nin açılması (23 Nisan 1920), TBMM’nin yapısı ve işleyişi, TBMM’nin açılmasından sonra çıkan ayaklanmalar ve TBMM’nin almış olduğu tedbirler. Sevr Barış Antlaşması, TBMM’nin Sevr Antlaşması’na karşı tepkisi. Düzenli ordunun kurulması; Doğu Cephesi (Ermeni sorunu, Gümrü Barışı ve sonuçları), Güney Cephesi (Adana, Antep, Maraş, Urfa savunmaları). Batı Cephesi (I. İnönü Muharebesi ve sonuçları, II. İnönü Muharebesi, Kütahya ve Eskişehir Savaşları, Sakarya Meydan Savaşı, Büyük Taarruz ve sonuçları). Mudanya Mütarekesi, Lozan Barış Konferansı için yapılan hazırlıklar, görüşmelerin yapılması ve antlaşmanın imzalanması, Lozan Barış Antlaşması’nın önemli maddeleri ve Lozan’ın getirdikleri.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Tarihi bilgiye nasıl ulaşabileceğini bilir.
1 Atatürk dönemi modernleşme sürecinin Osmanlı modernleşme sürecinden farklı olan yanlarıyla ilgili kıyaslamalara gidebilir
2 Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş felsefesini doğru yorumlar
2 Söz konusu bilim dalında ulaştığı bilgileri çeşitli bilimsel metotlar kullanarak değerlendirebilir.
3 Söz konusu bilim dalındaki değerlendirmelerini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilir.
3 Atatürkçü düşünce doğrultusunda milli hedefler etrafında birleşir
4 Türk inkılâbının tarihî köklerine inerek, Atatürk inkılâplarına bilinçli bir şekilde sahip çıkar.
5 Türk tarihinden ve Türk millî mücadelesinden aldığı güçle devletine ve milletine sahip çıkar
6 Cumhuriyete, lâikliğe ve Türk milletine yönelik iç ve dış tehditleri doğru bir şekilde tanıyarak, bu tehditler karşısında uyanık olur.
7 Ülkesini, vatanını ve milletini tanıyarak, onlara uygun politikalar üreten bir şuura sahip olur.
8 Demokratik davranan, insanı seven ve insan haklarına saygılı bir yaşam anlayışını benimser.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta İnkılap Tarihi ilgili kavramlar ve kaynakların açıklanması Görüşme
2. Hafta Yenileşme Çabaları. Görüşme
3. Hafta Fikir Hareketleri Görüşme
4. Hafta Birinci Dünya Savaşı öncesi askeri ve siyasi gelişmeler Görüşme
5. Hafta Birinci Dünya Savaşı Görüşme
6. Hafta Mondros Mütarekesi Görüşme
7. Hafta DERS TEKRARI Görüşme
8. Hafta I. Dünya Savaşı Sonrası Yaşanan Gelişmeler, Mondros Mütarekesi ve Anadolu İşgalleri Görüşme
9. Hafta I. Dünya Savaşı Sonrası Yaşanan Gelişmeler, Mondros Mütarekesi ve Anadolu İşgalleri Görüşme
10. Hafta Amasya Genelgesi, Erzurum, Batı Anadolu ve Sivas Kongreleri. Görüşme
11. Hafta Mustafa Kemal Paşa’nın İstanbul’daki faaliyetleri, Mustafa Kemal Paşa’nın Samsun’a çıkması. Son Osmanlı Mebusan Meclisi’nin toplanması, İstanbul’un işgal edilmesi. Görüşme
12. Hafta "T.B.M.M.’nin toplanması ve niteliği. T.B.M.M.’nin açılmasından sonraki askeri ve siyasi gelişmeler." Görüşme
13. Hafta Mudanya Mütarekesi. Lozan Konferansı Görüşme
14. Hafta Mudanya Mütarekesi ve Lozan Barış Antlaşması Görüşme
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
5 Mesleki sorumluluk ve etik bilinç kazanmak
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 DK11
PY5 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Bernard Lewis. Atatürk. Modern Türkiye’nin Doğuşu. Ank,1984 Seyithan Altaş. Türk Devrim Tarihi.2. Ank,2012 M.Kemal Atatürk, Nutuk
  • Ders notları
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 20 20
Final 1 31 31
Toplam İş Yükü 51
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0