Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Karşılaştırmalı Metin Çalışmaları II TİY426 Türkçe Zorunlu 8. Yarıyıl 3 + 0 3,0 6,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Pınar İNCEEFE
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu derste, Türk ve Dünya edebiyatından, farklı dönemlerde yazılmış tematik ortaklığa sahip oyunların metinlerarası ve karşılaştırmalı bir perspektifle çözümlenmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Bu derste, metin çözümleme yöntemlerine ilişkin gerekli alt yapı sağlandıktan sonra, farklı toplumlara ve dönemlere ait dramatik metinler karşılaştırmalı edebiyat biliminin verileri ve yöntemleri kullanılarak analiz edilecektir.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Dünya dramatik edebiyat tarihinin dinamiklerini öğrenir
2 Çözümleme yöntemlerini uygular.
3 Edindiği kuramsal bilgiyi metinlere uygular.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Derse Giriş: Dersin tanıtılması
2. Hafta Dünya Dramatik Edebiyatı Tarihinin Dinamikleri
3. Hafta Mitten Dramatik Edebiyata Anlatının Yolculuğu
4. Hafta Kahraman, Olay, Kurgu
5. Hafta Öğrenci uygulamaları
6. Hafta Öğrenci uygulamaları
7. Hafta Öğrenci uygulamaları
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Öğrenci uygulamaları
10. Hafta Öğrenci uygulamaları
11. Hafta Öğrenci uygulamaları
12. Hafta Öğrenci uygulamaları
13. Hafta Öğrenci uygulamaları
14. Hafta Genel Değerlendirme
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur.
2 Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir.
3 Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir.
4 Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur.
5 Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar.
6 Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur.
7 Dram sanatına ilişkin edindiği bilgiyi yaratıcı düşünceye çevirerek yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyar.
8 Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur.
9 Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur.
10 Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur.
11 Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir.
12 Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar.
13 Dram sanatının gerektirdiği güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14 Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3
PY1 3 3 3
PY2 3 3 3
PY3 3 3 3
PY4 2 2 2
PY5 1 1 1
PY6 4 4 4
PY7 1 1 1
PY8 3 3 3
PY9 3 3 3
PY10 3 3 3
PY11 4 4 4
PY12 2 2 2
PY13 0 0 0
PY14 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Tavşancıl, E., ve Aslan, A. E., İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri, Epilson Yayınevi, İstanbul: 2001.
  • Aktulum, Metinlerarasılık /Göstergelerarasılık, Ankara: Kanguru Yayınları: 2011.
  • Şener, S., Yaşamın Kırılma Noktasında Dram Sanatı, Dost Kitabevi, Ankara: 2016.
  • Kefeli, E. Karşılaştırmalı Edebiyat İncelemeleri, Kitabevi, İstanbul: 2000.
  • Moran, B. Edebiyat Kuramları ve Eleştirisi, İletişim Yayınları: 1999.
  • Wellek, R. Ve Warren, A. Yazın Kuramı, çev.Yurdanur Salman ve Suat Karantay, Adam Yayıncılık, İstanbul: 2001.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 3 42
Araştırma 7 3 21
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 10 10
Ödev 1 1 25,5 25,5
Final 1 12,5 12,5
Toplam İş Yükü 153
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 6,0