| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sahne Tasarımı | TİY425 | Türkçe | Zorunlu | 7. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 6,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yazılı ve görsel kaynaklarla desteklenen sözlü sunum ve tartışma; öğrencilere ait özgün tasarımların kritikler aracılığıyla geliştirilmesi. |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Şebnem SÖZER ÖZDEMİR |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Şebnem SÖZER ÖZDEMİR (Güz) |
| Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilerin sahne tasarımı ile ilgili bilgi ve deneyim edinmeleridir. |
| Dersin İçeriği | Ders boyunca sahne tasarımı ile ilgili kavramlar, sahne ve sahne tasarımının tarihçesi, temel tasarım ilkeleri ve çeşitli sahne tasarımı örnekleri üzerinde durulacaktır. Öğrencilerden ders içinde özgün bir sahne tasarımı çalışması yapmaları beklenmektedir. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Sahne tasarımı hakkında genel bilgi sahibi olur. |
| 2 | Sahne tasarımının tiyatronun diğer öğeleriyle ilişkisi hakkında eleştirel bir biçimde düşünme becerisi edinir. |
| 3 | Özgün bir sahne tasarımı yapabilme becerisini edinir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Giriş: Tasarım Nedir? Sahne Tasarımı Nedir? | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Tiyatro Yapısı, Sahne ve Sahne Tasarımı: Tarihsel Gelişim | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | Tiyatro Yapısı, Sahne ve Sahne Tasarımı: Tarihsel Gelişim | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | Birlik/Bütünlük ve Farklılık/Çeşitlilik | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | Figür/Zemin İlişkisi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Ritim | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | Ölçek/Oran/Orantı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 8. Hafta | ARA SINAV | |
| 9. Hafta | Karşıtlık ve Denge | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | Renk ve Değer (Işık) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Sahne Tasarımı Çalışması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| 12. Hafta | Sahne Tasarımı Çalışması | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Sahne Tasarımı Çalışması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| 14. Hafta | Sahne Tasarımı Çalışması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. | ✔ | |||||
| 2 | Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 3 | Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 4 | Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur. | ||||||
| 5 | Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar. | ✔ | |||||
| 6 | Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 7 | Dram sanatına ilişkin edindiği bilgiyi yaratıcı düşünceye çevirerek yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyar. | ✔ | |||||
| 8 | Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur. | ✔ | |||||
| 9 | Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur. | ||||||
| 10 | Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur. | ✔ | |||||
| 11 | Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir. | ✔ | |||||
| 12 | Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar. | ✔ | |||||
| 13 | Dram sanatının gerektirdiği güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ✔ | |||||
| 14 | Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar. | ||||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 |
|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 0 | 0 | 0 |
| PY5 | 3 | 3 | 3 |
| PY6 | 3 | 3 | 3 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 0 | 0 | 0 |
| PY10 | 3 | 3 | 3 |
| PY11 | 2 | 2 | 2 |
| PY12 | 1 | 1 | 1 |
| PY13 | 3 | 3 | 3 |
| PY14 | 0 | 0 | 0 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 3 | 42 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 29 | 29 | |
| Uygulama | 10 | 2 | 20 | |
| Toplam İş Yükü | 153 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 6,0 | ||