Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Oyun İncelemesi V TİY323 Türkçe Zorunlu 5. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Hatice ŞAŞMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Şebnem SÖZER ÖZDEMİR
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Hatice ŞAŞMAZ (Güz)
Dersin Amacı Bu ders oyun metinlerinde dramatik ögeleri incelemeyi ve yorum üretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği Bu ders 19. ve 20. yüzyılda yazılan oyun metinlerini okumayı, oyun metninin temel ögelerini incelemeyi, karşılaştırma yapmayı içerir.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Oyun metninin özelliklerini öğrenir
2 Oyun metni ve yazar ilişkisini öğrenir.
3 Oyun metni ve yazıldığı dönem ilişkisini öğrenir.
4 Oyun metninin dramatik ögelerini öğrenir
5 Oyun metnini diğer oyun metinleriyle kıyaslamayı öğrenir.
6 Oyun metnine yönelik dramatik inceleme yapabilir.
7 Çok sayıda dramatik metin tanır, repertuarı artırır.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dersin Tanıtılması
2. Hafta Luigi Pirandello - Ağzı Çiçekli Adam
3. Hafta Samuel Beckett, Krapp'ın Son Bandı
4. Hafta Samuel Beckett, Godot'yu Beklerken
5. Hafta Eugene Ionesco, Gergedanlar
6. Hafta Eugene Ionesco, Kel Şarkıcı
7. Hafta Harold Pinter, Doğum Günü Partisi
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Jean Genet, Hizmetçiler
10. Hafta Friedrich Dürrenmatt, Büyük Romulus
11. Hafta Edward Albee, Hayvanat Bahçesi Masalı
12. Hafta Bertolt Brecht - Kural Dışı ve Kural
13. Hafta Bertolt Brecht - Cesaret Ana ve Çocukları
14. Hafta John Arden, Çavuş Musgrave'in Dansı
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur.
2 Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir.
3 Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir.
4 Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur.
5 Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar.
6 Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur.
8 Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur.
9 Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur.
10 Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur.
11 Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir.
12 Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar.
14 Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7
PY1 5 5 5 5 5 5 5
PY2 3 3 3 3 3 3 3
PY3 5 5 5 5 5 5 5
PY4 2 2 2 2 2 2 2
PY5 3 3 3 3 3 3 3
PY6 4 4 4 4 4 4 4
PY8 3 3 3 3 3 3 3
PY9 3 3 3 3 3 3 3
PY10 3 3 3 3 3 3 3
PY11 2 2 2 2 2 2 2
PY12 5 5 5 5 5 5 5
PY14 3 3 3 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • örnek oyun metni
  • Brockett, Oscar (2000). Dünya tiyatro tarihi. Dost Kitabevi Yayınları.
  • Şener, Sevda (2010). Tiyatroda yaşam-oyun ilişkisi. Dost Kitabevi Yayınları.
  • Şener, Sevda (1993). Oyundan düşünceye. Gündoğan Yayınları.
  • İpşiroğlu, Zehra. "Tiyatroda devrim." (1988). Çağdaş yayınları.
  • Şener, Sevda (2007). Yaşamın kırılma noktasında dram sanatı. Dost Kitabevi Yayınları.
  • Nutku, Hülya (2006). Oyun sanatbilimi: dramaturgi. Mitos Boyut Yayınları.
  • Karacabey, Süreyya (2007). Modern sonrası tiyatro ve Heiner Müller. DeKi.
  • Carlson, Marvin (2008). Tiyatro Teorileri. De ki Yayınları.
  • Esslin, Martin (1999). Absürd tiyatro. Dost Kitabevi.
  • İpşiroğlu, Zehra (1995). Tiyatroda Düşünsellik: Dramaturgi'ye Giriş. İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • Korukçu, Münip Melih (2016). Oyun Analizi. İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • Çamurdan, Eses (2011). Çağdaş Tiyatro Ve Dramaturgi. İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 4 4
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 51
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0