Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Oyun İncelemesi IV TİY230 Türkçe Zorunlu 4. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Hatice ŞAŞMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Süleyman İNCEEFE
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu ders oyun metinlerinde dramatik ögeleri incelemeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği Bu ders 19. ve 20. yüzyıllarda yazılan oyun metinlerini okumayı, oyun metninin temel ögelerini incelemeyi, karşılaştırma yapmayı içerir.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Oyun metninin özelliklerini öğrenir
2 . Oyun metni ve yazar ilişkisini öğrenir.
3 Oyun metni ve yazıldığı dönem ilişkisini öğrenir.
4 Oyun metninin dramatik ögelerini öğrenir.
5 Oyun metnini diğer oyun metinleriyle kıyaslamayı öğrenir.
6 Oyun metnine yönelik dramatik inceleme yapabilir.
7 Çok sayıda dramatik metin tanır, repertuarı artırır.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dersin Tanıtılması
2. Hafta Karl Georg Büchner - Woyzeck
3. Hafta Maurice Maeterlinck - Körlük
4. Hafta George Bernard Shaw - Pygmalion
5. Hafta Anton Çehov- Vişne Bahçesi
6. Hafta Anton Çehov- Üç Kız kardeş
7. Hafta Maksim Gorki - Küçük Burjuvalar
8. Hafta Edmond Rostand - Cyrano de Bergerac
9. Hafta ARA SINAV
10. Hafta Eugene O'Neill - Yağ
11. Hafta Federico Garcia Lorca - Kanlı Düğün
12. Hafta Tennessee Williams - Sırça Hayvan Koleksiyonu
13. Hafta Arthur Miller - Cadı Kazanı
14. Hafta John Osborne - Öfke
15. Hafta August Strindberg - Hayaletler Sonatı
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur.
2 Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir.
3 Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir.
4 Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur.
5 Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar.
6 Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur.
8 Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur.
9 Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur.
10 Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur.
11 Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir.
12 Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar.
14 Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7
PY1 5 5 5 5 5 5 5
PY2 3 3 3 3 3 3 3
PY3 5 5 5 5 5 5 5
PY4 2 2 2 2 2 2 2
PY5 3 3 3 3 3 3 3
PY6 4 4 4 4 4 4 4
PY8 3 3 3 3 3 3 3
PY9 3 3 3 3 3 3 3
PY10 3 3 3 3 3 3 3
PY11 2 2 2 2 2 2 2
PY12 5 5 5 5 5 5 5
PY14 3 3 3 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Pavis, Patrice. (2000). Gösterimlerin Çözümlenmes,. çev: Ş. Aktaş. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Keskin, Yıldırım (2008). Tiyatronun İlkeleri. İstanbul: Doruk Yayımcılık.
  • Çapan, Cevat (1992). Değişen Tiyatro. İstanbul: Metis Yayınları.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 4 4
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 51
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0