| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tiyatro Kuramları IV | TİY228 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yazılı ve görsel kaynaklarla desteklenen sözlü sunum ve tartışma. |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Süleyman İNCEEFE |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilere tüm yönleriyle politik ve epik-diyalektik tiyatro düşüncesini tanıtmaktır. |
| Dersin İçeriği | Ders boyunca Piscator'un Politik Tiyatro ve Brecht'in Epik-Diyalektik Tiyatro kuramları üzerinde durulacak, bu kuramlar ait oldukları döneme ait politik düşünce biçimleriyle ilişkilendirilecektir. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Tiyatro ve politika arasında ilişki kurar. |
| 2 | Politik ve epik-diyalektik tiyatro düşüncelerini öğrenir. |
| 3 | Derste incelenen akımlara dair edindiği kuramsal bilgi aracılığıyla ilgili dönemlere ait uygulamaları değerlendirme becerisi edinir. |
| 4 | Derste işlenen farklı tiyatro düşüncelerinin günümüzdeki yansımalarını değerlendirme becerisi edinir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Derse Giriş: Tiyatronun Politika ile İlişkisi | |
| 2. Hafta | Marksizm ve Politik Tiyatro | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | Piscator'un Politik Tiyatrosu | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | Piscator'un Politik Tiyatrosu | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | Brecht'in Aristotelesçi Tiyatro Eleştirisi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Brecht ve Toplumsal Gerçekçilik | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | Brecht'in Epik-Diyalektik Tiyatrosu: Yadırgatma Etkisi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 8. Hafta | ARA SINAV | |
| 9. Hafta | Brecht'in Epik-Diyalektik Tiyatrosu: Gestus | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | Brecht'in Epik-Diyalektik Tiyatrosu: Sahne Tasarımı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Brecht Sonrası Tiyatroda Politik Eğilimler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Brecht Sonrası Tiyatroda Politik Eğilimler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Türkiye'de Politik ve Epik-Diyalektik Tiyatronun Yansımaları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | Genel Tartışma |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. | ✔ | |||||
| 2 | Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 3 | Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 4 | Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur. | ||||||
| 5 | Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar. | ||||||
| 6 | Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 7 | Dram sanatına ilişkin edindiği bilgiyi yaratıcı düşünceye çevirerek yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyar. | ✔ | |||||
| 8 | Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur. | ✔ | |||||
| 9 | Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur. | ||||||
| 10 | Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
| 11 | Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir. | ||||||
| 12 | Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar. | ✔ | |||||
| 13 | Dram sanatının gerektirdiği güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
| 14 | Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY6 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY7 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY10 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY11 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY12 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY13 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY14 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 12 | 1 | 12 |
| Araştırma | 10 | 2 | 20 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 6,5 | 6,5 |
| Final | 1 | 10 | 10 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||