| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Yazılı Anlatım Teknikleri | TİY223 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yazılı ve görsel kaynaklarla desteklenen sözlü sunum ve tartışma |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Pınar İNCEEFE |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Pınar İNCEEFE (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, yazım kurallarını (yazılı anlatımda dış yapı), yazılı anlatımda paragraf türlerini (giriş, gelişme, sonuç paragrafları), yazılı anlatımın aşamalarını, yazılı anlatımda düşünceyi temellendirme yollarını (tanımlama, örneklendirme, karşılaştırma, tanık gösterme, alıntı yapma, istatistiklerden yararlanma), yazılı anlatım biçimlerini (açıklayıcı, tartışmacı, betimleyici, öyküleyici) ve yazılı metin türlerini (bilgilendiri, bilimsel, yazınsal) tanıtmaktır. |
| Dersin İçeriği | Ders boyunca yazı türlerinde serbest ve planlı yazma uygulamaları, yazılı metinlerde dil ve anlatım yanlışları düzeltileri yapılacaktır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Yazma becerilerini geliştirir ve iyileştirir. |
| 2 | Bir yazar gibi okumayı öğrenir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Giriş: | |
| 2. Hafta | Yazım Kuralları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | Yazım Kuralları | |
| 4. Hafta | Noktalama İşaretleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | Noktalama İşaretleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Yazının Antropolojisi,Yazı Merkezli Dünyalar, Yazılı Anlatım, Yazınsal Anlatım | |
| 7. Hafta | Bilimsel Metnin Özellikleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 8. Hafta | Ara Sınav | |
| 9. Hafta | Yazılı Anlatım Türleri: Düşünce Yazıları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | Eleştiri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Sanat Yazıları: Şiir, Öykü | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Sanat Yazıları: Roman, Tiyatro | |
| 13. Hafta | Yazılı Anlatım Çalışmaları: Tiyatro Eleştirisi | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | Genel Değerlendirme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. | ✔ | |||||
| 2 | Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 3 | Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 4 | Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur. | ✔ | |||||
| 5 | Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar. | ✔ | |||||
| 6 | Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 7 | Dram sanatına ilişkin edindiği bilgiyi yaratıcı düşünceye çevirerek yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyar. | ✔ | |||||
| 8 | Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur. | ✔ | |||||
| 9 | Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur. | ✔ | |||||
| 10 | Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur. | ✔ | |||||
| 11 | Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir. | ✔ | |||||
| 12 | Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar. | ✔ | |||||
| 13 | Dram sanatının gerektirdiği güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ✔ | |||||
| 14 | Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 |
|---|---|---|
| PY1 | 2 | 2 |
| PY2 | 2 | 2 |
| PY3 | 2 | 2 |
| PY4 | 3 | 3 |
| PY5 | 5 | 5 |
| PY6 | 2 | 2 |
| PY7 | 4 | 4 |
| PY8 | 3 | 3 |
| PY9 | 4 | 4 |
| PY10 | 2 | 2 |
| PY11 | 5 | 5 |
| PY12 | 5 | 5 |
| PY13 | 3 | 3 |
| PY14 | 4 | 4 |
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 6 | 6 |
| Ödev 1 | 1 | 7 | 7 | |
| Final | 1 | 7,5 | 7,5 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||