| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tiyatro Kuramları III | TİY227 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yazılı ve görsel kaynaklarla desteklenen sözlü sunum ve tartışma. |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Süleyman İNCEEFE |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Süleyman İNCEEFE (Güz) |
| Dersin Amacı | Dersin amacı ilgili dönemlere ait tiyatro düşüncelerini öğrencilere tanıtmak ve bunların günümüzdeki yansımalarını değerlendirme becerisini kazanmalarını sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Dersin ilk yarısında Stanislavski'nin geliştirdiği tiyatro ve oyunculuk kuramları odağında gerçekçi-doğalcı tiyatro düşüncesi üstünde durulacaktır. Dersin ikinci yarısında ise bunun ardından ortaya çıkan karşı-gerçekçi eğilimler ve 20. yüzyıl başına ait öncü tiyatro akımları kuramsal bağlamda incelenecektir. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | 19. yüzyıl Avrupa Tiyatrosunda ortaya çıkan gerçekçi-doğalcı tiyatro kuramı hakkında bilgi edinir. |
| 2 | Stanislavski'nin tiyatro ve oyunculuk kuramları hakkında bilgi edinir. |
| 3 | Tiyatro kuramında karşı-gerçekçi eğilimler hakkında bilgi edinir. |
| 4 | 20. yüzyıl başında ortaya çıkan öncü akımlara ait kuramsal bilgi edinir. |
| 5 | Derste incelenen akımlara dair edindiği kuramsal bilgi aracılığıyla ilgili dönemlere ait uygulamaları değerlendirme becerisi edinir. |
| 6 | Derste işlenen farklı tiyatro düşüncelerinin günümüzdeki yansımalarını değerlendirme becerisi edinir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Derse Giriş | |
| 2. Hafta | Romantizmin Eleştirisi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | Gerçekçi Oyun Dili ve Yapısı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | Gerçek Dünyanın Yansıtılması ve Teatral Yanılsama | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | Stanislavski ve Oyunculuk Yöntemi - Birinci Dönem | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Stanislavski ve Oyunculuk Yöntemi - İkinci Dönem | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | Komedya | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 8. Hafta | ARA SINAV | |
| 9. Hafta | Karşı-Gerçekçilik: Wagner ve Birleşik Sanat Yapıtı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | Karşı-Gerçekçilik: Nietzsche ve Tragedyanın Doğuşu | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Karşı-Gerçekçilik: Simgecilik | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Karşı-Gerçekçilik: Estetikçilik | |
| 13. Hafta | 20. Yüzyıl Başındaki Öncü Akımlar - Fütürizm, Sürrealizm, Ekspresyonizm | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | Artaud ve Kıyıcı Tiyatro | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. | ✔ | |||||
| 2 | Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 3 | Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 4 | Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur. | ||||||
| 5 | Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar. | ||||||
| 6 | Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 7 | Dram sanatına ilişkin edindiği bilgiyi yaratıcı düşünceye çevirerek yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyar. | ✔ | |||||
| 8 | Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur. | ✔ | |||||
| 9 | Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur. | ||||||
| 10 | Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
| 11 | Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir. | ||||||
| 12 | Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar. | ✔ | |||||
| 13 | Dram sanatının gerektirdiği güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
| 14 | Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY6 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY7 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY12 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY14 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 12 | 1 | 12 |
| Araştırma | 10 | 2 | 20 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 7,5 | 7,5 |
| Final | 1 | 9 | 9 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||