Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tiyatro Tarihi III TİY225 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Tartışma, sözlü sunum ve yazılı rapor.
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Süleyman İNCEEFE
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Süleyman İNCEEFE (Güz)
Dersin Amacı Bu dersin amacı ilgili dönemlerin tiyatro anlayışları ve uygulamaları hakkında öğrenciyi bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği Bu derste, gerçekçi ve doğalcı tiyatro üslubu, oyun yazarları, sahneleme teknikleri, Stanilavski’nin oyunculuk üslubu ve tiyatro mimarisi üzerinde durulacaktır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Realist-Naturalist tiyatro üsluplarını, oyun yazarlarını, sahneleme tekniklerini, vb. bilir.
2 Stanilavski'nin tiyatro ve oyunculuk anlayışı hakkında bilgi sahibi olur.
3 20. yüzyılın öncü akımları hakkında bilgi sahibi olur.
4 İlgili dönemlerin oyunlarını öğrendiği tarihsel ve kuramsal bilgiler ışığında anlar ve analiz eder.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Realist-Naturalist Sanat Anlayışının Düşünsel Kaynakları
2. Hafta Realist-naturalist Tiyatro
3. Hafta Almanya ve Rusya'da realist tiyatro
4. Hafta Yönetmen kavramının ortaya çıkışı ve gelişimi
5. Hafta Stanislavski'nin Tiyatro ve Oyunculuk Anlayışı
6. Hafta Realist-naturalist tiyatroda yazarlık
7. Hafta Realist-naturalist Tiyatro Tekniği Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
8. Hafta ara sınav
9. Hafta Tiyatroda karşı gerçekçi yönelişler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
10. Hafta Wagner, Nietzche ve Estetikçilik Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
11. Hafta Adolphe Appia ve Gordon Graig'in sahneleme tekiniğine ilişkin görüşleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
12. Hafta 20 yüzyılın öncü akımları; Futurizm, Surrealizm ve Expresyonizm Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
13. Hafta Antonin Artaud ve Kıyıcı Tiyatro Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
14. Hafta 20. yüzyılda sahneleme tekniğindeki gelişmeler. Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur.
2 Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir.
3 Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir.
4 Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur.
5 Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar.
6 Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur.
7 Dram sanatına ilişkin edindiği bilgiyi yaratıcı düşünceye çevirerek yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyar.
8 Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur.
9 Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur.
10 Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur.
11 Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir.
12 Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar.
13 Dram sanatının gerektirdiği güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14 Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 2 2 2 2
PY2 4 4 4 4
PY3 3 3 3 3
PY4 2 2 2 2
PY5 4 4 4 4
PY6 2 2 2 2
PY7 3 3 3 3
PY8 1 1 1 1
PY9 3 3 3 3
PY10 0 0 0 0
PY11 3 3 3 3
PY12 3 3 3 3
PY13 0 0 0 0
PY14 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Brockett, Oscar G., Tiyatro Tarihi, çev. Sevinç Sokullu vd., Dost Kitabevi, Ankara:2000.
  • Şener, Sevda., Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi, Dost Kitabevi: Ankara, 2000.
  • Candan, Ayşin, Yirminci Yüzyılda Öncü Tiyatro Düşüncesi, Yapı Kredi Yayınları; İstanbul,1994.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 12 1 12
Araştırma 10 2 20
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 7,5 7,5
Final 1 9 9
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0