| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tiyatro Tarihi III | TİY225 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Tartışma, sözlü sunum ve yazılı rapor. |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Süleyman İNCEEFE |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Süleyman İNCEEFE (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı ilgili dönemlerin tiyatro anlayışları ve uygulamaları hakkında öğrenciyi bilgilendirmektir. |
| Dersin İçeriği | Bu derste, gerçekçi ve doğalcı tiyatro üslubu, oyun yazarları, sahneleme teknikleri, Stanilavski’nin oyunculuk üslubu ve tiyatro mimarisi üzerinde durulacaktır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Realist-Naturalist tiyatro üsluplarını, oyun yazarlarını, sahneleme tekniklerini, vb. bilir. |
| 2 | Stanilavski'nin tiyatro ve oyunculuk anlayışı hakkında bilgi sahibi olur. |
| 3 | 20. yüzyılın öncü akımları hakkında bilgi sahibi olur. |
| 4 | İlgili dönemlerin oyunlarını öğrendiği tarihsel ve kuramsal bilgiler ışığında anlar ve analiz eder. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Realist-Naturalist Sanat Anlayışının Düşünsel Kaynakları | |
| 2. Hafta | Realist-naturalist Tiyatro | |
| 3. Hafta | Almanya ve Rusya'da realist tiyatro | |
| 4. Hafta | Yönetmen kavramının ortaya çıkışı ve gelişimi | |
| 5. Hafta | Stanislavski'nin Tiyatro ve Oyunculuk Anlayışı | |
| 6. Hafta | Realist-naturalist tiyatroda yazarlık | |
| 7. Hafta | Realist-naturalist Tiyatro Tekniği | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 8. Hafta | ara sınav | |
| 9. Hafta | Tiyatroda karşı gerçekçi yönelişler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 10. Hafta | Wagner, Nietzche ve Estetikçilik | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 11. Hafta | Adolphe Appia ve Gordon Graig'in sahneleme tekiniğine ilişkin görüşleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 12. Hafta | 20 yüzyılın öncü akımları; Futurizm, Surrealizm ve Expresyonizm | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 13. Hafta | Antonin Artaud ve Kıyıcı Tiyatro | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 14. Hafta | 20. yüzyılda sahneleme tekniğindeki gelişmeler. | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. | ✔ | |||||
| 2 | Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 3 | Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 4 | Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur. | ✔ | |||||
| 5 | Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar. | ✔ | |||||
| 6 | Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 7 | Dram sanatına ilişkin edindiği bilgiyi yaratıcı düşünceye çevirerek yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyar. | ✔ | |||||
| 8 | Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur. | ✔ | |||||
| 9 | Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur. | ✔ | |||||
| 10 | Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
| 11 | Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir. | ✔ | |||||
| 12 | Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar. | ✔ | |||||
| 13 | Dram sanatının gerektirdiği güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
| 14 | Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY4 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY10 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY11 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY12 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY13 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY14 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 12 | 1 | 12 |
| Araştırma | 10 | 2 | 20 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 7,5 | 7,5 |
| Final | 1 | 9 | 9 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||