| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tiyatro Kuramları I | TİY119 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Tartışma, Sözel Sunum |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Süleyman İNCEEFE |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Süleyman İNCEEFE (Güz) |
| Dersin Amacı | Toplumların siyasal, ekonomik ve kültürel yapılarının sanatı; özelde tiyatroyu, tiyatro kuramlarını nasıl etkilediklerini aktarmak, çağımızın tiyatro sorunlarını değerlendirmede alternatif çözümler üretmek için öğrenciye yeni bakış açıları kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Bu derste, mitolojik düşünüşten felsefi düşünüşe geçiş ve buna koşut Antik Yunan ve Roma'da tiyatro düşüncesi üzerinde durulacaktır. Ve son olarak da, Ortaçağ'da kilise oyunlarını var eden skolastik zemin ele alınacaktır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Tiyatronun kökenini öğrenir. |
| 2 | Tiyatro kuramlarını yorumlama becerisi kazanır. |
| 3 | Tiyatro sanatının sosyal, kültürel, estetik, politik ve ekonomik yerini tartışma becerisi kazanır. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Tiyatronun Doğuşuna İlişkin Kuramlar | |
| 2. Hafta | Tiyatronun Doğuşuna İlişkin Kuramlar | |
| 3. Hafta | Antik Yunan'da Toplumsal Yapı | |
| 4. Hafta | Antik Yunan'da Sanat Anlayışı | |
| 5. Hafta | Platon, Aristotoles ve Mimesis | |
| 6. Hafta | Aristotoles ve Poetika | |
| 7. Hafta | Antik Yunan'da Tragedya | |
| 8. Hafta | Ara Sınav | |
| 9. Hafta | Antik Yunan'da Tiyatro Düşüncesi | |
| 10. Hafta | Roma'da Tiyatro Düşüncesi | |
| 11. Hafta | Horatius ve Ars Poetika | |
| 12. Hafta | Antik Yunan ve Roma Tiyatrosunun Karşılaştırılması | |
| 13. Hafta | Ortaçağ Tiyatrosu | |
| 14. Hafta | Dinsel ve Dindışı Gösteriler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. | ✔ | |||||
| 2 | Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 3 | Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 4 | Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur. | ✔ | |||||
| 5 | Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar. | ✔ | |||||
| 6 | Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 7 | Dram sanatına ilişkin edindiği bilgiyi yaratıcı düşünceye çevirerek yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyar. | ||||||
| 8 | Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur. | ✔ | |||||
| 9 | Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur. | ✔ | |||||
| 10 | Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur. | ✔ | |||||
| 11 | Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir. | ✔ | |||||
| 12 | Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar. | ✔ | |||||
| 13 | Dram sanatının gerektirdiği güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
| 14 | Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 |
|---|---|---|---|
| PY1 | 2 | 2 | 2 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 2 | 2 | 2 |
| PY6 | 1 | 1 | 1 |
| PY7 | 0 | 0 | 0 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 1 | 1 | 1 |
| PY10 | 3 | 3 | 3 |
| PY11 | 1 | 1 | 1 |
| PY12 | 3 | 3 | 3 |
| PY13 | 0 | 0 | 0 |
| PY14 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 12 | 1 | 12 |
| Araştırma | 10 | 2 | 20 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 7,5 | 7,5 |
| Final | 1 | 9 | 9 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||