| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sanat Tarihi I | TİY315 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yazılı ve görsel kaynaklarla desteklenen sözlü sunum ve tartışma. |
| Dersin Koordinatörü | Öğr. Gör. Nilgün YÜKSEL |
| Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. Nilgün YÜKSEL (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu ders sanat tarihinin amaçlarını, temel kavramlarını, inceleme yöntemlerini ve sanat yapıtlarını yorumlamak için gerekli bilgi ve bakış açılarını tanıtmayı amaçlamaktadır. |
| Dersin İçeriği | Derste insanlığın yaratıcı etkinliklerinin teknoloji, sosyal, politik olgular, dinsel inançlar, toplumsal cinsiyet ve gündelik yaşamla ilişkisi sanat tarihsel olarak incelenmektedir. Günümüz sanat kavramını belirleyen başlıca konular, terimler ve kurumlar tartışılmaktadır. Dersin birinci dönemi tarihöncesi çağdan on dokuzuncu yüzyıl sonuna uzanan bir zaman dilimini kapsamaktadır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Sanat tarihinin başlıca terimlerini ve inceleme yöntemlerini açıklama ve kullanma becerisi edinir. |
| 2 | Tarihsel, toplumsal ve kültürel bağlamla ilgili bilgileri sanat yapıtlarını yorumlamak için kullanma becerisi edinir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dersin Tanıtılması | |
| 2. Hafta | Sanat Tarihine Giriş | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | Tarih Öncesi Sanat ve Temsil Sorunu | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | İlk Uygarlıklar, Mezopotamya ve Eski Yakın Doğu, Mısır Sanatları Sanatın Toplumsal İşlevleri ve Doğruluğuna İkna Etme Teknikleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | Eski Yunan ve Roma Sanatları: Klasik Sanatın Temelleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Sanat ve Din: Yahudi, Hıristiyan, Bizans ve İslam Sanatları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | Sanat ve Din: Uzak Doğu Sanatları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 8. Hafta | ARA SINAV | |
| 10. Hafta | Sanatın Mekânı: Gotik ve Romanesk Sanat | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Rönesans Sanatı: Klasik Sanat Tarihi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Barok ve Rokoko: Formalism | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Romantizm, Realizm, İzlenimcilik: Sanatın Sosyal Tarihi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | Genel Değerlendirme ve Tartışma |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. | ||||||
| 2 | Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 3 | Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir. | ||||||
| 4 | Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur. | ✔ | |||||
| 5 | Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar. | ||||||
| 6 | Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 7 | Dram sanatına ilişkin edindiği bilgiyi yaratıcı düşünceye çevirerek yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyar. | ✔ | |||||
| 8 | Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur. | ✔ | |||||
| 9 | Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur. | ✔ | |||||
| 10 | Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur. | ✔ | |||||
| 11 | Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir. | ✔ | |||||
| 12 | Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar. | ✔ | |||||
| 13 | Dram sanatının gerektirdiği güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
| 14 | Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 |
|---|---|---|
| PY1 | 0 | 0 |
| PY2 | 3 | 3 |
| PY3 | 0 | 0 |
| PY4 | 4 | 4 |
| PY5 | 0 | 0 |
| PY6 | 3 | 3 |
| PY7 | 3 | 3 |
| PY8 | 2 | 2 |
| PY9 | 4 | 4 |
| PY10 | 3 | 3 |
| PY11 | 5 | 5 |
| PY12 | 4 | 4 |
| PY13 | 0 | 0 |
| PY14 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 12 | 12 |
| Ödev 1 | 2 | 3 | 6 | |
| Final | 1 | 14 | 14 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||