Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Uygulamalı Dramaturji II TİY306 Türkçe Zorunlu 6. Yarıyıl 2 + 1 3,0 6,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. Naciye AKSOY
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu ders, sahne uygulamasına ilişkin temel bilgiler ile metin seçme ve seçilen metni farklı okuma, yorumlama konusunda öğrenciye yeni bakış açıları kazandırmayı amaçlar.
Dersin İçeriği Uygulamalı Dramaturgi, Sahne Bilgisi ve Sahne Tasarımı dersleri arasındaki ilişkiyi tamamlayan bir derstir. Bu derste öğrenci kuramsal dramaturgi ile uygulamalı dramaturgi arasındaki ayrımı öğrenerek, repertuar oluşturur, oyun metni seçer ve seçilen metni yeni yorum olanakları ile sahneye uygular.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Birden farklı konu ekseninde farklı oyun metinlerini tanır.
2 Repertuar oluşturma ve metin seçimine ilişkin yaklaşımı öğrenir.
3 Bir metni sahneye uygulamanın temel ilkelerini öğrenir.
4 Yönetmenin bir metne yaklaşımını ve reji konseptini kavrar.
5 Ülke ve dünya gündemi ile tiyatronun oyun dağarı arasında bağlantıyı kurar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Kuramsal Dramaturgi’nin alanı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
2. Hafta Kuramsal Dramaturgi’ye ilişkin örnek oyunlar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
3. Hafta Oyun örneklerinin değerlendirilmesi Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Oyun örneklerinin değerlendirilmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
5. Hafta Oyunların seçilmesi ve okunması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
6. Hafta Oyunun genel değerlendirmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
7. Hafta Oyun üzerine reji yaklaşımının geliştirilmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Oyun genel değerlendirmesi Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Oyun üzerine reji yaklaşımının geliştirilmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
11. Hafta Dramaturgi Uygulaması Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Dramaturgi Uygulaması Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Dramaturgi Uygulaması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
14. Hafta Dramaturgi Uygulaması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur.
2 Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir.
3 Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir.
4 Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur.
5 Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar.
6 Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur.
7 Dram sanatına ilişkin edindiği bilgiyi yaratıcı düşünceye çevirerek yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyar.
8 Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur.
9 Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur.
10 Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur.
11 Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir.
12 Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar.
13 Dram sanatının gerektirdiği güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14 Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 5 5 5 5 5
PY2 5 5 5 5 5
PY3 5 5 5 5 5
PY4 4 4 4 4 4
PY5 5 5 5 5 5
PY6 5 5 5 5 5
PY7 4 4 4 4 4
PY8 5 5 5 5 5
PY9 4 4 4 4 4
PY10 5 5 5 5 5
PY11 5 5 5 5 5
PY12 4 4 4 4 4
PY13 4 4 4 4 4
PY14 3 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • 1. Bertolt Brecht, Tiyatro Çalışması,çev. Yılmaz Onay, Mitos-Boyut Yayınları, 2011. 2. Giorgio Strehler, İnsanca Bir Tiyatro, çev. Mustafa Tüzel, Mitos-Boyut Yayınları, 2001. 3. Martin Esslin, Dram Sanatının Alanı, çev. Özdemir Nutku, Yapı Kredi Yayınları, 2006. 4. Özdemir Nutku, Tiyatro Yönetmeninin Çalışması, Eksik Parça Yayınları, 2017. 5. Özdemir Nutku, Tiyatro Yönetmeninin Çalışması, Eksik Parça Yayınları, 2017. 6. Özdemir Nutku, Sahne Bilgisi, Kabalcı Yayınevi,2014. 7. Fakiye Özsoysal, Tiyatro Metinlerinde Alımlama Stratejileri, Altkitap Yayınları, 2002. 8. Erwin Piscator, Politik Tiyatro, çev. Mustafa Ünlü-Suavi Güney, Agora Kitaplığı Yayınları, 2012. 9. Jerzy Grotowski, Yoksul Bir Tiyatroya Doğru, çev. Osman Akınhay, Kitap Yurdu Yayınları, 2016. 10. Peter Brook, Boş Mekan, çev. Ülker İnce, Hayalperest Kitabevi Yayınları, 2010. 12.Brecht, B., Toplu Oyunları Cilt: 3, çev.Yücel Erten, MitosBoyut Yayınevi, İstanbul:1997. Haldun Taner, Keşanlı Ali Destanı, Yapı Kredi Yayınevi, İstanbul:2016. 24.Ayşegül Yüksel, Haldun Taner Tiyatrosu, Habitus Yayınevi, İstanbul: 2013. 25.Nalan SAY, Yaşamı, Sanat Anlayışı ve Yapıtlarıyla Sermet Çağan, Mitos Boyut Yayınevi, İstanbul:2012. 26.Sermet Çağan, Ayak Bacak Fabrikası, Mitos Boyut Yayınevi, İstanbul:2018.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 12 2 24
Araştırma 14 1 14
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 12 2 24
Final 1 2 2
Uygulama 12 2 24
Sınıf İçi Etkinlik 11 2 22
Toplam İş Yükü 153
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 6,0