| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı Dramaturji I | TİY305 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 2 + 1 | 3,0 | 6,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Öğr. Gör. Naciye AKSOY |
| Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. Naciye AKSOY (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu ders, dramaturginin temel alanlarını uygulamalar üzerinden kavratmayı amaçlar. Bir oyun metninin dramaturjik çözümlemesi, sahneleme için metnin yeniden üretilmesi, bilgi ve uygulamanın birleştirilmesi amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Bu derste dramaturginin temel kavramları uygulama ile desteklenir. Bir oyun metni üzerinden dramaturjik çözümleme yapılarak, sahneleme için yeni bir metin üretilmesi ve bilgi ile uygulamanın bütünleştirilmesi sağlanır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Dramatik yapı ve metnin içyapı ilişkilerini çözümleyebilecek teknik ve mesleki bilgiyi aktif, yaratıcı bir biçimde kullanacak yetiye ulaşır. |
| 2 | Bu bağlamda metin üzerinde çalışarak tema, karşıtlık, çatışma, kişileştirme kurgusu vb. alanlarda çözümleme yapar. |
| 3 | Bir metnin dramaturgik olarak çözümlenmesi için izlenebilecek yöntemler hakkında bilgi sahibi olur. |
| 4 | Disiplinlerarası çalışma becerisi kazanarak alan bilgisini destekler. |
| 5 | Okuma biçimleri hakkında uygulamalar yaparak metne farklı bakış stratejilerini görebilir, düşünce geliştirerek uygulayabilir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Tematik Çözümleme | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 2. Hafta | Tematik Çözümleme | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 3. Hafta | Tematik Çözümleme | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 4. Hafta | Karşıtlık ve kişileştirme kurgusu çözümleme | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 5. Hafta | Karşıtlık ve kişileştirme kurgusu çözümleme | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 6. Hafta | Metinden kavram üretme ve bu çerçevede metni çözümleme ve yeniden kurma çalışmaları | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | Metinden kavram üretme ve bu çerçevede metni çözümleme ve yeniden kurma çalışmaları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 8. Hafta | Ara Sınav | |
| 9. Hafta | Metinden kavram üretme ve bu çerçevede metni çözümleme ve yeniden kurma çalışmaları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 10. Hafta | Son değerlendirme, tartışma ve öneriler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 11. Hafta | Dramaturgi Uygulaması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 12. Hafta | Dramaturgi Uygulaması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 13. Hafta | Dramaturgi Uygulaması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 14. Hafta | Dramaturgi Uygulaması | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. | ✔ | |||||
| 2 | Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 3 | Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 4 | Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur. | ✔ | |||||
| 5 | Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar. | ✔ | |||||
| 6 | Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 7 | Dram sanatına ilişkin edindiği bilgiyi yaratıcı düşünceye çevirerek yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyar. | ✔ | |||||
| 8 | Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur. | ✔ | |||||
| 9 | Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur. | ✔ | |||||
| 10 | Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur. | ✔ | |||||
| 11 | Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir. | ✔ | |||||
| 12 | Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar. | ✔ | |||||
| 13 | Dram sanatının gerektirdiği güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ✔ | |||||
| 14 | Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY11 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY12 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY13 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY14 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Öğr. Gör. Naciye AKSOY | Vize | 40,00 | |
| Öğr. Gör. Naciye AKSOY | Ödev | 10,00 | |
| Öğr. Gör. Naciye AKSOY | Ödev | 10,00 | |
| Öğr. Gör. Naciye AKSOY | Final | 40,00 | |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 12 | 2 | 24 |
| Araştırma | 14 | 1 | 14 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | 12 | 2 | 24 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Uygulama | 12 | 2 | 24 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 11 | 2 | 22 | |
| Toplam İş Yükü | 153 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 6,0 | ||