| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Eleştiri Kuramları II | TİY216 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Tartışma ve Sözel Sunum |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Pınar İNCEEFE |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı; öğrencilerin kuramları basmakalıp "uygulanacak" yaklaşımlar olarak değil de, anlamın; okuma sürecinde nasıl üretildiği üzerine düşünmelerini sağlar. |
| Dersin İçeriği | Ders, postyapısalcılık, yapıçözüm, postmodernizm, feminizm ve cinsiyet kuramlarıı, ırk, köken ve milliyetçilik kuramları, sömürgecilik sonrası kuramı, yeni tarihselcilik, ekoeleştiri, kültürel kuramlar ve transhüminzm eleştiri kuramları üzerine odaklanır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | 20. Yüzyıl Eleştirel Kuramları öğrenir. |
| 2 | Nitelikli bir eleştiriyi belirleyen ölçütleri saptar. |
| 3 | Eleştiri anlayışının dönemin sosyal, siyasi, kültürel ikliminden belli ölçülerde izler taşıdığını sezer. |
| 4 | Eleştirel düşünme ve yazma becerisi gelişir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Yirminci Yüzyıl Eleştiri Kuramları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | İzlenimci ve Nesnel eleştiri türleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | Arketip eleştirisi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | Akademik Eleştiri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | Postmodernizm | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Yapıbozuculuk | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | ARA SINAV | |
| 8. Hafta | Feminist Eleştiri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 9. Hafta | Postkolonyal Eleştiri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | Ekoeleştiri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Arketipsel eleştirel yaklaşımla örnek oyun okuması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Yapıbozumcu yöntemle örnek oyun okuması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Feminist yaklaşımla örnek oyun okuması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | Ekoeleştiri yöntemiyle örnek oyun okuması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. | ✔ | |||||
| 2 | Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 3 | Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 4 | Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur. | ✔ | |||||
| 5 | Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar. | ✔ | |||||
| 6 | Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 7 | Dram sanatına ilişkin edindiği bilgiyi yaratıcı düşünceye çevirerek yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyar. | ✔ | |||||
| 8 | Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur. | ✔ | |||||
| 9 | Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur. | ✔ | |||||
| 10 | Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur. | ✔ | |||||
| 11 | Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir. | ✔ | |||||
| 12 | Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar. | ✔ | |||||
| 13 | Dram sanatının gerektirdiği güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
| 14 | Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY4 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY9 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY10 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY11 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY12 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY13 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY14 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 12 | 2 | 24 |
| Araştırma | 12 | 2 | 24 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 7 | 7 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||