Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eleştiri Kuramları II TİY216 Türkçe Zorunlu 4. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Tartışma ve Sözel Sunum 
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Pınar İNCEEFE
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu dersin temel amacı; öğrencilerin kuramları basmakalıp "uygulanacak" yaklaşımlar olarak değil de, anlamın; okuma sürecinde nasıl üretildiği üzerine düşünmelerini sağlar.
Dersin İçeriği Ders, postyapısalcılık, yapıçözüm, postmodernizm, feminizm ve cinsiyet kuramlarıı, ırk, köken ve milliyetçilik kuramları, sömürgecilik sonrası kuramı, yeni tarihselcilik, ekoeleştiri, kültürel kuramlar ve transhüminzm eleştiri kuramları üzerine odaklanır.  
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 20. Yüzyıl Eleştirel Kuramları öğrenir.
2 Nitelikli bir eleştiriyi belirleyen ölçütleri saptar.
3 Eleştiri anlayışının dönemin sosyal, siyasi, kültürel ikliminden belli ölçülerde izler taşıdığını sezer.
4 Eleştirel düşünme ve yazma becerisi gelişir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Yirminci Yüzyıl Eleştiri Kuramları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta İzlenimci ve Nesnel eleştiri türleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Arketip eleştirisi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Akademik Eleştiri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Postmodernizm Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Yapıbozuculuk Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta ARA SINAV
8. Hafta Feminist Eleştiri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
9. Hafta Postkolonyal Eleştiri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Ekoeleştiri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Arketipsel eleştirel yaklaşımla örnek oyun okuması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Yapıbozumcu yöntemle örnek oyun okuması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Feminist yaklaşımla örnek oyun okuması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Ekoeleştiri yöntemiyle örnek oyun okuması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur.
2 Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir.
3 Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir.
4 Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur.
5 Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar.
6 Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur.
7 Dram sanatına ilişkin edindiği bilgiyi yaratıcı düşünceye çevirerek yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyar.
8 Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur.
9 Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur.
10 Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur.
11 Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir.
12 Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar.
13 Dram sanatının gerektirdiği güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14 Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 2 2 2 2
PY2 2 2 2 2
PY3 3 3 3 3
PY4 1 1 1 1
PY5 1 1 1 1
PY6 4 4 4 4
PY7 5 5 5 5
PY8 1 1 1 1
PY9 1 1 1 1
PY10 3 3 3 3
PY11 5 5 5 5
PY12 2 2 2 2
PY13 0 0 0 0
PY14 2 2 2 2
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Moran, B., Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yayıncılık, İstanbul: 2004.
  • Eagleton, T., Edebiyat Kuramı, çev. Esen Tarım, Ayrıntı Yayınları, İstanbul: 1990.
  • Barthes, R., Anlatıların Yapısal Çözümlemesine Giriş, çev: Mehmet Rıfat-Sema Rıfat, Gerçek Yayınevi, İstanbul: 1988.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 12 2 24
Araştırma 12 2 24
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 5 5
Final 1 7 7
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0