| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Eleştiri Kuramları I | TİY209 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Tartışma, Sözel Sunum |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Pınar İNCEEFE |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Pınar İNCEEFE (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı; öğrencilerin farklı edebiyat ve eleştiri kuramlarını tanıyarak, tiyatro tarihin belli başlı oyunları üzerinde eleştirel, yaratıcı düşünme ve yazar yapıt-toplum ilişkisini sorgulama yetisi kazanmalarını sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu derste klasik dönemden günümüze kadar, temel eleştiri kuramları ele alınarak, yazınsal metinlerin ve kültürel yapıların çağdaş bir yaklaşımla incelenmesi için gereken temel oluşturulacaktır. Bu dönemde işlenecek konular klasik, aydınlama ve romantik dönem kuramları, Yeni Eleştiri ve Rus biçimciliği, yapısalcılık, alımlama estetiği, izlenimci eleştiri ve Marksist eleştiri kuramlarıdır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Farklı eleştiri kuramlarını öğrenir. |
| 2 | Bir metnin farklı yöntemlerle okunabileceğini fark eder. |
| 3 | Tiyatro eleştirisi yazma becerisi gelişir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Giriş | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 2. Hafta | Aristoteles'ten Bugüne Yansıtma Kuramı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 3. Hafta | Yansıtma Kuramı'ndan doğan eleştiri kuramları "Tarihsel, Sosyolojik ve Marksist Eleştiri" | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | Anlatımcılık Kuramı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 6. Hafta | Anlatımcılık Kuramından doğan eleştiri kuramları "Biyografik Eleştiri- Psikanalitik Eleştiri" | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 7. Hafta | Biçimci Kuramlar | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 8. Hafta | Ara Sınav | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 9. Hafta | Biçimcilikten doğan eleştirel yaklaşımlar; "Yeni Eleştiri ve Yapısalcılık" | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 10. Hafta | Alımlama Kuramı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 11. Hafta | Sosyolojik ve Markisist eleştirel yaklaşımla örnek oyun okuması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 12. Hafta | Psikanalitk yaklaşımla örnek oyun okuması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 13. Hafta | Yapısalcı yaklaşımla örnek oyun okuması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 14. Hafta | Eleştiri kuramlarının karşılaştırmalı değerlendirilmesi | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. | ✔ | |||||
| 2 | Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 3 | Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 4 | Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur. | ||||||
| 5 | Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar. | ✔ | |||||
| 6 | Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 7 | Dram sanatına ilişkin edindiği bilgiyi yaratıcı düşünceye çevirerek yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyar. | ✔ | |||||
| 8 | Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur. | ||||||
| 9 | Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur. | ✔ | |||||
| 10 | Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur. | ✔ | |||||
| 11 | Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir. | ✔ | |||||
| 12 | Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar. | ✔ | |||||
| 13 | Dram sanatının gerektirdiği güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
| 14 | Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 |
|---|---|---|---|
| PY1 | 2 | 2 | 2 |
| PY2 | 1 | 1 | 1 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 0 | 0 | 0 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 3 | 3 | 3 |
| PY7 | 1 | 1 | 1 |
| PY8 | 0 | 0 | 0 |
| PY9 | 1 | 1 | 1 |
| PY10 | 2 | 2 | 2 |
| PY11 | 5 | 5 | 5 |
| PY12 | 2 | 2 | 2 |
| PY13 | 0 | 0 | 0 |
| PY14 | 1 | 1 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Pınar İNCEEFE | Vize | 40,00 | |
| Dr. Öğr. Üyesi Pınar İNCEEFE | Final | 60,00 | |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 13 | 2 | 26 |
| Araştırma | 5 | 2 | 10 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 4 | 4 |
| Final | 1 | 8,5 | 8,5 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||