Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Tiyatrosu Tarihi II TİY208 Türkçe Zorunlu 4. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. Naciye AKSOY
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu ders, erken Cumhuriyet döneminden itibaren (1923- günümüz) Türk Tiyatrosunun gelişimi, tiyatro sanatında temel eğilim ve yöntemleri, dönemin tiyatro ortamı, seyirci, tiyatro toplulukları, sahneleme, oyunculuk gibi tiyatromuzun temel dinamikleri hakkında bilgi vermeyi amaçlar.
Dersin İçeriği Bu ders, erken Cumhuriyet döneminden itibaren (1923- günümüz) Türk Tiyatrosunun gelişimi, tiyatro sanatında temel eğilim ve yöntemleri, dönemin tiyatro ortamı, seyirci, tiyatro toplulukları, sahneleme, oyunculuk gibi tiyatromuzun temel dinamikleri hakkında bilgi vermeyi amaçlar.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Cumhuriyet dönemi devlet-tiyatro ilişkisine dair kavrayış edinir
2 Türkiye’de ödenekli ve özel tiyatroların ortaya çıkmasına yol açan dinamikleri öğrenir
3 Cumhuriyet dönemi tiyatro eğitimi ve mimarisin ilişkin bilgi edinir
4 Erken Cumhuriyet döneminden günümüze dramatik edebiyatımızın gelişim aşamalarını öğrenir
5 Herhangi bir tarihsel süreçteki tiyatral etkinliklerin niteliğiyle, günümüz tiyatro etkinlikleri arasında karşılaştırma yapar
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dersin Tanıtılması
2. Hafta 1923-1945 yılları arası Türk tiyatrosu
3. Hafta 1923-1945 yılları arası Türk tiyatrosu
4. Hafta 1946-1960 yılları arası Türk tiyatrosu
5. Hafta 1946-1960 yılları arası Türk tiyatrosu
6. Hafta 1961-1970 yılları arası Türk tiyatrosu
7. Hafta 1961-1970 yılları arası Türk tiyatrosu
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta 1971-1980 yılları arası Türk tiyatrosu
10. Hafta 1971-1980 yılları arası Türk tiyatrosu
11. Hafta 1981-1990 yılları arası Türk tiyatrosu
12. Hafta 1991-2000 yılları arası Türk tiyatrosu
13. Hafta 2001-2022 yılları arası Türk tiyatrosu
14. Hafta 2001-2022 yılları arası Türk tiyatrosu
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur.
2 Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir.
3 Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir.
4 Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur.
5 Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar.
6 Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur.
7 Dram sanatına ilişkin edindiği bilgiyi yaratıcı düşünceye çevirerek yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyar.
8 Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur.
9 Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur.
10 Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur.
11 Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir.
12 Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar.
13 Dram sanatının gerektirdiği güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14 Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 4 4 4 4 4
PY2 5 5 5 5 5
PY3 4 4 4 4 4
PY4 3 3 3 3 3
PY5 4 4 4 4 4
PY6 3 3 3 3 3
PY7 3 3 3 3 3
PY8 4 4 4 4 4
PY9 3 3 3 3 3
PY10 4 4 4 4 4
PY11 4 4 4 4 4
PY12 5 5 5 5 5
PY13 3 3 3 3 3
PY14 4 4 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • CEM, İsmail (1975). Türkiye’de Geri Kalmışlığın Tarihi, İstanbul: Cem Yayınevi.
  • DEMİR, Fethi (2016). Toplumsallık Düşüncesi Bağlamında 1980 Sonrası Türk Tiyatro Edebiyatı, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • İPŞİROĞLU, Zehra (1998). 2000’li Yıllara Doğru Tiyatro, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • ŞENER, Sevda (2002). Nazım Hikmet’in Oyun Yazarlığı, Anakara: T. C. Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • ŞENER, Sevda (1971 a). Çağdaş Türk Tiyatrosunda Ahlak Ekonomi Kültür Sorunları 1923-1970, Ankara: Ankara Üniversitesi Dil Ve Tarih Coğrafya Fakültesi Yayınları.
  • ŞENER, Sevda; Çağdaş Türk Tiyatrosunda İnsan 1923-1972, Ankara Üniversitesi Dil Tarih ve Coğrafya Fakültesi Yayınları, Ankara, 1972
  • YÜKSEL, Ayşegül (1997). Çağdaş Türk Tiyatrosunda On Yazar, İstanbul: Mitos Boyut Yayınları.
  • TUNCAY, Murat; Modern Türk Tiyatrosu’nun İlk Sıkıntıları, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları, İzmir, 1991
  • AKIN, Banu Ayten (2019). “Bir Queer Okuma: Sosyal Dışlanma ve Açılma Bağlamında Eşcinselliğin Tiyatromuzda Temsili”, Yedi, yaz 2019, sayı 22, ss. 19-29
  • NUTKU, Özdemir (1972). “‘Evcilik Oyunu’ Üzerinde Sahne Çalışması”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 3 (3), ss. 53-73.
  • Metin And (1973). 50 Yılın Türk Tiyatrosu, Türkiye İş Bankası Yayınları, 2. Bsk. İstanbul.
  • ÖZSOYSAL, Fakiye. (2005). “Asiye Ataerkiden Kurtulur Mu? Ya Da Kurtuluşa Tutsak Kalmak”, Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, (6), ss. 69-100.
  • ŞAŞMAZ, Hatice (2015). “Zeynep Kaçar Oyunlarında Kadın-Mekan İlişkisi”, Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji (T.E.D.) Bölümü Dergisi, 2015/2, sayı: 27, ss. 39-71.
  • ŞENER, Sevda (1971 b). “Mikado’nun Çöpleri Üzerine Bir İnceleme”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 2(2), ss. 103-118.
  • ARICI, O. TÜRKİYE’DE OYUN YAZARLIĞINDA YENİ EĞİLİMLER 1. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, (25), 1-34.
  • CANDAN, E. (2014). TÜRKİYE’DE OYUN YAZARLIĞINDA YENİ EĞİLİMLER 2. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, (25), 35-74.
  • Metin And (1983). Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu, Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara.
  • Niyazi Akı (1968). Çağdaş Türk Tiyatrosuna Toplu Bakış, A.Ü.Y., Ankara.
  • Özdemir Nutku (2000). Dünya Tiyatrosu Tarihi I- II cilt, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Şener, Sevda, Cumhuriyet in 75. Yılında Türk Tiyatrosu, T.İş Bankası Yay, Ankara, 2008.
  • Uğur Akıncı (2003). Kalemden Sahneye 1 cilt, YGS Yayınları, İstanbul.
  • Özlem Belkıs (2003). Kalemden Sahneye 2 cilt, YGS Yayınları, İstanbul.
  • Semih Çelenk (2003). Kalemden Sahneye 3 cilt, YGS Yayınları, İstanbul.
  • Murat Tuncay (2010). Sahneye Bakmak I-II, Mitos- Boyut Yayınları, İstanbul.
  • Sevda Şener (2011). Gelişim Sürecinde Türk Tiyatrosu, Mitos-Boyut Yayınları 2. Bsk. İstanbul.
  • Aslıhan Ünlü (2009). Merkeze Dönmek: Türk Tiyatrosunda Zaman/Mekan Algısı, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul.
  • Pekman, Yavuz (2002). Çağdaş Tiyatroda Geleneksellik. : Mitos Boyut Yayınları.
  • AND, Metin (1983). Türk Tiyatrosunun Evreleri. Turhan kitabevi.
  • Ünlü, Aslıhan (2006) Türk tiyatrosunun antropolojisi. Aşina Kitaplar.
  • AVCIOĞLU, Doğan (1976). Türkiye’nin Düzeni – Dün Bugün Yarın (birinci kitap), İstanbul: Tekin Yayınevi.
  • AVCIOĞLU, Doğan (1978). Türkiye’nin Düzeni – Dün Bugün Yarın (ikinci kitap), İstanbul: Tekin Yayınevi.
  • AKGÜL, O. Ö. (2014). TÜRKİYE’DE OYUN YAZARLIĞINDA YENİ EĞİLİMLER 3. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi, (25), 75-113.
  • KARADAĞ, Nurhan; Halkevleri Tiyatro Çalışmaları, T. C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1988
  • Yavuz Pekman, Kerem Karaboğa, Fakiye Özsoysal, Metin Balay (2011). Geçmişten Günümüze İstanbul Tiyatroları I, II, III, YAPI KREDİ YAYINLARI
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 12 2 24
Araştırma 5 1 5
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 10 10
Ödev 1 2 3 6
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0