| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Türk Tiyatrosu Tarihi I | TİY207 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Öğr. Gör. Naciye AKSOY |
| Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. Naciye AKSOY (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu ders, Türk tiyatrosunun temel kaynakları, Anadolu Köylü tiyatrosu geleneği, geleneksel Türk tiyatrosu türleri, geleneksel Türk tiyatrosunun temel özellikleri, yapısı ve çağdaş tiyatronun geleneksel tiyatroyla ilişkisi üzerine bilgi vermeyi amaçlar. Ayrıca Batılılaşma hareketleriyle birlikte geleneksel Türk Tiyatrosundan yazılı tiyatroya geçiş, Tanzimat ve Meşrutiyet Dönemi’nde tiyatro, Osmanlı tiyatrosu metinleri, oyunculuk, sahneleme ve tiyatro örgütlenmesi gibi konuları öğretmeyi amaçlar. |
| Dersin İçeriği | Bu ders, Türk tiyatrosunun temel kaynakları, Anadolu Köylü tiyatrosu geleneği, geleneksel Türk tiyatrosu türleri, geleneksel Türk tiyatrosunun temel özellikleri, yapısı ve çağdaş tiyatronun geleneksel tiyatroyla ilişkisi üzerine odaklanır. Ayrıca geleneksel Türk Tiyatrosundan yazılı tiyatroya geçiş, Tanzimat ve Meşrutiyet Dönemi’nde tiyatro, Osmanlı Döneminde Tiyatro metinleri, oyunculuk, sahneleme ve tiyatro örgütlenmesinde ana eğilimler de, bu ders kapsamında ele alınmaktadır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Türk kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahip olur |
| 2 | Türk tiyatrosunun tarihini öğrenir |
| 3 | Türk tiyatrosunun geçirdiği evreleri öğrenir |
| 4 | Türk tiyatro metinleri hakkında bilgi sahibi olur |
| 5 | Türk tiyatrosunda yeni yaklaşımlar geliştirmek için gelenekten nasıl yararlanacağını öğrenir |
| 6 | Batılılaşma hareketlerinin Tanzimat ve Meşrutiyet dönemi tiyatrosuna olan etkilerini öğrenir |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dersin Tanıtılması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Geleneksel Türk Tiyatrosu Kökenleri ve Türleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | Meddah, Kukla | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | Karagöz | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | Karagöz | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Ortaoyunu | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | Ortaoyunu | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 8. Hafta | Ara Sınav | |
| 9. Hafta | Tanzimat Dönemi Türk Tiyatrosu | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | Tanzimat Dönemi Türk Tiyatrosu | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Tanzimat Dönemi Türk Tiyatrosu | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Meşrutiyet Dönemi Türk Tiyatrosu | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Meşrutiyet Dönemi Türk Tiyatrosu | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | Genel değerlendirme | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. | ✔ | |||||
| 2 | Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 3 | Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 4 | Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur. | ✔ | |||||
| 5 | Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar. | ✔ | |||||
| 6 | Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 7 | Dram sanatına ilişkin edindiği bilgiyi yaratıcı düşünceye çevirerek yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyar. | ✔ | |||||
| 8 | Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur. | ✔ | |||||
| 9 | Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur. | ✔ | |||||
| 10 | Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur. | ✔ | |||||
| 11 | Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir. | ✔ | |||||
| 12 | Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar. | ✔ | |||||
| 13 | Dram sanatının gerektirdiği güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ✔ | |||||
| 14 | Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar. | ✔ | |||||
| 14 | Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY11 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY12 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY13 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY14 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Öğr. Gör. Naciye AKSOY | Vize | 30,00 | |
| Öğr. Gör. Naciye AKSOY | Ödev | 15,00 | |
| Öğr. Gör. Naciye AKSOY | Ödev | 15,00 | |
| Öğr. Gör. Naciye AKSOY | Sunum | 5,00 | |
| Öğr. Gör. Naciye AKSOY | Final | 35,00 | |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 12 | 1 | 12 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 5 | 5 |
| Ödev 1 | 2 | 5 | 10 | |
| Final | 1 | 7,5 | 7,5 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||