Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Tiyatrosu Tarihi I TİY207 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 3 + 0 3,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. Naciye AKSOY
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. Naciye AKSOY (Güz)
Dersin Amacı Bu ders, Türk tiyatrosunun temel kaynakları, Anadolu Köylü tiyatrosu geleneği, geleneksel Türk tiyatrosu türleri, geleneksel Türk tiyatrosunun temel özellikleri, yapısı ve çağdaş tiyatronun geleneksel tiyatroyla ilişkisi üzerine bilgi vermeyi amaçlar. Ayrıca Batılılaşma hareketleriyle birlikte geleneksel Türk Tiyatrosundan yazılı tiyatroya geçiş, Tanzimat ve Meşrutiyet Dönemi’nde tiyatro, Osmanlı tiyatrosu metinleri, oyunculuk, sahneleme ve tiyatro örgütlenmesi gibi konuları öğretmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği Bu ders, Türk tiyatrosunun temel kaynakları, Anadolu Köylü tiyatrosu geleneği, geleneksel Türk tiyatrosu türleri, geleneksel Türk tiyatrosunun temel özellikleri, yapısı ve çağdaş tiyatronun geleneksel tiyatroyla ilişkisi üzerine odaklanır. Ayrıca geleneksel Türk Tiyatrosundan yazılı tiyatroya geçiş, Tanzimat ve Meşrutiyet Dönemi’nde tiyatro, Osmanlı Döneminde Tiyatro metinleri, oyunculuk, sahneleme ve tiyatro örgütlenmesinde ana eğilimler de, bu ders kapsamında ele alınmaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Türk kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahip olur
2 Türk tiyatrosunun tarihini öğrenir
3 Türk tiyatrosunun geçirdiği evreleri öğrenir
4 Türk tiyatro metinleri hakkında bilgi sahibi olur
5 Türk tiyatrosunda yeni yaklaşımlar geliştirmek için gelenekten nasıl yararlanacağını öğrenir
6 Batılılaşma hareketlerinin Tanzimat ve Meşrutiyet dönemi tiyatrosuna olan etkilerini öğrenir
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dersin Tanıtılması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Geleneksel Türk Tiyatrosu Kökenleri ve Türleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Meddah, Kukla Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Karagöz Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Karagöz Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Ortaoyunu Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Ortaoyunu Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Tanzimat Dönemi Türk Tiyatrosu Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Tanzimat Dönemi Türk Tiyatrosu Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Tanzimat Dönemi Türk Tiyatrosu Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Meşrutiyet Dönemi Türk Tiyatrosu Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Meşrutiyet Dönemi Türk Tiyatrosu Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Genel değerlendirme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur.
2 Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir.
3 Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir.
4 Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur.
5 Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar.
6 Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur.
7 Dram sanatına ilişkin edindiği bilgiyi yaratıcı düşünceye çevirerek yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyar.
8 Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur.
9 Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur.
10 Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur.
11 Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir.
12 Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar.
13 Dram sanatının gerektirdiği güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14 Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar.
14 Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY1 4 4 4 4 4 4
PY2 5 5 5 5 5 5
PY3 4 4 4 4 4 4
PY4 3 3 3 3 3 3
PY5 4 4 4 4 4 4
PY6 3 3 3 3 3 3
PY7 3 3 3 3 3 3
PY8 4 4 4 4 4 4
PY9 3 3 3 3 3 3
PY10 4 4 4 4 4 4
PY11 4 4 4 4 4 4
PY12 5 5 5 5 5 5
PY13 3 3 3 3 3 3
PY14 3 3 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Kudret, Cevdet (1968). Karagöz (1. Cilt). Bilgi Yayınevi.
  • Kudret, Cevdet (1969). Karagöz (2. Cilt). Bilgi Yayınevi.
  • Kudret, Cevdet (1970). Karagöz (3. Cilt). Bilgi yayınevi.
  • Kudret, Cevdet (1994). Ortaoyunu (1. Cilt). İnkılap Yayınevi.
  • Kudret, Cevdet (1994). Ortaoyunu (2. Cilt). İnkılap Kitabevi.
  • Tuncay, Murat (2004). Musahipzade Celal Tiyatrosu’nda Osmanlı Tavrı. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Nutku, Özdemir (1995). Tarihimizden kültür manzaralar. Kabalcı yayınevi.
  • Nutku, Özdemir (1997). Meddahlık ve meddah hikayeleri, AKM yayınları.
  • And, Metin (1999). Osmanlı tiyatrosu, Dost Kitabevi.
  • And, Metin (2002). Ritüelden drama: Kerbelâ, Muharrem, Taziye. Yapı Kredi Yayınları.
  • Nutku, Özdemir (1985). Dünya tiyatrosu tarihi: 19. yüzyıldan-günümüze kadar. Remzi Kitabevi.
  • Pekman, Yavuz (2002). Çağdaş Tiyatroda Geleneksellik. : Mitos Boyut Yayınları.
  • And, Metin (1971). Meşrutiyet Döneminde Türk Tiyatrosu. İş Bankası Kültür Yayınları.
  • And, Metin (1972). Tanzimat ve İstibdat Döneminde Türk Tiyatrosu. İş Bankası Kültür Yayınları.
  • AND, Metin (1983). Türk Tiyatrosunun Evreleri. Turhan kitabevi.
  • Şener, Sevda (1993). Oyundan düşünceye. Gündoğan Yayınları.
  • Ünlü, Aslıhan (2006) Türk tiyatrosunun antropolojisi. Aşina Kitaplar.
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Öğr. Gör. Naciye AKSOY Vize 30,00
Öğr. Gör. Naciye AKSOY Ödev 15,00
Öğr. Gör. Naciye AKSOY Ödev 15,00
Öğr. Gör. Naciye AKSOY Sunum 5,00
Öğr. Gör. Naciye AKSOY Final 35,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 12 1 12
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 5 5
Ödev 1 2 5 10
Final 1 7,5 7,5
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0