Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dramaturji II TİY206 Türkçe Zorunlu 4. Yarıyıl 2 + 1 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. Naciye AKSOY
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu ders, dramaturginin temel alanlarını uygulamalar üzerinden kavratmayı amaçlar. Bir oyun metninin dramaturjik çözümlemesi, sahneleme için metnin yeniden üretilmesi, bilgi ve uygulamanın birleştirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Bu derste dramaturginin temel kavramları uygulama ile desteklenir. Bir oyun metni üzerinden dramaturjik çözümleme yapılarak, sahneleme için yeni bir metin üretilmesi ve bilgi ile uygulamanın bütünleştirilmesi sağlanır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Dramatik yapı ve metnin içyapı ilişkilerini çözümleyebilecek teknik ve mesleki bilgiyi aktif, yaratıcı bir biçimde kullanacak yetiye ulaşır.
2 Bu bağlamda metin üzerinde çalışarak tema, önerme, karşıtlık, çatışma, durum, aksiyon, kişileştirme vb. alanlarda çözümleme yapabilir.
3 Bir metnin dramaturgik olarak çözümlenmesi için izlenebilecek yöntemler hakkında bilgi sahibi olur.
4 Disiplinlerarası çalışma becerisi kazanarak alan bilgisini destekler.
5 Okuma biçimleri hakkında uygulamalar yaparak metne farklı bakış stratejilerini görebilir, düşünce geliştirerek uygulayabilir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Kuramsal dramaturgi için çözümleme yöntem önerisi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
2. Hafta Kimlik çözümlemesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
3. Hafta Ortam çözümlemesi Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Dramaturgi çözümlemesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
5. Hafta Tema, önerme, olay dizisi, aksiyon planı Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Tema, önerme, olay dizisi, aksiyon planı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
7. Hafta Karşıtlık, Çatışma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Kişileştirmenin genel kurgusu Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Kişileştirmenin genel kurgusu Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
11. Hafta Dramaturgi Uygulaması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
12. Hafta Dramaturgi Uygulaması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
13. Hafta Dramaturgi Uygulaması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
14. Hafta Dramaturgi Uygulaması Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur.
2 Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir.
3 Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir.
4 Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur.
5 Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar.
6 Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur.
7 Dram sanatına ilişkin edindiği bilgiyi yaratıcı düşünceye çevirerek yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyar.
8 Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur.
9 Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur.
10 Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur.
11 Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir.
12 Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar.
13 Dram sanatının gerektirdiği güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14 Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 5 5 5 5 5
PY2 4 4 4 4 4
PY3 5 5 5 5 5
PY4 3 3 3 3 3
PY5 4 4 4 4 4
PY6 4 4 4 4 4
PY7 4 4 4 4 4
PY8 3 3 3 3 3
PY9 3 3 3 3 3
PY10 3 3 3 3 3
PY11 5 5 5 5 5
PY12 5 5 5 5 5
PY13 3 3 3 3 3
PY14 3 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • 1.Zehra İpşiroğlu, Dramaturgi (Tiyatroda Düşünsellik), İkaros Yayınları, 2013. 2.Hülya Nutku, Dramaturgi (Oyun Sanat Bilimi), MitosBoyut Yayınları, 2006. 3.Esen Çamurdan, Çağdaş Tiyatro ve Dramaturgi, MitosBoyut Yayınları, 2011. 4.Murat Tuncay, Dramaturgi Çalışmalarında Çözümleme ve Bir Yöntem Önerisi 2, D.E.Ü. GSF Yayınları,1992. 5. Zehra İpşiroğlu, Dramaturjiden Sahne Çözümlemesine Tiyatro Alımlama, Habitus Kitapevi Yayınları, 2014 6. Fakiye Özsoysal, Tiyatro Metinlerinde Alımlama Stratejileri, Altkitap Yayınları, 2002 7. Geroge Bernard Shaw,, İbsenciliğin Özü, çev. Ömeri Şekerci, Nobel Akademi Yayınevi, İstanbul:2010. 8. Bahar Akpınar, İbsen’in Sıradışı Kadınları, Foo Prodüksiyon, İstanbul: 2015. 9.Henrik Ibsen, Nora, Bir Bebek Evi/ Hedda Gabler, çev. Yılmaz Öğüt, MitosBoyut Yayınevi, İstanbul: 2011. 10.Henrik Ibsen, Denizden Gelen Kadın, Yapı Ustası Solness, çev. Meriç Gök, MitosBoyut Yayınevi, İstanbul: 2015. 11.George Bernard Shaw, Dört Oyun: Sezar ile Kleopatra/Pygmailon, Kırgınlar Evi, Jan Dark, İş Bankası Kültür Yayınevi, İstanbul: 2004 12.Anton Çehov, Üç Kızkardeş, çev. Yılmaz Öğüt, MitosBoyut Yayınevi, İstanbul. 13.Anton Çehov, A.Vişne Bahçesi, çev.Belgi Paksoy, İmge Kitabevi Yayınevi, İstanbul:2015. 14.Oscar Wilde, Salome, çev. Murat Erşen, İmge Kitap Yayınevi, İstanbul: 2005. 15.Oscar Wilde,Ciddi Olmanın Önemi, İmge Kitap Yayınevi, İstanbul: 2006. 16.Arthur Conan Doyle, Oscar Wilde Bütün Eserleri, Mitra Yayınevi, İstanbul: 2012.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 12 2 24
Araştırma 5 1 5
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 5 3 15
Final 1 2 2
Uygulama 13 1 13
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0