Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dramatik Metin Analizi II TİY114 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 3 + 0 3,0 5,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. Naciye AKSOY
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu ders dramaturginin temel kavramlarını anlamak, dramaturgi tarihini öğrenmek, oyun yapısına ilişkin (olay dizisi, aksiyon planı, çatışma, düğüm, doruk nokta, kişileştirme vb.) terminolojik bilgilerin verilmesini amaçlar. Oyun metinleri üzerinde yapılan çözümlemeyle teorik bilgiyi uygulanabilir kılar.
Dersin İçeriği Bu derste öğrencilerin dramaturgi ve dramaturg kavramları ile dramaturginin tarihsel gelişimine ilişkin teorik bilgiler edinmesi sağlanır. Oyun yapısına ilişkin terminolojik bilginin oyun metinleri üzerinde uygulaması yapılır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Dramaturginin temel kavramları hakkında bilgi sahibi olur.
2 Dramaturgi ve dramaturg kavramlarının gelişimi üzerine bilgi sahibi olur.
3 Oyunun temel yapısı hakkında bilgi kazanır.
4 Olay dizisi, aksiyon planı, çatışma, düğüm, doruk nokta, kişileştirme vb. gibi temel dramatik tasarıma ilişkin kavramları öğrenir.
5 Model oyunlar üzerinde yaptığı uygulamalarla çözümleme ve yorumlama yeteneği gelişir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Oyun yapısına ilişkin temel kavramların incelenmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
2. Hafta Kişileştirmenin Genel Kurgusu (karakterin biyolojik ve fizyolojik özellikleri) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
3. Hafta Kişileştirmenin Genel Kurgusu (karakterin sosyolojik özellikleri) Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Kişileştirmenin Genel Kurgusu (karakterin psikolojik özellikleri) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
5. Hafta Dil- Diyalog Düzlemi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
6. Hafta Çatışma olgusunu oluşturan koşullar (statik/durağan çatışma) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
7. Hafta Basamaklı çatışma, Atlamalı çatışma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Durum Oyunları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
10. Hafta Uygulama Çözümlemesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
11. Hafta Uygulama Çözümlemesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
12. Hafta Uygulama Çözümlemesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
13. Hafta Uygulama Çözümlemesi Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Uygulama Çözümlemesi Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur.
2 Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir.
3 Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir.
4 Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur.
5 Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar.
6 Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur.
7 Dram sanatına ilişkin edindiği bilgiyi yaratıcı düşünceye çevirerek yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyar.
8 Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur.
9 Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur.
10 Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur.
11 Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir.
12 Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar.
13 Dram sanatının gerektirdiği güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14 Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 5 5 5 5 5
PY2 3 3 3 3 3
PY3 5 5 5 5 5
PY4 3 3 3 3 3
PY5 4 4 4 4 4
PY6 4 4 4 4 4
PY7 4 4 4 4 4
PY8 3 3 3 3 3
PY9 3 3 3 3 3
PY10 3 3 3 3 3
PY11 5 5 5 5 5
PY12 4 4 4 4 4
PY13 3 3 3 3 3
PY14 3 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • 1.Zehra İpşiroğlu, Dramaturgi (Tiyatroda Düşünsellik), İkaros Yayınları, 2013 2.Hülya Nutku, Dramaturgi (Oyun Sanat Bilimi), Mitos-Boyut Yayınları, 2006. 3.Esen Çamurdan, Çağdaş Tiyatro ve Dramaturgi, Mitos-Boyut Yayınları, 2011. 4.Özdemir Nutku, Dram Sanatı (Tiyatroya Giriş, Kabalcı Yayınları, 1998. 7. Hülya Nutku, Oyun Yazarlığı, Mitos Boyut Yayınları, 1999. 8.Murat Tuncay, Dramaturgi Çalışmalarında Çözümleme ve Bir Yöntem Önerisi 2, D.E.Ü. GSF Yayınları,1992. 9.Murat Tuncay, Ortaçağ Tiyatrosu, Mitos Boyut Yayınevi, 2014. 10.Turan Oflazoğlu, Shakespeare, İz Yayınevi, 2011. 11. Germaine, Greer, Shakespeare, Dost Kitabevi Yayınevi, Ankara: 2012. 12. Aleksandr Abramoviç Anikst, , Dünya Sahnesinde Bir Dahi Shakespeare, çev. Ardıhan Korkmaz, Etkin Yayınevi, Ankara: 2010.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 12 2 24
Araştırma 5 1 5
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1,5 1,5
Ödev 1 5 3 15
Final 1 2 2
Uygulama 10 3 30
Sınıf İçi Etkinlik 4 2 8
Toplam İş Yükü 127,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 5,0