| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dramatik Metin Analizi I | TİY113 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 5,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| Dersin Koordinatörü | Öğr. Gör. Naciye AKSOY |
| Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. Naciye AKSOY (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu ders dramaturginin temel kavramlarını anlamak, dramaturgi tarihini öğrenmek, oyun yapısına ilişkin (olay dizisi, aksiyon planı, çatışma, düğüm, doruk noktası, kişileştirme, vb.) terminolojik bilgi vermeyi amaçlar. Oyun metinleri üzerinde yapılan çözümlemeyle teorik bilgiyi uygulanabilir kılar. |
| Dersin İçeriği | Bu derste öğrencilerin dramaturgi ve dramaturg kavramları ile dramaturginin tarihsel gelişimine ilişkin teorik bilgiler edinmesi sağlanır. Oyun yapısına ilişkin terminolojik bilginin oyun metinleri üzerinde uygulaması yapılır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Dramaturginin temel kavramları hakkında bilgi sahibi olur. |
| 2 | Dramaturgi ve dramaturg kavramlarının gelişimi üzerine bilgi sahibi olur. |
| 3 | Oyunun temel yapısı hakkında bilgi kazanır |
| 4 | Olay dizisi, aksiyon planı, çatışma, düğüm, doruk noktası, kişileştirme vb. gibi temel dramatik tasarıma ilişkin kavramları öğrenir. |
| 5 | Model oyunlar üzerinde yaptığı uygulamalarla çözümleme ve yorumlama yeteneğini geliştirir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dramaturgi kavramı nedir? Dramaturg kavramına bakış, Türk Tiyatrosu’nda dramaturginin yeri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 2. Hafta | Dramaturginin tarihsel evrimi | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | Batıda ilk klasik dramaturgi çalışması: Poetika | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 4. Hafta | Dramaturgik çözümleme yöntemlerine giriş: Oyun Yapısını Oluşturan Temel Kavramlar (Serim, Düğüm, Çözüm, Olay Dizisi) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 5. Hafta | Temel Kavramlar (Aksiyon, Aksiyonun Yönelişi: İç Aksiyon, Dış Aksiyon, Durum, Düğüm Noktaları) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 6. Hafta | Temel Kavramlar (Tema, Yan Tema, Önerme, Ateşleyici Sebep, Mesaj) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 7. Hafta | Temel Kavramlar (Zaman, Mekan, Motif) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 8. Hafta | Ara Sınav | |
| 9. Hafta | Temel Kavramlar (Kişileştirme Düzeni, Çözüm) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 10. Hafta | Dramaturgi Uygulaması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 11. Hafta | Dramaturgi Uygulaması | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Dramaturgi Uygulaması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 13. Hafta | Dramaturgi Uygulaması | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | Dramaturgi Uygulaması | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. | ✔ | |||||
| 2 | Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 3 | Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir. | ✔ | |||||
| 4 | Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur. | ✔ | |||||
| 5 | Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar. | ✔ | |||||
| 6 | Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 7 | Dram sanatına ilişkin edindiği bilgiyi yaratıcı düşünceye çevirerek yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyar. | ✔ | |||||
| 8 | Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur. | ✔ | |||||
| 9 | Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur. | ✔ | |||||
| 10 | Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur. | ✔ | |||||
| 11 | Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir. | ✔ | |||||
| 12 | Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar. | ✔ | |||||
| 13 | Dram sanatının gerektirdiği güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ✔ | |||||
| 14 | Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY10 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY11 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY12 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY13 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY14 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Öğr. Gör. Naciye AKSOY | Vize | 35,00 | |
| Öğr. Gör. Naciye AKSOY | Ödev | 15,00 | |
| Öğr. Gör. Naciye AKSOY | Final | 50,00 | |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 12 | 2 | 24 |
| Araştırma | 5 | 1 | 5 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
| Ödev 1 | 5 | 3 | 15 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Uygulama | 10 | 3 | 30 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 4 | 2 | 8 | |
| Toplam İş Yükü | 127,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 | ||