Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mitoloji II TİY108 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yazılı ve görsel kaynaklarla desteklenen sözlü sunum ve tartışma.
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Pınar İNCEEFE
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Dersin amacı mitlerin, toplumların kültürel ve sanatsal gelişim süreçlerinde oynadığı rolü keşfetmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği Ders boyunca farklı kültürlerden mitlerin dramatik edebiyat ve tiyatro uygulamaları ile ilişkisi üzerinde durulacaktır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Mitoloji ve mitlerin kültür ve sanatla ilişkisi hakkında bilgi edinir.
2 Mitlerin dramatik edebiyat ile ilişkisini değerlendirebilme becerisi edinir.
3 Mitlerin çağdaş tiyatro uygulamaları ile ilişkisini değerlendirebilme becerisi edinir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Derse Giriş: Mitoloji ve Sanat Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Antik Yunan Mitleri ve Tragedyaları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Antik Yunan Mitleri ve Tragedyaları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Antik Yunan Mitleri ve Tragedyaları - Çağdaş Yorumlar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Antik Yunan Mitleri ve Tragedyaları - Çağdaş Yorumlar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Antik Yunan Mitleri ve Tragedyaları - Çağdaş Yorumlar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Bir Antik Yunan Mitini Çağdaş Dünyada Yeniden Yorumlara Çalışması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Antik Yunan Dionysos Miti ve Theodoros Terzopoulos Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Hint Rama Miti ve Ramlila Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Hint Mahabharata Destanı ve Peter Brook Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Hint Draupadi Miti ve Çağdaş Yorumlar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Mitler ve Shakespeare Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Genel Tartışma
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sahne gösterimi ve oyun metni eleştirisi ile dramaturgi yöntemlerine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur.
2 Tiyatro kuramları, tarihi, kültürü ve estetiği konularına ilişkin bilgiye sahip olarak alanın zaman içinde geçirdiği kuramsal ve uygulamaya yönelik değişimleri içselleştirip bunları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisi edinir.
3 Dram sanatına ilişkin öğeler, yöntem ve teknikler konusunda kuramsal bilgiye sahip olur ve bunları uygulama ile bütünleştirme becerisi edinir.
4 Genel olarak sanata, özel olarak tiyatroya ilişkin sanatsal ve akademik araştırma yöntemleri ve etiği konularında bilgi sahibi olur.
5 Tiyatro alanının içindeki alt disiplinlere (oyunculuk, yönetmenlik, dramatik yazarlık, sahne tasarımı, dramaturgi) ilişkin bilgiye sahip olur ve bu alt disiplinler arasındaki ilişkiyi kurar.
6 Dramatik bir metin üzerine yönetmen ve öteki paydaşlarla birlikte sahnelemeye yönelik olarak yaratıcı ve eleştirel biçimde çalışabilecek çözümlemeye dayalı yorumlama becerisine sahip olur.
7 Dram sanatına ilişkin edindiği bilgiyi yaratıcı düşünceye çevirerek yenilikçi ve özgün eserler ortaya koyar.
8 Dram sanatına ilişkin proje üretim süreçleri içinde bağımsız olarak veya bir ekip içinde meslektaşları ile birlikte uyumlu ve üretken biçimde çalışabilecek bilgi birikimine ve estetik duyarlılığa sahip olur.
9 Dram sanatı ile ilgili konuları ve çalışmaları, gerek meslektaşları, gerek toplumun geri kalan üyelerine etkin ve doğru biçimde aktarabilecek iletişim becerisine ve bunun sonuçlarını değerlendirebilecek çözümleme gücüne sahip olur.
10 Sahne sanatları alanında Türkiye ve dünyadaki çağdaş gelişmeleri izleyerek ulusal ve uluslararası değerler hakkında bilgi sahibi olur.
11 Eleştirel ve yaratıcı düşünme becerileri ile birlikte, düşüncelerini sözel, bedensel ve yazınsal olarak ifade etme becerisi gelişir.
12 Tiyatronun diğer sanatlar (edebiyat, sinema, opera, müzik, dans, resim, heykel, vb.) ve sosyal bilimler (felsefe, antropoloji, sosyoloji, estetik, sanat tarihi, siyaset bilimi, vb.) ile bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur ve kendi alanında bu disiplinlerarası bakış açısından yararlanarak araştırma ve üretim yapar.
13 Dram sanatının gerektirdiği güncel bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14 Uygarlıklar tarihinin toplumsal, ekonomik, siyasal ve özellikle de kültürel mirası ile bağlantı kurma becerisi geliştirir ve bu değerleri hazırlayacağı proje ve etkinlikler aracılığıyla yaşadığı sosyal çevrede yaygınlaştırmak üzere çaba harcar.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3
PY1 3 3 3
PY2 3 3 3
PY3 2 2 2
PY4 0 0 0
PY5 0 0 0
PY6 3 3 3
PY7 2 2 2
PY8 3 3 3
PY9 2 2 2
PY10 3 3 3
PY11 3 3 3
PY12 3 3 3
PY13 0 0 0
PY14 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Euripides, Bakkhalar, çev. Güngör Dilmen, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul: 2001.
  • Homeros, İlyada, çev.Azra Erhat ve A. Kadir, Can Yayınları, İstanbul: 2013.
  • Homeros, Odysseia, çev. Azra Erhat ve A. Kadir, Can Yayınları, İstanbul: 2013.
  • Rosenberg, Donna, Dünya Mitolojisi, çev. Atıl Ulaş Cüce vd., İmge Kitabevi, Ankara: 1998.
  • Sophokles, Kral Oidipus, çev. Bedrettin Tuncel, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul: 2002.
  • Kuçuradi, İonna, Sanata Felsefeyle Bakmak, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, 5. Baskı İstanbul: 2013.
  • Euripides, Elektra, çev. Yılmaz Onay, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul: 2008.
  • “Peter Brook ve Mahabharata”, Mimesis Tiyatro/Çeviri Araştırma Dergisi, 6: 1996.
  • Taşlıklıoğlu, Zafer, “Dionysos Dini ve Tragedia”, Tarih Dergisi, Cilt 7, Sayı 10: 1954.
  • Brecht, Bertolt, "Sofokles'in Antigonesi", Bütün Oyunları: Cilt 11, çev. Ahmet Cemal, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul: 1997.
  • Anouilh, Jean, Antigone, çev. Yaşar Avunç, Agora Kitaplığı, İstanbul: 2011.
  • Demirel, Kemal, Antigone, Yaba Yayınları, İstanbul: 2002.
  • Yüksel, Ayşegül. 2017. “Shakespeare Truva Savaşı’na Gülünçlü ‘Yergi’nin Gözlükleriyle Bakıyor: Troilus ve Cressida”, William Shakespeare: Yüzyılların Sahne Büyücüsü. İstanbul: Habitus Yayıncılık, ss. 122-144.
  • Shakespeare, William. 1993. Troilos ile Kressida (çev. Sabahattin Eyüboğlu, Mina Urgan). İstanbul: Adam Yayıncılık.
  • Sarkar Munsi, Urmimala. 2018. “Draupadi’yi Çağdaş Hindistan Performans Alanının Poetikası ve Siyasetine Yerleştirmek” (çv. Öykü Tümer), Kültür ve Siyasette Feminist Yaklaşımlar, 34-35, ss. 27-41.
  • Shaffer, Peter. Gorgon’un Armağanı (çev. Neslihan Ekmekçioğlu). Basılı olmayan metin, Devlet Tiyatroları arşivi.
  • Arıcı, Oğuz. 2010. “Oresteia: Bir Modern Devlet ve Adalet Tartışması”, Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Dergisi, 17, ss. 1-17.
  • Akgül, Tülay Yıldız, Dramatik Metinleri Mitolojiyle Okumak, Ekin Yayınevi, Bursa: 2018.
  • Terzopoulos, T., Dionysos'un Dönüşü, çev. Burç İdem Dinçel, Habitus Yayıncılık, İstanbul, 2016.
  • Schechner, Richard, "Kainatı Arşınlamak: Ramnagar'ın Ramlila'sında Hareket, İnanç, Siyaset ve Mekan", Ritüelin Geleceği: Kültür ve Performans Üzerine Yazılar, çev. Zeynep Ertan, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara: 2015.
  • Sophokles, Antigone, çev. Ari Çokona, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul: 2014.
  • Aiskhülos, Oresteia / Agamemnon, Adak Sunucular, Eumenidler, çev. Yılmaz Onay, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul: 2010.
  • Erhat, Azra, Mitoloji Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul: 2007.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 12 12
Ödev 1 3 2 6
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0