Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Tarihi I TAR117 Türkçe Zorunlu 1. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Teorik
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Ali ERTUĞRUL
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Kenan KARAGÖZ (Güz)
Dersin Amacı Emevi Devletinin tüm yönleriyle anlaşılması sağlanacaktır. İslâmiyet’in dünya tarihine etkilerini analiz edilecektir.
Dersin İçeriği Öğrenciler; 1) Kuruluşundan Emevî hanedanının sonuna dek İslâm devletinin siyasî tarihini özetleyebilir. 2) İslâm fetihlerini ve İslâm Devletinin yayılmasının dinamiklerini belirtebilir. 3) İslâmiyet’in dünya tarihine etkilerini analiz edebilir.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Öğrenciler; 1) Kuruluşundan Emevî hanedanının sonuna dek İslâm devletinin siyasî tarihini özetleyebilir. 2) İslâm fetihlerini ve İslâm Devletinin yayılmasının dinamiklerini belirtebilir. 3) İslâmiyet’in dünya tarihine etkilerini analiz edebilir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta İslâmiyet’ten önce Arabistan Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta İslâm peygamberinin hayatı, İslâm Devleti’nin kuruluşu Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
3. Hafta İslâm fütuhatı ve nedenleri Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
4. Hafta Halife Ebu Bekir dönemi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
5. Hafta Halife Ömer dönemi Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
6. Hafta Halife Osman dönemi Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
7. Hafta Halife Ali dönemi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta İslâm tarihinde mezheplerin ortaya çıkışı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
10. Hafta Emevî hanedanının (661-750) kuruluşu ve Muaviye dönemi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
11. Hafta Yezid, Abdülmelik b. Mervan, I. Velid dönemleri Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Süleyman b. Abdülmelik (715-717), Ömer b. Abdülaziz (717-720), Yezid b. Abdülmelik (720-724), Hişam b. Abdülmelik (724-743) dönemleri Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta II. Velid b. Yezid (743-744), III. Yezid b. Velid (744), II. Mervan b. Muhammed (744-750) dönemleri Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Mevali meselesi, Türk-Arap ilişkileri ve Emevî hanedanının sonu Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Tarih disiplininin yöntemiyle geçmiş bilgisini analiz edebilme yetisi kazanarak bilimsel bilgi üretebilme kabiliyeti kazanır.
2 Geçmişten günümüze dünyada ve Türkiye’de tarih yazımı ve ekoller hakkında bilgi edinir, yeni ekolleri tanır ve tarihe etkilerini değerlendirir.
3 Tarihsel problemleri tanımlayabilme becerisini geliştirerek tarihi olayları her yönüyle kavrar ve derinlemesine nüfuz eder.
4 Güncel olaylar ve süreçlerle geçmiş arasındaki ilişkiyi kavrayabilme becerisine sahip olur. Yerel ve sözlü tarih araştırmaları vasıtasıyla tekil olanla evrensel olan arasında ilişki kurma yeteneği kazanır.
5 Tarihsel metinleri çözümleyebilme, eleştirme ve tahlil etme yeteneğine sahip olur ve konunun kaynaklarına vakıf olarak özet çıkarma transkripsiyon yapma, rapor etme ve bilimsel toplantılarda tebliğ vb. şekilde sunma becerisi kazanır.
6 Tarihsel problemlere akademik/objektif yaklaşabilme becerisi kazanarak muhakeme yapma ve analitik düşünme yeteneği gelişir.
7 Eskiçağ ve İslam tarihi, İslamiyet’ten önceki ve sonraki Türk tarihi, Osmanlı ve Cumhuriyet tarihi, Avrupa ve Dünya tarihi gibi tarihin bütün dönemlerine dair temel düzeyde bilgi edinir, temel problemleri öğrenir ve bu dönemleri kendi içinde kıyaslayabilir.
8 Tarih alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ortak yürütülen çalışmalarda kullanabilir.
10 Kütüphane ve arşiv kullanma alışkanlığı ve yeteneği kazanarak bir konuda araştırma yapmanın yöntemlerini öğrenerek bunlardan yaşamın diğer alanlarında da yararlanabilir
11 Belirli dönemlerin belgelerini çalışmak için gerekli olan spesifik araçları, tarihi metinleri (paleografi, epigrafya gibi), yazıtları ve kitabeleri çözümleyebilir, çeşitli dillerdeki kaynak metinleri kullanım bilgi ve becerisi kazanır.
12 Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izler ve kendini geliştirir; bilimsel ahlak ve sorumluluk bilincine sahip olur.
13 Bibliyografik repertuarlar, arşiv envanterleri, elektronik referanslar gibi bilgi erişim araçlarını kullanma bilgi ve becerisi kazanır. Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak tarih alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma yeteneğine sahip olur.
14 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme kabiliyetine sahip olarak fikirlerini ve eleştirilerini yapıcı bir biçimde sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade edebilme güvenini kazanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1
PY1 3
PY2 3
PY3 2
PY4 3
PY5 3
PY6 3
PY7 5
PY8 2
PY10 2
PY11 4
PY12 2
PY13 3
PY14 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • 1. Bartold, W. (çev. Fuat Koprülü), (1939) İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara.
  • 2. Hitti, Philip H. (çev. Salih Tuğ),(1986) Siyasi ve Kültürel İslam Tarihi (IV Cilt), İstanbul, Boğaziçi Yayınları.
  • 3. Üçok, Bahriye (1968), İslam Tarihi: Emeviler ve Abbasiler Ankara.
  • 4. Lewis, Bernard (çev. H.D.Yıldız) (1969), Tarihte Araplar, İstanbul.
  • 5. Zeydan, Corci (çev. Z. Meganiz) (1328), İslam Medeniyeti Tarihi (IV Cilt), İstanbul (Osmanlıca)
  • 6. Wellhausen, J. (çev. Fikret Işıltan) (1963) Arap Devleti ve Sukutu, Ankara
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Dr. Öğr. Üyesi Kenan KARAGÖZ Vize 40,00
Dr. Öğr. Üyesi Kenan KARAGÖZ Final 60,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2,5 35
Araştırma 14 3 42
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 1 2 2
Ödev 2 1 2,5 2,5
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 127,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0