Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Dili I TDB101 Türkçe Zorunlu 1. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Teorik
Dersin Koordinatörü Öğr. Gör. Çiğdem SÜTCÜ
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Yüksek öğrenimini tamamlamış olan her gence, ana dilinin yapı ve işleyiş özelliklerini gereğince kavratabilmek; dil-düşünce bağlantısı açısından, yazılı ve sözlü ifade vasıtası olarak, Türkçe'yi doğru ve güzel kullanabilme yeteneği kazandırabilmektir.
Dersin İçeriği Güncel metinler eşliğinde günümüzde Türkçenin sorunları, Birleşik sözcükler, ünlü ve ünsüz uyumları, Yazım kuralları ve noktalama işaretleri, Metin incelemesi, Anlatım bozuklukları
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
6 Öğrenciler; 1) Dilin tanımı yapabilir. 2) Dil-ulus, dil-düşünce ve dil-kültür ilişkisini kavrar. 3) Türk dilinin diğer diller arasındaki yerini ve tarihsel gelişimini kavrar. 4) Türk dilinin ses özelliklerini açıklayabilir. 5) Yazım kurallarını kavrar ve bu kuralları uygulayabilir 6) Kök-ek, gövde, yapım ve çekim ekleri gibi kavramları ayırt edebilir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dilin Tanımı, özellikleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
2. Hafta Dil-ulus, dil-düşünce ve dil-kültür ilişkisi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
3. Hafta Yeryüzündeki diller Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
4. Hafta Türk dilinin diller arasındaki yeri ve tarihsel gelişimi Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
5. Hafta Atatürk’ün dil devrimi, dil anlayışı, dil çalışmaları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
6. Hafta Türk dilinin ses özellikleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
7. Hafta Ses olayları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Yazım kuralları ve uygulaması Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Noktalama işaretleri ve uygulaması Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Sözcük bilgisi Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Kök-ek ve gövde, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
13. Hafta Yapım ekleri, çekim ekleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
14. Hafta Sözcük türetme yolları Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Tarih disiplininin yöntemiyle geçmiş bilgisini analiz edebilme yetisi kazanarak bilimsel bilgi üretebilme kabiliyeti kazanır.
2 Geçmişten günümüze dünyada ve Türkiye’de tarih yazımı ve ekoller hakkında bilgi edinir, yeni ekolleri tanır ve tarihe etkilerini değerlendirir.
3 Tarihsel problemleri tanımlayabilme becerisini geliştirerek tarihi olayları her yönüyle kavrar ve derinlemesine nüfuz eder.
4 Güncel olaylar ve süreçlerle geçmiş arasındaki ilişkiyi kavrayabilme becerisine sahip olur. Yerel ve sözlü tarih araştırmaları vasıtasıyla tekil olanla evrensel olan arasında ilişki kurma yeteneği kazanır.
5 Tarihsel metinleri çözümleyebilme, eleştirme ve tahlil etme yeteneğine sahip olur ve konunun kaynaklarına vakıf olarak özet çıkarma transkripsiyon yapma, rapor etme ve bilimsel toplantılarda tebliğ vb. şekilde sunma becerisi kazanır.
6 Tarihsel problemlere akademik/objektif yaklaşabilme becerisi kazanarak muhakeme yapma ve analitik düşünme yeteneği gelişir.
7 Eskiçağ ve İslam tarihi, İslamiyet’ten önceki ve sonraki Türk tarihi, Osmanlı ve Cumhuriyet tarihi, Avrupa ve Dünya tarihi gibi tarihin bütün dönemlerine dair temel düzeyde bilgi edinir, temel problemleri öğrenir ve bu dönemleri kendi içinde kıyaslayabilir.
8 Tarih alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ortak yürütülen çalışmalarda kullanabilir.
9 Osmanlı, Avrupa ve dünya tarihleri hakkında bilgi sahibi olarak yorumlama, karşılaştırma ve analiz yapma becerilerine sahip olur.
10 Kütüphane ve arşiv kullanma alışkanlığı ve yeteneği kazanarak bir konuda araştırma yapmanın yöntemlerini öğrenerek bunlardan yaşamın diğer alanlarında da yararlanabilir
11 Belirli dönemlerin belgelerini çalışmak için gerekli olan spesifik araçları, tarihi metinleri (paleografi, epigrafya gibi), yazıtları ve kitabeleri çözümleyebilir, çeşitli dillerdeki kaynak metinleri kullanım bilgi ve becerisi kazanır.
12 Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izler ve kendini geliştirir; bilimsel ahlak ve sorumluluk bilincine sahip olur.
13 Bibliyografik repertuarlar, arşiv envanterleri, elektronik referanslar gibi bilgi erişim araçlarını kullanma bilgi ve becerisi kazanır. Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak tarih alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma yeteneğine sahip olur.
14 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme kabiliyetine sahip olarak fikirlerini ve eleştirilerini yapıcı bir biçimde sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade edebilme güvenini kazanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1
PY1 1
PY2 1
PY3 1
PY4 1
PY5 2
PY6 1
PY7 1
PY8 2
PY9 1
PY10 3
PY11 1
PY12 3
PY13 5
PY14 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • • Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Afyon Eğitim Sağlık ve Bilim Araştırma Vakfı Yayını, Afyon 2004
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 0,5 7
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 14 1 14
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 51
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0