Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yerel Tarih Araştırmaları TAR 402 Türkçe Zorunlu 8. Yarıyıl 3 + 0 3,0 6,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Lecture / presentation
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Sibel KÜÇÜKKÜLAHLI
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Yerel tarih araştırma yöntemleriyle yakın geçmişin önemini ve tarihdeki yerini öğretmek.
Dersin İçeriği
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Yakın geçmişin önemiyle birlikte bugün için tarih yapmanın anlamının kavranması
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Giriş: Yanıbaşımızdaki Tarihin Farkına Varmak Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
2. Hafta İzler ve Öykü Anlatma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
3. Hafta Yerel Tarihin Kaynakları: Resmi Belgeler, Efemera, Şehir Rehperleri, Gazeteler, Yerel Kayıtlar Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Kaynakların Tarihsel Bağlamı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
5. Hafta Yerel Tarihte Sözlü Tarihi Kullanmak Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Görsel Malzemelerin Yerel Tarihte Kullanmı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
7. Hafta Yaşayan Tarih : Çevre ve Binaların Tarihi Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Ara sınav Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
9. Hafta Araştırma, Yazma ve Kayıt Bırakma Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Maddi İzlerin Korunması : Yerel Tarihin Önemi Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
11. Hafta Karşılaştırma: Merkezi ve Yerel Tarih Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
12. Hafta Yerel Tarihin Dinamikleri: Yerel Nüfus, Köylüler, Eşraf ve Halk Kitleleri Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
13. Hafta Yerel Tarihte Bilgi Altyapısının Oluşturulması Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Yerel Tarihin Önemi: Tekilden Evrensele Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Tarih disiplininin yöntemiyle geçmiş bilgisini analiz edebilme yetisi kazanarak bilimsel bilgi üretebilme kabiliyeti kazanır.
2 Geçmişten günümüze dünyada ve Türkiye’de tarih yazımı ve ekoller hakkında bilgi edinir, yeni ekolleri tanır ve tarihe etkilerini değerlendirir.
3 Tarihsel problemleri tanımlayabilme becerisini geliştirerek tarihi olayları her yönüyle kavrar ve derinlemesine nüfuz eder.
4 Güncel olaylar ve süreçlerle geçmiş arasındaki ilişkiyi kavrayabilme becerisine sahip olur. Yerel ve sözlü tarih araştırmaları vasıtasıyla tekil olanla evrensel olan arasında ilişki kurma yeteneği kazanır.
5 Tarihsel metinleri çözümleyebilme, eleştirme ve tahlil etme yeteneğine sahip olur ve konunun kaynaklarına vakıf olarak özet çıkarma transkripsiyon yapma, rapor etme ve bilimsel toplantılarda tebliğ vb. şekilde sunma becerisi kazanır.
6 Tarihsel problemlere akademik/objektif yaklaşabilme becerisi kazanarak muhakeme yapma ve analitik düşünme yeteneği gelişir.
7 Eskiçağ ve İslam tarihi, İslamiyet’ten önceki ve sonraki Türk tarihi, Osmanlı ve Cumhuriyet tarihi, Avrupa ve Dünya tarihi gibi tarihin bütün dönemlerine dair temel düzeyde bilgi edinir, temel problemleri öğrenir ve bu dönemleri kendi içinde kıyaslayabilir.
8 Tarih alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ortak yürütülen çalışmalarda kullanabilir.
9 Osmanlı, Avrupa ve dünya tarihleri hakkında bilgi sahibi olarak yorumlama, karşılaştırma ve analiz yapma becerilerine sahip olur.
10 Kütüphane ve arşiv kullanma alışkanlığı ve yeteneği kazanarak bir konuda araştırma yapmanın yöntemlerini öğrenerek bunlardan yaşamın diğer alanlarında da yararlanabilir
11 Belirli dönemlerin belgelerini çalışmak için gerekli olan spesifik araçları, tarihi metinleri (paleografi, epigrafya gibi), yazıtları ve kitabeleri çözümleyebilir, çeşitli dillerdeki kaynak metinleri kullanım bilgi ve becerisi kazanır.
12 Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izler ve kendini geliştirir; bilimsel ahlak ve sorumluluk bilincine sahip olur.
13 Bibliyografik repertuarlar, arşiv envanterleri, elektronik referanslar gibi bilgi erişim araçlarını kullanma bilgi ve becerisi kazanır. Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak tarih alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma yeteneğine sahip olur.
14 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme kabiliyetine sahip olarak fikirlerini ve eleştirilerini yapıcı bir biçimde sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade edebilme güvenini kazanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1
PY1 5
PY2 2
PY3 4
PY4 4
PY5 5
PY6 4
PY7 2
PY8 4
PY9 2
PY10 3
PY11 3
PY12 3
PY13 4
PY14 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Akşin Somel, Yerel Tarih Arastırmaları İçin Kılavuz Tarih Vakfı Yurt Yay.,2000
  • David E. Kyvig, Myron A. Marty, Yanıbaşımızdaki Tarih
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 14 1 14
Diğer Faaliyetler 14 2,5 35
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 14 2 28
Ödev 2 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 153
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 6,0