Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Sosyo-Ekonomik Tarihi TAR 311 Türkçe Zorunlu 5. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi EMİNE ŞAHİN
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi EMİNE ŞAHİN (Güz)
Dersin Amacı Osmanlı İmparatorluğu’nun klasikten moderne geçişteki sosyal ve ekonomik dönüşümünün anlatılması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği Osmanlı Devleti’nin klasik döneminden modern dönemin sonuna kadar, idari sistemi, saray teşkilatı, iktisadi sistemi, sosyal ve ekonomik yapısı anlatılmaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Osmanlı ekonomik yapısı, yönetim sistemi ve gelişimi, çağlara göre yapılarda meydana gelen değişmeleri öğrenir ve kavrar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Giriş: Konular, Sosyo-Ekonomik Tarihi Üzerine Literatürün Değerlendirilmesi Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Osmanlı Toplum Yapısı: Yöneten ve Yönetilenler (Kalemiye, Seyfiye ve İlmiye) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
3. Hafta Osmanlı Hanedanlığı, Veraset Sistemi, Harem Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
4. Hafta Osmanlı’da Kadın ve Aile’nin Yapısı Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
5. Hafta Osmanlı’da Eğitim ve Modernleşme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
6. Hafta Moderniteyle Beraber Osmanlı Devleti’nde Sosyal Yapının Dönüşümü Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Basın ve Osmanlı Kamuoyu’nun Sosyal Hayata Etkileri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Osmanlı İktisadi Zihniyeti ve Tımar Sistemi Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
10. Hafta Osmanlı Maliyesi, Hazine ve Para Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
11. Hafta Tanzimat’la Birlikte Mali Değişim ve Sanayileşme Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Osmanlı Borçlanmaları, Finans Sektörü, Düyun-ı Umumiye İdaresi ve Mali Denetim Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
13. Hafta İttihat Terakki Cemiyeti ve Milli İktisat Politikaları Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
14. Hafta Osmanlı maliyesi üzerine genel bir değerlendirme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Tarih disiplininin yöntemiyle geçmiş bilgisini analiz edebilme yetisi kazanarak bilimsel bilgi üretebilme kabiliyeti kazanır.
2 Geçmişten günümüze dünyada ve Türkiye’de tarih yazımı ve ekoller hakkında bilgi edinir, yeni ekolleri tanır ve tarihe etkilerini değerlendirir.
3 Tarihsel problemleri tanımlayabilme becerisini geliştirerek tarihi olayları her yönüyle kavrar ve derinlemesine nüfuz eder.
4 Güncel olaylar ve süreçlerle geçmiş arasındaki ilişkiyi kavrayabilme becerisine sahip olur. Yerel ve sözlü tarih araştırmaları vasıtasıyla tekil olanla evrensel olan arasında ilişki kurma yeteneği kazanır.
5 Tarihsel metinleri çözümleyebilme, eleştirme ve tahlil etme yeteneğine sahip olur ve konunun kaynaklarına vakıf olarak özet çıkarma transkripsiyon yapma, rapor etme ve bilimsel toplantılarda tebliğ vb. şekilde sunma becerisi kazanır.
6 Tarihsel problemlere akademik/objektif yaklaşabilme becerisi kazanarak muhakeme yapma ve analitik düşünme yeteneği gelişir.
7 Eskiçağ ve İslam tarihi, İslamiyet’ten önceki ve sonraki Türk tarihi, Osmanlı ve Cumhuriyet tarihi, Avrupa ve Dünya tarihi gibi tarihin bütün dönemlerine dair temel düzeyde bilgi edinir, temel problemleri öğrenir ve bu dönemleri kendi içinde kıyaslayabilir.
8 Tarih alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ortak yürütülen çalışmalarda kullanabilir.
9 Osmanlı, Avrupa ve dünya tarihleri hakkında bilgi sahibi olarak yorumlama, karşılaştırma ve analiz yapma becerilerine sahip olur.
10 Kütüphane ve arşiv kullanma alışkanlığı ve yeteneği kazanarak bir konuda araştırma yapmanın yöntemlerini öğrenerek bunlardan yaşamın diğer alanlarında da yararlanabilir
11 Belirli dönemlerin belgelerini çalışmak için gerekli olan spesifik araçları, tarihi metinleri (paleografi, epigrafya gibi), yazıtları ve kitabeleri çözümleyebilir, çeşitli dillerdeki kaynak metinleri kullanım bilgi ve becerisi kazanır.
12 Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izler ve kendini geliştirir; bilimsel ahlak ve sorumluluk bilincine sahip olur.
13 Bibliyografik repertuarlar, arşiv envanterleri, elektronik referanslar gibi bilgi erişim araçlarını kullanma bilgi ve becerisi kazanır. Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak tarih alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma yeteneğine sahip olur.
14 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme kabiliyetine sahip olarak fikirlerini ve eleştirilerini yapıcı bir biçimde sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade edebilme güvenini kazanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1
PY1 3
PY2 1
PY3 3
PY4 2
PY5 3
PY6 4
PY7 5
PY8 4
PY9 4
PY10 2
PY11 1
PY12 3
PY13 2
PY14 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Halil İnalcık, Osmanlı Sosyo-Ekonomik Tarihi E Yay.
  • Ali Akyıldız, Mümin ve Müsrif Bir Padişah Kızı Refia Sultan Ali Akyıldız, Osmanlı Merkez Teşkilatında Reform Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, Ed. Halil İnalcık ve Donald Quataert. Mübahat S. Kütükoğlu, Osmanlı’nın Sosyo-Kültürel ve İktisâdî Yapısı, Ankara, 2018. Mehmet Genç, Osmanlı İmparatorluğu’nda Devlet ve Ekonomi, İstanbul 2010. Yavuz Köse, Dersaadet’te Tüketim (1855-1923), Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 2016 Erol Tümertekin, İstanbul İnsan ve Mekan, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 2014. Selçuk Akşin Somel, Osmanlı’da Eğitimin Modernleşmesi (1839-1908), İletişim Yayınları, İstanbul 2015.
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Dr. Öğr. Üyesi EMİNE ŞAHİN Vize 40,00
Dr. Öğr. Üyesi EMİNE ŞAHİN Final 60,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 14 2 28
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0