Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Avrupa Tarihi (Yakınçağ) TAR 303 Türkçe Zorunlu 5. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Teorik
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Onur ÇAPAR
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Onur ÇAPAR (Güz)
Dersin Amacı Bu derste Aydınlanma Avrupası’nda Fransız Devrimi’ne giden süreç ve sonrasında yaşanan siyasi ve sosyal gelişmeler ele alınacak, Birinci Dünya Savaşı’nı yaratan siyasi ortam incelenecektir.
Dersin İçeriği Fransız Devrimine etki eden fikir akımlarını kavrar, devrim sonrası Avrupa’da yaşanan nasyonalist ve liberal hareketleri öğrenir, İtalyan ve Alman milli birliklerinin teşkilini kavrar, modern sömürgecilik süreci hakkında fikir sahibi olur, Birinci Dünya Savaşı’na giden süreçte Avrupa devletlerinin dünya siyasetine etkisini inceler, savaş sonrası süreçte dünyada oluşan yeni düzen hakkında bilgi sahibi olur.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Avrupa Tarihi’nin oluşum evrelerini yorumlayabilme becerisi
2 Fransız Devrimi hakkında bilgi sahibi olmak
3 Alman ve İtalyan birliklerinin kurulması hakkında bilgi sahibi olmak
4 Birinci Dünya Savaşı'na giden süreçte Avrupa Devletleri'nin durumları hakkında bilgi sahibi olmak
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Aydınlanma Avrupa’sındaki gelişmeler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
2. Hafta Yakınçağ Avrupa Tarihine etki eden fikir akımları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
3. Hafta Fransız Devrimi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
4. Hafta Viyana Kongresi-Viyana Kongresi kararlarını sürdürme çabaları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
5. Hafta Avrupa’da 1830 İhtilalleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
6. Hafta Avrupa’da 1848 İhtilalleri Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta İtalya’nın milli birliğinin teşkili Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Almanya’nın milli birliğinin teşkili Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
10. Hafta I. ve II. İmparatorlar Ligi, Üçlü Anlaşma Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
11. Hafta Amerika kıtasındaki gelişmeler, Monroe Doktrini, XIX. Yüzyılda ABD topraklarının genişlemesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
12. Hafta Çin’in sömürgeleşmesi- İngiliz, Fransız, Alman, Rus ve Japon sömürgeciliği Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
13. Hafta Birinci Dünya Savaşı-Avrupa Cepheleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
14. Hafta Birinci Dünya Savaşı sonrası düzenin sağlanması süreci Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Tarih disiplininin yöntemiyle geçmiş bilgisini analiz edebilme yetisi kazanarak bilimsel bilgi üretebilme kabiliyeti kazanır.
2 Geçmişten günümüze dünyada ve Türkiye’de tarih yazımı ve ekoller hakkında bilgi edinir, yeni ekolleri tanır ve tarihe etkilerini değerlendirir.
3 Tarihsel problemleri tanımlayabilme becerisini geliştirerek tarihi olayları her yönüyle kavrar ve derinlemesine nüfuz eder.
4 Güncel olaylar ve süreçlerle geçmiş arasındaki ilişkiyi kavrayabilme becerisine sahip olur. Yerel ve sözlü tarih araştırmaları vasıtasıyla tekil olanla evrensel olan arasında ilişki kurma yeteneği kazanır.
5 Tarihsel metinleri çözümleyebilme, eleştirme ve tahlil etme yeteneğine sahip olur ve konunun kaynaklarına vakıf olarak özet çıkarma transkripsiyon yapma, rapor etme ve bilimsel toplantılarda tebliğ vb. şekilde sunma becerisi kazanır.
6 Tarihsel problemlere akademik/objektif yaklaşabilme becerisi kazanarak muhakeme yapma ve analitik düşünme yeteneği gelişir.
7 Eskiçağ ve İslam tarihi, İslamiyet’ten önceki ve sonraki Türk tarihi, Osmanlı ve Cumhuriyet tarihi, Avrupa ve Dünya tarihi gibi tarihin bütün dönemlerine dair temel düzeyde bilgi edinir, temel problemleri öğrenir ve bu dönemleri kendi içinde kıyaslayabilir.
8 Tarih alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ortak yürütülen çalışmalarda kullanabilir.
9 Osmanlı, Avrupa ve dünya tarihleri hakkında bilgi sahibi olarak yorumlama, karşılaştırma ve analiz yapma becerilerine sahip olur.
10 Kütüphane ve arşiv kullanma alışkanlığı ve yeteneği kazanarak bir konuda araştırma yapmanın yöntemlerini öğrenerek bunlardan yaşamın diğer alanlarında da yararlanabilir
11 Belirli dönemlerin belgelerini çalışmak için gerekli olan spesifik araçları, tarihi metinleri (paleografi, epigrafya gibi), yazıtları ve kitabeleri çözümleyebilir, çeşitli dillerdeki kaynak metinleri kullanım bilgi ve becerisi kazanır.
12 Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izler ve kendini geliştirir; bilimsel ahlak ve sorumluluk bilincine sahip olur.
13 Bibliyografik repertuarlar, arşiv envanterleri, elektronik referanslar gibi bilgi erişim araçlarını kullanma bilgi ve becerisi kazanır. Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak tarih alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma yeteneğine sahip olur.
14 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme kabiliyetine sahip olarak fikirlerini ve eleştirilerini yapıcı bir biçimde sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade edebilme güvenini kazanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 2 2 2 2
PY2 1 1 1 1
PY3 2 2 2 2
PY4 5 5 5 5
PY5 2 2 2 2
PY6 2 2 2 2
PY7 5 5 5 5
PY8 4 4 4 4
PY9 5 5 5 5
PY10 2 2 2 2
PY11 2 2 2 2
PY12 3 3 3 3
PY13 2 2 2 2
PY14 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Fahir Armaoğlu, 19. Yüzyıl Siyasi Tarihi, İstanbul: Timaş Yay., 2017.
  • J. M. Roberts, Avrupa Tarihi, Ankara: İnkılap Kitabevi Yay, 2011. Norman Davies, Avrupa Tarihi, Ankara: İmge Kitabevi, 2011.
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Dr. Öğr. Üyesi Onur ÇAPAR Vize 40,00
Dr. Öğr. Üyesi Onur ÇAPAR Final 60,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 14 2 28
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0