| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı Siyasal Tarihi (1789-1922) | TAR 302 | Türkçe | Zorunlu | 6. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 5,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Teorik |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL YAŞAYANLAR, Dr. Öğr. Üyesi Onur ÇAPAR |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu ders, Yakınçağ başlangıcından Birinci Dünya Savaşı’na kadarki süreçte Osmanlı Devleti’nin geçirdiği siyasi süreçleri ele almayı amaçlamaktadır. |
| Dersin İçeriği | Yakınçağ başlarında Osmanlı Devleti’nin siyasi durumunu kavrar, milliyetçilik fikirlerinin imparatorluğa yayıldığı süreçte gerçekleşen isyanları ve bağımsızlık süreçlerini öğrenir, Modern sömürgecilik sürecinin Osmanlı Devleti’nin toprak kayıplarına etkisini kavrar, Birinci Dünya Savaşı’na giden süreçte Osmanlı Devleti ile Avrupa devletleri arasında yaşanan diplomatik ilişkileri öğrenir. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | 19. Yüzyıl Osmanlı siyasal tarihi hakkında bilgi sahibi olmak |
| 2 | Osmanlı Devleti'ndeki modernleşme hareketleri hakkında bilgi sahibi olmak |
| 3 | Kırım Savaşı sırasında Osmanlı Devleti'nin siyasi durumu hakkında bilgi sahibi olmak |
| 4 | Sultan II. Abdülhamid Dönemi'nde devletin siyasi durumunu analiz etmek |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | I. Abdülhamid dönemi siyasi olayları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 2. Hafta | III. Selim dönemi siyasi olayları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 3. Hafta | III. Selim’in Tahttan İndirilmesi ve IV. Mustafa’nın Padişahlığı | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| 4. Hafta | II. Mahmud’un dönemi siyasi olayları – Alemdar dönemi, Sırp isyanı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 5. Hafta | Yunan isyanı, Mehmed Ali Paşa isyanının başlangıcı | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 6. Hafta | Abdülmecid dönemi siyasi olayları – Mehmed Ali Paşa isyanının sonuçlanması, Şark meselesi, Boğazlar meselesi, Macar mültecileri problemi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | Abdülmecid dönemi siyasi olayları- Kırım Savaşı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 8. Hafta | Ara Sınav | |
| 9. Hafta | Cidde ve Suriye isyanları, Eflak ve Boğdan olayları-Romanya birliği | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 10. Hafta | Abdülaziz dönemi siyasi olayları- Sırbistan ve Karadağ olayları, Kuleli Vakası | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 11. Hafta | II. Abdülhamid dönemi siyasi olayları- Sırbistan ve Karadağ savaşı, İstanbul Konferansı | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 12. Hafta | 1877-1878 Ottoman-Russo War | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Fransa’nın Tunus’u, İngiltere’nin Mısır’ı işgali, Trablusgarp Savaşı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 14. Hafta | Balkan Savaşları ve Adalar meselesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Tarih disiplininin yöntemiyle geçmiş bilgisini analiz edebilme yetisi kazanarak bilimsel bilgi üretebilme kabiliyeti kazanır. | ✔ | |||||
| 2 | Geçmişten günümüze dünyada ve Türkiye’de tarih yazımı ve ekoller hakkında bilgi edinir, yeni ekolleri tanır ve tarihe etkilerini değerlendirir. | ✔ | |||||
| 3 | Tarihsel problemleri tanımlayabilme becerisini geliştirerek tarihi olayları her yönüyle kavrar ve derinlemesine nüfuz eder. | ✔ | |||||
| 4 | Güncel olaylar ve süreçlerle geçmiş arasındaki ilişkiyi kavrayabilme becerisine sahip olur. Yerel ve sözlü tarih araştırmaları vasıtasıyla tekil olanla evrensel olan arasında ilişki kurma yeteneği kazanır. | ✔ | |||||
| 5 | Tarihsel metinleri çözümleyebilme, eleştirme ve tahlil etme yeteneğine sahip olur ve konunun kaynaklarına vakıf olarak özet çıkarma transkripsiyon yapma, rapor etme ve bilimsel toplantılarda tebliğ vb. şekilde sunma becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 6 | Tarihsel problemlere akademik/objektif yaklaşabilme becerisi kazanarak muhakeme yapma ve analitik düşünme yeteneği gelişir. | ✔ | |||||
| 7 | Eskiçağ ve İslam tarihi, İslamiyet’ten önceki ve sonraki Türk tarihi, Osmanlı ve Cumhuriyet tarihi, Avrupa ve Dünya tarihi gibi tarihin bütün dönemlerine dair temel düzeyde bilgi edinir, temel problemleri öğrenir ve bu dönemleri kendi içinde kıyaslayabilir. | ✔ | |||||
| 8 | Tarih alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ortak yürütülen çalışmalarda kullanabilir. | ✔ | |||||
| 9 | Osmanlı, Avrupa ve dünya tarihleri hakkında bilgi sahibi olarak yorumlama, karşılaştırma ve analiz yapma becerilerine sahip olur. | ✔ | |||||
| 10 | Kütüphane ve arşiv kullanma alışkanlığı ve yeteneği kazanarak bir konuda araştırma yapmanın yöntemlerini öğrenerek bunlardan yaşamın diğer alanlarında da yararlanabilir | ✔ | |||||
| 11 | Belirli dönemlerin belgelerini çalışmak için gerekli olan spesifik araçları, tarihi metinleri (paleografi, epigrafya gibi), yazıtları ve kitabeleri çözümleyebilir, çeşitli dillerdeki kaynak metinleri kullanım bilgi ve becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 12 | Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izler ve kendini geliştirir; bilimsel ahlak ve sorumluluk bilincine sahip olur. | ✔ | |||||
| 13 | Bibliyografik repertuarlar, arşiv envanterleri, elektronik referanslar gibi bilgi erişim araçlarını kullanma bilgi ve becerisi kazanır. Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak tarih alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma yeteneğine sahip olur. | ✔ | |||||
| 14 | Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme kabiliyetine sahip olarak fikirlerini ve eleştirilerini yapıcı bir biçimde sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade edebilme güvenini kazanır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY4 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY5 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY9 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY10 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY11 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY12 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY13 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY14 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 3 | 42 |
| Araştırma | 14 | 1,5 | 21 | |
| Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ödev 1 | 1 | 2,5 | 2,5 | |
| Ödev 2 | 1 | 2 | 2 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 127,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 | ||