Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Siyasal Tarihi (1789-1922) TAR 302 Türkçe Zorunlu 6. Yarıyıl 3 + 0 3,0 5,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Teorik
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. İSMAİL YAŞAYANLAR, Dr. Öğr. Üyesi Onur ÇAPAR
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu ders, Yakınçağ başlangıcından Birinci Dünya Savaşı’na kadarki süreçte Osmanlı Devleti’nin geçirdiği siyasi süreçleri ele almayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği Yakınçağ başlarında Osmanlı Devleti’nin siyasi durumunu kavrar, milliyetçilik fikirlerinin imparatorluğa yayıldığı süreçte gerçekleşen isyanları ve bağımsızlık süreçlerini öğrenir, Modern sömürgecilik sürecinin Osmanlı Devleti’nin toprak kayıplarına etkisini kavrar, Birinci Dünya Savaşı’na giden süreçte Osmanlı Devleti ile Avrupa devletleri arasında yaşanan diplomatik ilişkileri öğrenir.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 19. Yüzyıl Osmanlı siyasal tarihi hakkında bilgi sahibi olmak
2 Osmanlı Devleti'ndeki modernleşme hareketleri hakkında bilgi sahibi olmak
3 Kırım Savaşı sırasında Osmanlı Devleti'nin siyasi durumu hakkında bilgi sahibi olmak
4 Sultan II. Abdülhamid Dönemi'nde devletin siyasi durumunu analiz etmek
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta I. Abdülhamid dönemi siyasi olayları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
2. Hafta III. Selim dönemi siyasi olayları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
3. Hafta III. Selim’in Tahttan İndirilmesi ve IV. Mustafa’nın Padişahlığı Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
4. Hafta II. Mahmud’un dönemi siyasi olayları – Alemdar dönemi, Sırp isyanı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
5. Hafta Yunan isyanı, Mehmed Ali Paşa isyanının başlangıcı Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
6. Hafta Abdülmecid dönemi siyasi olayları – Mehmed Ali Paşa isyanının sonuçlanması, Şark meselesi, Boğazlar meselesi, Macar mültecileri problemi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
7. Hafta Abdülmecid dönemi siyasi olayları- Kırım Savaşı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Cidde ve Suriye isyanları, Eflak ve Boğdan olayları-Romanya birliği Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
10. Hafta Abdülaziz dönemi siyasi olayları- Sırbistan ve Karadağ olayları, Kuleli Vakası Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
11. Hafta II. Abdülhamid dönemi siyasi olayları- Sırbistan ve Karadağ savaşı, İstanbul Konferansı Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
12. Hafta 1877-1878 Ottoman-Russo War Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Fransa’nın Tunus’u, İngiltere’nin Mısır’ı işgali, Trablusgarp Savaşı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
14. Hafta Balkan Savaşları ve Adalar meselesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Tarih disiplininin yöntemiyle geçmiş bilgisini analiz edebilme yetisi kazanarak bilimsel bilgi üretebilme kabiliyeti kazanır.
2 Geçmişten günümüze dünyada ve Türkiye’de tarih yazımı ve ekoller hakkında bilgi edinir, yeni ekolleri tanır ve tarihe etkilerini değerlendirir.
3 Tarihsel problemleri tanımlayabilme becerisini geliştirerek tarihi olayları her yönüyle kavrar ve derinlemesine nüfuz eder.
4 Güncel olaylar ve süreçlerle geçmiş arasındaki ilişkiyi kavrayabilme becerisine sahip olur. Yerel ve sözlü tarih araştırmaları vasıtasıyla tekil olanla evrensel olan arasında ilişki kurma yeteneği kazanır.
5 Tarihsel metinleri çözümleyebilme, eleştirme ve tahlil etme yeteneğine sahip olur ve konunun kaynaklarına vakıf olarak özet çıkarma transkripsiyon yapma, rapor etme ve bilimsel toplantılarda tebliğ vb. şekilde sunma becerisi kazanır.
6 Tarihsel problemlere akademik/objektif yaklaşabilme becerisi kazanarak muhakeme yapma ve analitik düşünme yeteneği gelişir.
7 Eskiçağ ve İslam tarihi, İslamiyet’ten önceki ve sonraki Türk tarihi, Osmanlı ve Cumhuriyet tarihi, Avrupa ve Dünya tarihi gibi tarihin bütün dönemlerine dair temel düzeyde bilgi edinir, temel problemleri öğrenir ve bu dönemleri kendi içinde kıyaslayabilir.
8 Tarih alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ortak yürütülen çalışmalarda kullanabilir.
9 Osmanlı, Avrupa ve dünya tarihleri hakkında bilgi sahibi olarak yorumlama, karşılaştırma ve analiz yapma becerilerine sahip olur.
10 Kütüphane ve arşiv kullanma alışkanlığı ve yeteneği kazanarak bir konuda araştırma yapmanın yöntemlerini öğrenerek bunlardan yaşamın diğer alanlarında da yararlanabilir
11 Belirli dönemlerin belgelerini çalışmak için gerekli olan spesifik araçları, tarihi metinleri (paleografi, epigrafya gibi), yazıtları ve kitabeleri çözümleyebilir, çeşitli dillerdeki kaynak metinleri kullanım bilgi ve becerisi kazanır.
12 Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izler ve kendini geliştirir; bilimsel ahlak ve sorumluluk bilincine sahip olur.
13 Bibliyografik repertuarlar, arşiv envanterleri, elektronik referanslar gibi bilgi erişim araçlarını kullanma bilgi ve becerisi kazanır. Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak tarih alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma yeteneğine sahip olur.
14 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme kabiliyetine sahip olarak fikirlerini ve eleştirilerini yapıcı bir biçimde sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade edebilme güvenini kazanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY1 2 2 2 2
PY2 2 2 2 2
PY3 3 3 3 3
PY4 3 3 3 3
PY5 3 3 3 3
PY6 4 4 4 4
PY7 5 5 5 5
PY8 5 5 5 5
PY9 4 4 4 4
PY10 3 3 3 3
PY11 2 2 2 2
PY12 3 3 3 3
PY13 3 3 3 3
PY14 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Stanford Shaw, Osmanlı İmparatorluğu ve Modern Türkiye, Cilt 2, İstanbul: E Yayınları, 2017.
  • Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, İstanbul: Arkadaş Yayınevi, 2008.
  • Fahir Armaoğlu, 19. Yüzyıl Siyasi Tarihi, İstanbul: Timaş Yayınları, 2017.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 3 42
Araştırma 14 1,5 21
Diğer Faaliyetler 14 1 14
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 1 2,5 2,5
Ödev 2 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 127,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 5,0