Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bizans Tarihi TAR 215 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Teorik
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ONUR SADIK KARAKUŞ
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi ONUR SADIK KARAKUŞ (Güz)
Dersin Amacı Bizans tarihini disiplinler arası bir yaklaşımla ele almak ve öğrencilere yeni bir perspektifler kazandırmaya çalışmaktır.
Dersin İçeriği 1) İstanbul’un kuruluşundan Konstantinos (1025–1028) dönemine kadar Bizans İmparatorluğu’nun siyasî tarihini özetleyebilme 2) Bizans Devleti’nin bir parçası olarak kurulduğu Batı Roma İmparatorluğu ile ortak / farklı yönlerini değerlendirebilme 3) Bizans İmparatorluğu’nun dünya tarihindeki yerini ve etkilerini sorgulayabilme
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 1) İstanbul’un kuruluşundan Konstantinos (1025–1028) dönemine kadar Bizans İmparatorluğu’nun siyasî tarihini özetleyebilme 2) Bizans Devleti’nin bir parçası olarak kurulduğu Batı Roma İmparatorluğu ile ortak / farklı yönlerini değerlendirebilme 3) Bizans İmparatorluğu’nun dünya tarihindeki yerini ve etkilerini sorgulayabilme
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta "Bizans" terimi neyi ifade eder? Kavramlar ve Tartışmalar Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Tetrarkhia ve Constantinus Dönemi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
3. Hafta Constantinus Hanedanı Dönemi Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Valentinianus ve Theodosius Hanedanı Dönemlerindeki Gelişmeler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
5. Hafta Iustinianus Hanedanı Dönemindeki Gelişmeler Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta 7.-8.yüzyıllarda Bizans Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta 7.-8.yüzyıllarda Bizans (II) Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Arasınav
9. Hafta İdari, Askeri ve Dini Gelişmeler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
10. Hafta İrene'den Amorion Hanedanı'na Bizans Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
11. Hafta Makedon Hanedanı Döneminde Bizans Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Makedon Hanedanı Döneminde Bizans (II) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
13. Hafta Parçalanan ve Yıkılan İmparatorluk (1204-1453) Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
14. Hafta Parçalanan ve Yıkılan İmparatorluk (1204-1453) (II) Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Tarih disiplininin yöntemiyle geçmiş bilgisini analiz edebilme yetisi kazanarak bilimsel bilgi üretebilme kabiliyeti kazanır.
2 Geçmişten günümüze dünyada ve Türkiye’de tarih yazımı ve ekoller hakkında bilgi edinir, yeni ekolleri tanır ve tarihe etkilerini değerlendirir.
3 Tarihsel problemleri tanımlayabilme becerisini geliştirerek tarihi olayları her yönüyle kavrar ve derinlemesine nüfuz eder.
4 Güncel olaylar ve süreçlerle geçmiş arasındaki ilişkiyi kavrayabilme becerisine sahip olur. Yerel ve sözlü tarih araştırmaları vasıtasıyla tekil olanla evrensel olan arasında ilişki kurma yeteneği kazanır.
5 Tarihsel metinleri çözümleyebilme, eleştirme ve tahlil etme yeteneğine sahip olur ve konunun kaynaklarına vakıf olarak özet çıkarma transkripsiyon yapma, rapor etme ve bilimsel toplantılarda tebliğ vb. şekilde sunma becerisi kazanır.
6 Tarihsel problemlere akademik/objektif yaklaşabilme becerisi kazanarak muhakeme yapma ve analitik düşünme yeteneği gelişir.
7 Eskiçağ ve İslam tarihi, İslamiyet’ten önceki ve sonraki Türk tarihi, Osmanlı ve Cumhuriyet tarihi, Avrupa ve Dünya tarihi gibi tarihin bütün dönemlerine dair temel düzeyde bilgi edinir, temel problemleri öğrenir ve bu dönemleri kendi içinde kıyaslayabilir.
8 Tarih alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ortak yürütülen çalışmalarda kullanabilir.
9 Osmanlı, Avrupa ve dünya tarihleri hakkında bilgi sahibi olarak yorumlama, karşılaştırma ve analiz yapma becerilerine sahip olur.
10 Kütüphane ve arşiv kullanma alışkanlığı ve yeteneği kazanarak bir konuda araştırma yapmanın yöntemlerini öğrenerek bunlardan yaşamın diğer alanlarında da yararlanabilir
11 Belirli dönemlerin belgelerini çalışmak için gerekli olan spesifik araçları, tarihi metinleri (paleografi, epigrafya gibi), yazıtları ve kitabeleri çözümleyebilir, çeşitli dillerdeki kaynak metinleri kullanım bilgi ve becerisi kazanır.
12 Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izler ve kendini geliştirir; bilimsel ahlak ve sorumluluk bilincine sahip olur.
13 Bibliyografik repertuarlar, arşiv envanterleri, elektronik referanslar gibi bilgi erişim araçlarını kullanma bilgi ve becerisi kazanır. Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak tarih alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma yeteneğine sahip olur.
14 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme kabiliyetine sahip olarak fikirlerini ve eleştirilerini yapıcı bir biçimde sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade edebilme güvenini kazanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1
PY1 1
PY2 1
PY3 2
PY4 2
PY5 1
PY6 1
PY7 1
PY8 3
PY9 1
PY10 1
PY11 1
PY12 3
PY13 1
PY14 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • 1. Timothy E. Gregory, Bizans Tarihi, çev. Esra Ermert, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2008. 2. Cyril Mango, Bizans-Yeni Roma İmparatorluğu, çev. Gül Çağalı Güven, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2008, 19-98. 3. Evelyne Patlagean, "Yoksullar", çev. Elif Özsayar, Cogito, 17 (1999), ss. 127-160. 4. Georg Ostrogorsky, Bizans Devleti Tarihi, çev. Fikret Işıltan, Ankara, Türk Tarih Kurumu, 1991. 5. Tamara Talbot Rice, Bizans'ta Günlük Yaşam, çev. Bilgi Altınok, İstanbul, 1998. 6. Cogito Bizans, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 1999.
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Dr. Öğr. Üyesi ONUR SADIK KARAKUŞ Vize 40,00
Dr. Öğr. Üyesi ONUR SADIK KARAKUŞ Final 60,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1,5 21
Araştırma 14 1,5 21
Diğer Faaliyetler 14 1 14
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0