Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarih Metodolojisi I TAR 205 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Anlatım/sunum
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Hamdi ÖZDİŞ
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Hamdi ÖZDİŞ (Güz)
Dersin Amacı Tarih araştırmalarında kullanılacak temel araştırma yöntemlerinin ve yaklaşımların kazandırılması
Dersin İçeriği Tarih yöntemi sayesinde olaylar ve olgular arasında bağlantı kurma, analitik düşünebilme becerisinin gelişmesi ve geçmişin bilgisi üzerinden bugünü analiz edebilme.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
4 1) Tarih teorisi hakkında temel bilgi sahibi olmak 2) Tarih yöntemi sayesinde olaylar ve olgular arasında bağlantı kurma 3) Tarih ve diğer bilimler arasındaki bağlantıyı anlamak 4) Tarih materyal ile tarih felsefesini değerlendirebilme
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Tarihe giriş, temel kavramların açıklanması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
2. Hafta Tarihin Tanımı, Konusu ve Faydaları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
3. Hafta Tarihte Metodoloji ve Temel Bilgiler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
4. Hafta Hammadeler/Tarihsel Kaynaklar Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
5. Hafta Kaynak Kullanımı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
6. Hafta Ana Temalar:Politika, Biyografi, Düşünceler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
7. Hafta Tarihin Diğer Disiplinlerle İlişkisi Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Ara Sınav Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
9. Hafta Araştırma Yöntemleri Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
10. Hafta Hatıratlar, Biyografiler ve Söyleşiler Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Tarihsel Bilginin Sınırları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
12. Hafta Tarih ve Teori Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Bir Disiplin ve Meslek Olarak Tarih Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Tarih ve Tarihçiler : Heredot’tan Günümüze Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Tarih disiplininin yöntemiyle geçmiş bilgisini analiz edebilme yetisi kazanarak bilimsel bilgi üretebilme kabiliyeti kazanır.
2 Geçmişten günümüze dünyada ve Türkiye’de tarih yazımı ve ekoller hakkında bilgi edinir, yeni ekolleri tanır ve tarihe etkilerini değerlendirir.
3 Tarihsel problemleri tanımlayabilme becerisini geliştirerek tarihi olayları her yönüyle kavrar ve derinlemesine nüfuz eder.
4 Güncel olaylar ve süreçlerle geçmiş arasındaki ilişkiyi kavrayabilme becerisine sahip olur. Yerel ve sözlü tarih araştırmaları vasıtasıyla tekil olanla evrensel olan arasında ilişki kurma yeteneği kazanır.
5 Tarihsel metinleri çözümleyebilme, eleştirme ve tahlil etme yeteneğine sahip olur ve konunun kaynaklarına vakıf olarak özet çıkarma transkripsiyon yapma, rapor etme ve bilimsel toplantılarda tebliğ vb. şekilde sunma becerisi kazanır.
6 Tarihsel problemlere akademik/objektif yaklaşabilme becerisi kazanarak muhakeme yapma ve analitik düşünme yeteneği gelişir.
7 Eskiçağ ve İslam tarihi, İslamiyet’ten önceki ve sonraki Türk tarihi, Osmanlı ve Cumhuriyet tarihi, Avrupa ve Dünya tarihi gibi tarihin bütün dönemlerine dair temel düzeyde bilgi edinir, temel problemleri öğrenir ve bu dönemleri kendi içinde kıyaslayabilir.
8 Tarih alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ortak yürütülen çalışmalarda kullanabilir.
9 Osmanlı, Avrupa ve dünya tarihleri hakkında bilgi sahibi olarak yorumlama, karşılaştırma ve analiz yapma becerilerine sahip olur.
10 Kütüphane ve arşiv kullanma alışkanlığı ve yeteneği kazanarak bir konuda araştırma yapmanın yöntemlerini öğrenerek bunlardan yaşamın diğer alanlarında da yararlanabilir
11 Belirli dönemlerin belgelerini çalışmak için gerekli olan spesifik araçları, tarihi metinleri (paleografi, epigrafya gibi), yazıtları ve kitabeleri çözümleyebilir, çeşitli dillerdeki kaynak metinleri kullanım bilgi ve becerisi kazanır.
12 Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izler ve kendini geliştirir; bilimsel ahlak ve sorumluluk bilincine sahip olur.
13 Bibliyografik repertuarlar, arşiv envanterleri, elektronik referanslar gibi bilgi erişim araçlarını kullanma bilgi ve becerisi kazanır. Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak tarih alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma yeteneğine sahip olur.
14 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme kabiliyetine sahip olarak fikirlerini ve eleştirilerini yapıcı bir biçimde sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade edebilme güvenini kazanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1
PY1 5
PY2 3
PY3 4
PY4 3
PY5 4
PY6 5
PY7 1
PY8 4
PY9 2
PY10 3
PY11 1
PY12 4
PY13 2
PY14 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • John Tosh, Tarihin Peşinde, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yay.
  • Z. Velidi Togan, Tarihte Usul, Mübahat Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usul.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Araştırma 14 1 14
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 1 1,5 1,5
Ödev 2 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0