Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Anadolu Selçukluları ve Beylikler Dönemi TAR 202 Türkçe Zorunlu 4. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Teorik
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Furkan KÜLÜNK, Dr. Öğr. Üyesi Vahdet TARAKÇI
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Öğrencilerin, XI.-XV. yüzyıllar arasındaki Anadolu’nun siyasi, sosyal tarihini, bu dönemde hüküm süren Anadolu Beyliklerinin ortaya çıkışını, Beylikler devrinde Anadolu’nun siyasî durumunu, beyliklerin gerek birbirleri, gerekse Bizans, Memlûk, Latin devletleri, Timur, Akkoyunlu ve Karakoyunlular ile ilişkilerini kavrayabilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Öğrenciler; 1. Selçuklu fetihlerinden önce Anadolu’daki siyasî ve demografik durumu anlayabilir. 2. Selçuklu fetihleriyle Anadolu’da oluşan yeni siyasî ve sosyal süreci açıklayabilir. 3. Haçlı savaşlarının Anadolu’nun Selçuklular tarafından fethedilmesiyle ilgisini kurabilir. 4. Anadolu Beyliklerinin ortaya çıkış sürecini açıklayabilir. 5. Beylikler devrinde Anadolu’nun siyasi, sosyal ve ekonomik durumunu kavrayabilir.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
5 1. Selçuklu fetihlerinden önce Anadolu’daki siyasî ve demografik durumu anlayabilir. 2. Selçuklu fetihleriyle Anadolu’da oluşan yeni siyasî ve sosyal süreci açıklayabilir. 3. Haçlı savaşlarının Anadolu’nun Selçuklular tarafından fethedilmesiyle ilgisini kurabilir. 4. Anadolu Beyliklerinin ortaya çıkış sürecini açıklayabilir. 5. Beylikler devrinde Anadolu’nun siyasi, sosyal ve ekonomik durumunu kavrayabilir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dönemle ilgili kaynaklar (Çağdaş kaynaklar ve mevcut çalışmalar) Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Türklerin Anadolu’ya gelişi ve XIV. yüzyıla uzanan tarihi süreç, Anadolu’da Türkler, Bizans ve diğer unsurlar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
3. Hafta Anadolu Selçuklu Devletinin Kuruluşu ve Kuruluş Dönemi sultanları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
4. Hafta Anadolu Selçuklu Devletinin Yükseliş ve Yükseliş dönemi sultanları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
5. Hafta Anadolu Selçuklu Devletinin Yıkılışı ve Yıkılış dönemi sultanları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
6. Hafta Haçlı savaşları: Sebep ve sonuçları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
7. Hafta Anadolu’daki ilk Beylikler Dönemi: Saltuklular, Artuklular, Mengücekliler, Danişmentliler Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
8. Hafta Ara Sınav Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
9. Hafta Anadolu’daki İkinci Beylikler Dönemi: Karamanlılar, Eretnalılar Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
10. Hafta Aydınoğulları, Menteşeoğulları, Saruhanoğulları, İnaçoğulları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
11. Hafta Çobanoğulları, Candaroğulları, Canik Beylikleri, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
12. Hafta Kadı Burhaneddin Ahmed Devleti, Dulkadiroğulları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
13. Hafta Germiyanoğulları, Karasioğulları, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
14. Hafta Pervaneoğulları, Sahipataoğulları, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Tarih disiplininin yöntemiyle geçmiş bilgisini analiz edebilme yetisi kazanarak bilimsel bilgi üretebilme kabiliyeti kazanır.
2 Geçmişten günümüze dünyada ve Türkiye’de tarih yazımı ve ekoller hakkında bilgi edinir, yeni ekolleri tanır ve tarihe etkilerini değerlendirir.
3 Tarihsel problemleri tanımlayabilme becerisini geliştirerek tarihi olayları her yönüyle kavrar ve derinlemesine nüfuz eder.
4 Güncel olaylar ve süreçlerle geçmiş arasındaki ilişkiyi kavrayabilme becerisine sahip olur. Yerel ve sözlü tarih araştırmaları vasıtasıyla tekil olanla evrensel olan arasında ilişki kurma yeteneği kazanır.
5 Tarihsel metinleri çözümleyebilme, eleştirme ve tahlil etme yeteneğine sahip olur ve konunun kaynaklarına vakıf olarak özet çıkarma transkripsiyon yapma, rapor etme ve bilimsel toplantılarda tebliğ vb. şekilde sunma becerisi kazanır.
6 Tarihsel problemlere akademik/objektif yaklaşabilme becerisi kazanarak muhakeme yapma ve analitik düşünme yeteneği gelişir.
7 Eskiçağ ve İslam tarihi, İslamiyet’ten önceki ve sonraki Türk tarihi, Osmanlı ve Cumhuriyet tarihi, Avrupa ve Dünya tarihi gibi tarihin bütün dönemlerine dair temel düzeyde bilgi edinir, temel problemleri öğrenir ve bu dönemleri kendi içinde kıyaslayabilir.
8 Tarih alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ortak yürütülen çalışmalarda kullanabilir.
9 Osmanlı, Avrupa ve dünya tarihleri hakkında bilgi sahibi olarak yorumlama, karşılaştırma ve analiz yapma becerilerine sahip olur.
10 Kütüphane ve arşiv kullanma alışkanlığı ve yeteneği kazanarak bir konuda araştırma yapmanın yöntemlerini öğrenerek bunlardan yaşamın diğer alanlarında da yararlanabilir
11 Belirli dönemlerin belgelerini çalışmak için gerekli olan spesifik araçları, tarihi metinleri (paleografi, epigrafya gibi), yazıtları ve kitabeleri çözümleyebilir, çeşitli dillerdeki kaynak metinleri kullanım bilgi ve becerisi kazanır.
12 Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izler ve kendini geliştirir; bilimsel ahlak ve sorumluluk bilincine sahip olur.
13 Bibliyografik repertuarlar, arşiv envanterleri, elektronik referanslar gibi bilgi erişim araçlarını kullanma bilgi ve becerisi kazanır. Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak tarih alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma yeteneğine sahip olur.
14 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme kabiliyetine sahip olarak fikirlerini ve eleştirilerini yapıcı bir biçimde sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade edebilme güvenini kazanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1
PY1 2
PY2 2
PY3 3
PY4 3
PY5 4
PY6 4
PY7 5
PY8 2
PY9 1
PY10 1
PY11 3
PY12 3
PY13 2
PY14 2
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • 1. İ.H. Uzunçarşılı, Anadolu Beylikleri ve Akkoyunlu, Karakoyunlu Devletleri, Ankara 1988.
  • 2. Erdoğan Merçil, Müslüman Türk Devletleri Tarihi, Ankara 1991.
  • 3. Tahsin Ünal, Karamanoğulları Tarihi, Ankara 1957.
  • 4. Yaşar Yücel, Anadolu Beylikleri Hakkında Araştırmalar, Ankara 1991.
  • 5. Yaşar Yücel, Kadı Burhaneddin Ahmed ve devleti (1344-1398), Ankara 1970.
  • 6. Osman Turan, Doğu Anadolu Türk Devletleri Tarihi, İstanbul 2004.
  • 7. Salim Koca, Anadolu Türk Beylikleri Tarihi, Ankara 2012.
  • 8. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Afyon Karahisar, Sandıklı, Bolvadin, Çay, İsaklı, Manisa, Birgi, Muğla Milas, Paçin, Denizli, Isparta, Atabey ve Eğirdir’deki Kitabeler ve Sahip, Saruhan, Aydın, Menteşe, İnanç, Hamit Oğulları Hakkında Malûmat, İstanbul 1929.
  • 9. Feridun Emecen, İlk Osmanlılar ve Batı Anadolu Beylikler Dünyası, İstanbul 2003.
  • 10. Paul Wittek, Menteşe Beyliği 13-15inci Asırda Garbî Küçük Asya Tarihine Ait Tetkik, Çev. O. Ş. Gökyay, Ankara 1999.
  • 11. Ç. Uluçay, Saruhanoğulları ve Eserlerine Dair Vesikalar
  • 12. T. Baykara, Anadolu’nun Sosyal ve İktisadi Tarihi (XI-XIV. Yüzyıllar)
  • 13. Anadolu Selçukluları ve Beylikler Dönemi Uygarlığı I- II
  • 14. R. Paul Lindner, Ortaçağ Anadolu’sunda Göçebeler ve Osmanlılar
  • 15. Himmet Akın, Aydınoğulları Tarihi Hakkında Bir Araştırma, Ankara 1968.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 14 2 28
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0