| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Anadolu Selçukluları ve Beylikler Dönemi | TAR 202 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Teorik |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Furkan KÜLÜNK, Dr. Öğr. Üyesi Vahdet TARAKÇI |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin, XI.-XV. yüzyıllar arasındaki Anadolu’nun siyasi, sosyal tarihini, bu dönemde hüküm süren Anadolu Beyliklerinin ortaya çıkışını, Beylikler devrinde Anadolu’nun siyasî durumunu, beyliklerin gerek birbirleri, gerekse Bizans, Memlûk, Latin devletleri, Timur, Akkoyunlu ve Karakoyunlular ile ilişkilerini kavrayabilmeleri amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Öğrenciler; 1. Selçuklu fetihlerinden önce Anadolu’daki siyasî ve demografik durumu anlayabilir. 2. Selçuklu fetihleriyle Anadolu’da oluşan yeni siyasî ve sosyal süreci açıklayabilir. 3. Haçlı savaşlarının Anadolu’nun Selçuklular tarafından fethedilmesiyle ilgisini kurabilir. 4. Anadolu Beyliklerinin ortaya çıkış sürecini açıklayabilir. 5. Beylikler devrinde Anadolu’nun siyasi, sosyal ve ekonomik durumunu kavrayabilir. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 5 | 1. Selçuklu fetihlerinden önce Anadolu’daki siyasî ve demografik durumu anlayabilir. 2. Selçuklu fetihleriyle Anadolu’da oluşan yeni siyasî ve sosyal süreci açıklayabilir. 3. Haçlı savaşlarının Anadolu’nun Selçuklular tarafından fethedilmesiyle ilgisini kurabilir. 4. Anadolu Beyliklerinin ortaya çıkış sürecini açıklayabilir. 5. Beylikler devrinde Anadolu’nun siyasi, sosyal ve ekonomik durumunu kavrayabilir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dönemle ilgili kaynaklar (Çağdaş kaynaklar ve mevcut çalışmalar) | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Türklerin Anadolu’ya gelişi ve XIV. yüzyıla uzanan tarihi süreç, Anadolu’da Türkler, Bizans ve diğer unsurlar | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 3. Hafta | Anadolu Selçuklu Devletinin Kuruluşu ve Kuruluş Dönemi sultanları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 4. Hafta | Anadolu Selçuklu Devletinin Yükseliş ve Yükseliş dönemi sultanları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 5. Hafta | Anadolu Selçuklu Devletinin Yıkılışı ve Yıkılış dönemi sultanları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 6. Hafta | Haçlı savaşları: Sebep ve sonuçları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | Anadolu’daki ilk Beylikler Dönemi: Saltuklular, Artuklular, Mengücekliler, Danişmentliler | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 8. Hafta | Ara Sınav | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 9. Hafta | Anadolu’daki İkinci Beylikler Dönemi: Karamanlılar, Eretnalılar | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 10. Hafta | Aydınoğulları, Menteşeoğulları, Saruhanoğulları, İnaçoğulları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 11. Hafta | Çobanoğulları, Candaroğulları, Canik Beylikleri, | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 12. Hafta | Kadı Burhaneddin Ahmed Devleti, Dulkadiroğulları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 13. Hafta | Germiyanoğulları, Karasioğulları, | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 14. Hafta | Pervaneoğulları, Sahipataoğulları, | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Tarih disiplininin yöntemiyle geçmiş bilgisini analiz edebilme yetisi kazanarak bilimsel bilgi üretebilme kabiliyeti kazanır. | ✔ | |||||
| 2 | Geçmişten günümüze dünyada ve Türkiye’de tarih yazımı ve ekoller hakkında bilgi edinir, yeni ekolleri tanır ve tarihe etkilerini değerlendirir. | ✔ | |||||
| 3 | Tarihsel problemleri tanımlayabilme becerisini geliştirerek tarihi olayları her yönüyle kavrar ve derinlemesine nüfuz eder. | ✔ | |||||
| 4 | Güncel olaylar ve süreçlerle geçmiş arasındaki ilişkiyi kavrayabilme becerisine sahip olur. Yerel ve sözlü tarih araştırmaları vasıtasıyla tekil olanla evrensel olan arasında ilişki kurma yeteneği kazanır. | ✔ | |||||
| 5 | Tarihsel metinleri çözümleyebilme, eleştirme ve tahlil etme yeteneğine sahip olur ve konunun kaynaklarına vakıf olarak özet çıkarma transkripsiyon yapma, rapor etme ve bilimsel toplantılarda tebliğ vb. şekilde sunma becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 6 | Tarihsel problemlere akademik/objektif yaklaşabilme becerisi kazanarak muhakeme yapma ve analitik düşünme yeteneği gelişir. | ✔ | |||||
| 7 | Eskiçağ ve İslam tarihi, İslamiyet’ten önceki ve sonraki Türk tarihi, Osmanlı ve Cumhuriyet tarihi, Avrupa ve Dünya tarihi gibi tarihin bütün dönemlerine dair temel düzeyde bilgi edinir, temel problemleri öğrenir ve bu dönemleri kendi içinde kıyaslayabilir. | ✔ | |||||
| 8 | Tarih alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ortak yürütülen çalışmalarda kullanabilir. | ✔ | |||||
| 9 | Osmanlı, Avrupa ve dünya tarihleri hakkında bilgi sahibi olarak yorumlama, karşılaştırma ve analiz yapma becerilerine sahip olur. | ✔ | |||||
| 10 | Kütüphane ve arşiv kullanma alışkanlığı ve yeteneği kazanarak bir konuda araştırma yapmanın yöntemlerini öğrenerek bunlardan yaşamın diğer alanlarında da yararlanabilir | ✔ | |||||
| 11 | Belirli dönemlerin belgelerini çalışmak için gerekli olan spesifik araçları, tarihi metinleri (paleografi, epigrafya gibi), yazıtları ve kitabeleri çözümleyebilir, çeşitli dillerdeki kaynak metinleri kullanım bilgi ve becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 12 | Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izler ve kendini geliştirir; bilimsel ahlak ve sorumluluk bilincine sahip olur. | ✔ | |||||
| 13 | Bibliyografik repertuarlar, arşiv envanterleri, elektronik referanslar gibi bilgi erişim araçlarını kullanma bilgi ve becerisi kazanır. Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak tarih alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma yeteneğine sahip olur. | ✔ | |||||
| 14 | Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme kabiliyetine sahip olarak fikirlerini ve eleştirilerini yapıcı bir biçimde sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade edebilme güvenini kazanır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 |
|---|---|
| PY1 | 2 |
| PY2 | 2 |
| PY3 | 3 |
| PY4 | 3 |
| PY5 | 4 |
| PY6 | 4 |
| PY7 | 5 |
| PY8 | 2 |
| PY9 | 1 |
| PY10 | 1 |
| PY11 | 3 |
| PY12 | 3 |
| PY13 | 2 |
| PY14 | 2 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
| Araştırma | 14 | 2 | 28 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||