| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı Türkçesine Giriş | TAR 113 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 4 + 0 | 4,0 | 6,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Teorik |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Ali ERTUĞRUL |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi EMİNE ŞAHİN (Güz) |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin Arap alfabesi ile yazılmış metinleri okuyabilmesini sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Osmanlı Türkçesi metinlerin okuyup anlaşılması için Arap alfabesi, Türkçe yazımları, Arapça ve Farsça yapıların öğretilmesi |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğrenciler; 1) Osmanlı Türkçesi ile yazılmış metinleri okuyabilir. 2) Metinlerden anlam çıkarabilme becerisi kazanabilir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Alfabe, Transkripsiyon Alfabesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 2. Hafta | Bitişen, Bitişmeyen Harfler, Türkçe Ünlülerin Yazılışı (a, e) | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 3. Hafta | Türkçe Ünlülerin Yazılışı (o, u,), Metin okuma | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | Türkçe Ünlülerin Yazılışı (ı, i), Metin okuma | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | Arapça, Farsça kelimelerde ünlülerin yazılışı, Metin okuma | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 6. Hafta | Kef harfinin yazılışı ve okunuşları, Metin okuma | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 7. Hafta | Ayın ve hemzenin yazılışı, Metin okuma | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 8. Hafta | ARA SINAV | |
| 9. Hafta | Türkçe çokluk ekleri ve yapım eklerinin yazılışı, Metin okuma | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | İyelik ekleri, di’li, miş’li, şimdiki ve gelecek zaman ekleri, Metin okuma | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 11. Hafta | Ek Fiil ve Birleşik Fiil çekimleri, ñ nin yazılışı, Metin okuma | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 12. Hafta | Farsça ve Arapça yapılı tamlamalar, Metin okuma | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 13. Hafta | Ay adları, Arapça kelimelerde cinsiyet ve tesniye, Metin okuma | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 14. Hafta | Arapça ve Farsça Çokluk Ekleri, Metin okuma | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Tarih disiplininin yöntemiyle geçmiş bilgisini analiz edebilme yetisi kazanarak bilimsel bilgi üretebilme kabiliyeti kazanır. | ✔ | |||||
| 2 | Geçmişten günümüze dünyada ve Türkiye’de tarih yazımı ve ekoller hakkında bilgi edinir, yeni ekolleri tanır ve tarihe etkilerini değerlendirir. | ✔ | |||||
| 5 | Tarihsel metinleri çözümleyebilme, eleştirme ve tahlil etme yeteneğine sahip olur ve konunun kaynaklarına vakıf olarak özet çıkarma transkripsiyon yapma, rapor etme ve bilimsel toplantılarda tebliğ vb. şekilde sunma becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 8 | Tarih alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ortak yürütülen çalışmalarda kullanabilir. | ✔ | |||||
| 9 | Osmanlı, Avrupa ve dünya tarihleri hakkında bilgi sahibi olarak yorumlama, karşılaştırma ve analiz yapma becerilerine sahip olur. | ✔ | |||||
| 10 | Kütüphane ve arşiv kullanma alışkanlığı ve yeteneği kazanarak bir konuda araştırma yapmanın yöntemlerini öğrenerek bunlardan yaşamın diğer alanlarında da yararlanabilir | ✔ | |||||
| 11 | Belirli dönemlerin belgelerini çalışmak için gerekli olan spesifik araçları, tarihi metinleri (paleografi, epigrafya gibi), yazıtları ve kitabeleri çözümleyebilir, çeşitli dillerdeki kaynak metinleri kullanım bilgi ve becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 13 | Bibliyografik repertuarlar, arşiv envanterleri, elektronik referanslar gibi bilgi erişim araçlarını kullanma bilgi ve becerisi kazanır. Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak tarih alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma yeteneğine sahip olur. | ✔ | |||||
| 14 | Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme kabiliyetine sahip olarak fikirlerini ve eleştirilerini yapıcı bir biçimde sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade edebilme güvenini kazanır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 |
|---|---|
| PY1 | 2 |
| PY2 | 3 |
| PY5 | 4 |
| PY8 | 3 |
| PY9 | 2 |
| PY10 | 4 |
| PY11 | 5 |
| PY13 | 5 |
| PY14 | 2 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi EMİNE ŞAHİN | Vize | 40,00 | |
| Dr. Öğr. Üyesi EMİNE ŞAHİN | Final | 60,00 | |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
| Araştırma | 14 | 1,5 | 21 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 3 | 3 |
| Ödev 1 | 14 | 3 | 42 | |
| Final | 1 | 3 | 3 | |
| Toplam İş Yükü | 153 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 6,0 | ||