| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kültür Tarihi | TAR 111 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Teorik |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL YAŞAYANLAR, Dr. Öğr. Üyesi Vahdet TARAKÇI |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Furkan KÜLÜNK (Güz) |
| Dersin Amacı | Kültür kavramının farklı disiplinlere göre çeşitli anlamlarının değerlendirilmesi, kültürel değerleri oluşturan kurumlar bağlamında, kültürel değişime yol açan etkenleri, örnekler aracılığıyla açıklamaktır. |
| Dersin İçeriği | 1. Kültür kavramının kapsayıcılığını, tarihsel örnekler aracılığıyla kavrayabilir. 2. Kültürü oluşturan temel öğeleri ve kültürlerin neden ve nasıl değiştiğini kavrayabilir. 3. Toplumlar arasındaki kültürel farklılıkların nedenlerini değerlendirebilir. 4. Farklı tarihsel geçmişlere sahip toplumları kültürel farklılıkları açısından karşılaştırabilir. 5. Tarihsel süreç içinde ortaya çıkan çeşitli uygarlık ve kültürlerin oluşmasında etkili olan siyasal, ekonomik ve sosyal süreçleri değerlendirebilir. Kültürel değerlerin dünya görüşü ve düşünme biçimi üzerindeki etkilerini yorumlayabilir. 6. Aynı uygarlığın üyesi olarak kabul edilen kültürlerin benzerliklerini açıklayabilir. 7. Ulusal kültürün gelişim evreleri ve ulusal kültürün evrensel uygarlık içindeki yerini belirleyebilir. 8. Ulusal kültürün değişim süreçleri ve değişime neden olan etkenleri değerlendirebilir. 9. Yaşadığı toplum içindeki alt kültürlerin ortaya çıkış̧ nedenlerini açıklayabilir. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Kültür kavramının kapsayıcılığını, tarihsel örnekler aracılığıyla kavrayabilir. |
| 2 | Kültürü oluşturan temel öğeleri ve kültürlerin neden ve nasıl değiştiğini kavrayabilir. |
| 3 | Toplumlar arasındaki kültürel farklılıkların nedenlerini değerlendirebilir. |
| 4 | Farklı tarihsel geçmişlere sahip toplumları kültürel farklılıkları açısından karşılaştırabilir. |
| 5 | Tarihsel süreç içinde ortaya çıkan çeşitli uygarlık ve kültürlerin oluşmasında etkili olan siyasal, ekonomik ve sosyal süreçleri değerlendirebilir. Kültürel değerlerin dünya görüşü ve düşünme biçimi üzerindeki etkilerini yorumlayabilir |
| 6 | Aynı uygarlığın üyesi olarak kabul edilen kültürlerin benzerliklerini açıklayabilir. |
| 7 | Ulusal kültürün gelişim evreleri ve ulusal kültürün evrensel uygarlık içindeki yerini belirleyebilir. |
| 8 | Ulusal kültürün değişim süreçleri ve değişime neden olan etkenleri değerlendirebilir. |
| 9 | Yaşadığı toplum içindeki alt kültürlerin ortaya çıkış̧ nedenlerini açıklayabilir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Tarih ve kültür kavramlarının tanımlanması. Kültürün başlıca özellikleri. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 2. Hafta | Kültür tarihinin gelişim evreleri (Tarih öncesi kültürler). | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 3. Hafta | Kültür tarihinin gelişim evreleri (Ortaçağ-Yeniçağ ve Yakınçağ kültürleri). | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 4. Hafta | Bir kültür öğesi olarak dil ve yazı. | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | Yazı ve dil ilişkisi bağlamında sözlü ve yazılı kültür. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 6. Hafta | Kültür tarihinde din olgusu. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | Sanayileşme öncesi dönemde kültür ve bilim ilişkisi. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 8. Hafta | Arasınav | |
| 9. Hafta | Sanayi Devrimi çağında kültür ve bilim ilişkisi. | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | Bir kültür öğesi olarak sanat. | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Kültürel kimlik ve ulusal kimlik kavramları. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 12. Hafta | Batı ve Doğu kültürlerinin tarihsel kökeni ve gelişimi. | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 13. Hafta | Batı ve Doğu kültürünün farklılaştığı noktalar. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 14. Hafta | Genel değerlendirme ve ders tekrarı. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Tarih disiplininin yöntemiyle geçmiş bilgisini analiz edebilme yetisi kazanarak bilimsel bilgi üretebilme kabiliyeti kazanır. | ✔ | |||||
| 2 | Geçmişten günümüze dünyada ve Türkiye’de tarih yazımı ve ekoller hakkında bilgi edinir, yeni ekolleri tanır ve tarihe etkilerini değerlendirir. | ✔ | |||||
| 3 | Tarihsel problemleri tanımlayabilme becerisini geliştirerek tarihi olayları her yönüyle kavrar ve derinlemesine nüfuz eder. | ✔ | |||||
| 4 | Güncel olaylar ve süreçlerle geçmiş arasındaki ilişkiyi kavrayabilme becerisine sahip olur. Yerel ve sözlü tarih araştırmaları vasıtasıyla tekil olanla evrensel olan arasında ilişki kurma yeteneği kazanır. | ✔ | |||||
| 5 | Tarihsel metinleri çözümleyebilme, eleştirme ve tahlil etme yeteneğine sahip olur ve konunun kaynaklarına vakıf olarak özet çıkarma transkripsiyon yapma, rapor etme ve bilimsel toplantılarda tebliğ vb. şekilde sunma becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 6 | Tarihsel problemlere akademik/objektif yaklaşabilme becerisi kazanarak muhakeme yapma ve analitik düşünme yeteneği gelişir. | ✔ | |||||
| 7 | Eskiçağ ve İslam tarihi, İslamiyet’ten önceki ve sonraki Türk tarihi, Osmanlı ve Cumhuriyet tarihi, Avrupa ve Dünya tarihi gibi tarihin bütün dönemlerine dair temel düzeyde bilgi edinir, temel problemleri öğrenir ve bu dönemleri kendi içinde kıyaslayabilir. | ✔ | |||||
| 8 | Tarih alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ortak yürütülen çalışmalarda kullanabilir. | ✔ | |||||
| 9 | Osmanlı, Avrupa ve dünya tarihleri hakkında bilgi sahibi olarak yorumlama, karşılaştırma ve analiz yapma becerilerine sahip olur. | ✔ | |||||
| 10 | Kütüphane ve arşiv kullanma alışkanlığı ve yeteneği kazanarak bir konuda araştırma yapmanın yöntemlerini öğrenerek bunlardan yaşamın diğer alanlarında da yararlanabilir | ✔ | |||||
| 11 | Belirli dönemlerin belgelerini çalışmak için gerekli olan spesifik araçları, tarihi metinleri (paleografi, epigrafya gibi), yazıtları ve kitabeleri çözümleyebilir, çeşitli dillerdeki kaynak metinleri kullanım bilgi ve becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 12 | Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izler ve kendini geliştirir; bilimsel ahlak ve sorumluluk bilincine sahip olur. | ✔ | |||||
| 13 | Bibliyografik repertuarlar, arşiv envanterleri, elektronik referanslar gibi bilgi erişim araçlarını kullanma bilgi ve becerisi kazanır. Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak tarih alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma yeteneğine sahip olur. | ✔ | |||||
| 14 | Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme kabiliyetine sahip olarak fikirlerini ve eleştirilerini yapıcı bir biçimde sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade edebilme güvenini kazanır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY10 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY11 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY12 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY13 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY14 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Dr. Öğr. Üyesi Furkan KÜLÜNK | Vize | 40,00 | |
| Dr. Öğr. Üyesi Furkan KÜLÜNK | Final | 60,00 | |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
| Araştırma | 14 | 2 | 28 | |
| Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | 1 | 1 | 1 | |
| Ödev 2 | 1 | 1 | 1 | |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||