Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eskiçağ Tarihi (Grek- Roma) TAR 106 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Anlatım/sunum
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Pınar PINARCİK
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu dersin genel amacı Eski çağda Anadolu'da kurulan uygarlıkları ve önemli merkezlerini,, diğer antik uygarlıkları ve bu uygarlıkların insanlığın gelişimine ve günümüze etkilerini irdelemektir.
Dersin İçeriği Öğrenciler; 1) Anadolu topraklarının insanlık tarihindeki yerini öğrenebilme 2) Anadolu’daki ilk siyasal oluşumu ortaya koyma ve değerlendirebilme 3) Anadolu Eskiçağ Tarihini önemini bilme 4) Anadolu’daki ilk siyasal oluşumu ortaya koyma ve değerlendirebilme 5) Yunan ve Roma Uygarlıklarını öğrenebilme
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
5 1) Anadolu topraklarının insanlık tarihindeki yerini öğrenebilme 2) Anadolu’daki ilk siyasal oluşumu ortaya koyma ve değerlendirebilme 3) Anadolu Eskiçağ Tarihini önemini bilme 4) Anadolu’daki ilk siyasal oluşumu ortaya koyma ve değerlendirebilme 5) Hitit Tarihini ve dünya tarihindeki yerini öğrenebilme
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Giriş: Kaynaklar ve Kavramlar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
2. Hafta Ege’de Tunç Çağı: Minos ve Miken Uygarlıkları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
3. Hafta Ege ve Dor Göçleri, Arkaik Dönem Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
4. Hafta Yunan Klasik Dönemi Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Yunan Klasik Dönemi (Pers-Yunan Savaşları) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
6. Hafta Makedon Hanedanı ve Büyük İskender Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
7. Hafta Büyük İskender ve Helenistik Çağ Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Helenistik Dönemin Sonu ve Roma’nın Yükselişi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
10. Hafta Roma Şehri ve Akdeniz Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
11. Hafta Roma Cumhuriyetinin Yükselişi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
12. Hafta Roma İç Savaşları ve İmparatorluk Rejimi Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta MS. I-II. yüzyıllarda Roma İmparatorluğu Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
14. Hafta MS. III-IV. yüzyıllarda Roma İmparatorluğu ve Antikçağ’ın Sonu Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Tarih disiplininin yöntemiyle geçmiş bilgisini analiz edebilme yetisi kazanarak bilimsel bilgi üretebilme kabiliyeti kazanır.
2 Geçmişten günümüze dünyada ve Türkiye’de tarih yazımı ve ekoller hakkında bilgi edinir, yeni ekolleri tanır ve tarihe etkilerini değerlendirir.
3 Tarihsel problemleri tanımlayabilme becerisini geliştirerek tarihi olayları her yönüyle kavrar ve derinlemesine nüfuz eder.
4 Güncel olaylar ve süreçlerle geçmiş arasındaki ilişkiyi kavrayabilme becerisine sahip olur. Yerel ve sözlü tarih araştırmaları vasıtasıyla tekil olanla evrensel olan arasında ilişki kurma yeteneği kazanır.
5 Tarihsel metinleri çözümleyebilme, eleştirme ve tahlil etme yeteneğine sahip olur ve konunun kaynaklarına vakıf olarak özet çıkarma transkripsiyon yapma, rapor etme ve bilimsel toplantılarda tebliğ vb. şekilde sunma becerisi kazanır.
6 Tarihsel problemlere akademik/objektif yaklaşabilme becerisi kazanarak muhakeme yapma ve analitik düşünme yeteneği gelişir.
7 Eskiçağ ve İslam tarihi, İslamiyet’ten önceki ve sonraki Türk tarihi, Osmanlı ve Cumhuriyet tarihi, Avrupa ve Dünya tarihi gibi tarihin bütün dönemlerine dair temel düzeyde bilgi edinir, temel problemleri öğrenir ve bu dönemleri kendi içinde kıyaslayabilir.
8 Tarih alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ortak yürütülen çalışmalarda kullanabilir.
9 Osmanlı, Avrupa ve dünya tarihleri hakkında bilgi sahibi olarak yorumlama, karşılaştırma ve analiz yapma becerilerine sahip olur.
10 Kütüphane ve arşiv kullanma alışkanlığı ve yeteneği kazanarak bir konuda araştırma yapmanın yöntemlerini öğrenerek bunlardan yaşamın diğer alanlarında da yararlanabilir
11 Belirli dönemlerin belgelerini çalışmak için gerekli olan spesifik araçları, tarihi metinleri (paleografi, epigrafya gibi), yazıtları ve kitabeleri çözümleyebilir, çeşitli dillerdeki kaynak metinleri kullanım bilgi ve becerisi kazanır.
12 Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izler ve kendini geliştirir; bilimsel ahlak ve sorumluluk bilincine sahip olur.
13 Bibliyografik repertuarlar, arşiv envanterleri, elektronik referanslar gibi bilgi erişim araçlarını kullanma bilgi ve becerisi kazanır. Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak tarih alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma yeteneğine sahip olur.
14 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme kabiliyetine sahip olarak fikirlerini ve eleştirilerini yapıcı bir biçimde sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade edebilme güvenini kazanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1
PY1 2
PY2 1
PY3 2
PY4 2
PY5 1
PY6 2
PY7 1
PY8 3
PY9 2
PY10 1
PY11 1
PY12 3
PY13 1
PY14 2
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • 2.V. Diakov- S. Kovalev, İlkçağ Tarihi Cilt 2- Roma
  • 3.Halil Demircioğlu, Roma Tarihi, Cilt I Cumhuriyet
  • 4.Titus Livius, Roma Tarihi, Şehrin kuluşundan itibaren(Ab urbe Conditia)
  • 5.Howatson, M., Oxford Antikçağ Sözlüğü
  • 6.Plutarkhos, İskender-Sezar Paralel Hayatlar
  • 7.Arrianos, Flavius, İskender’in Seferi
  • 8.Ergin, Gürkan, Anadolu’da Roma Hâkimiyeti Direniş ve Düzen
  • 9.Mansel, Arif Müfid, Ege ve Yunan Tarihi
  • 10.Deighton, H.J, Eski Atina yaşantısında bir gün
  • 1.Oğuz Tekin, Eski Yunan ve Roma Tarihi
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 14 1 14
Diğer Faaliyetler 14 1 14
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1,5 1,5
Ödev 1 1 1 1
Final 1 1,5 1,5
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0