Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eskiçağ Tarihi (Mezopotomya- Mısır-Anadolu) TAR 105 Türkçe Zorunlu 1. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Anlatım/sunum
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Pınar PINARCİK
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Pınar PINARCİK (Güz)
Dersin Amacı Bu dersin genel amacı Eski çağ tarihinin kapsamını ve kaynaklarını, Eski çağda Mısır ve Mezopotamya çevresinde kurulan uygarlıkların önemli merkezlerini, Anadolu'da kurulan uygarlıkları, diğer antik uygarlıkları ve bu uygarlıkların insanlığın gelişimine ve günümüze etkilerini irdelemektir.
Dersin İçeriği Öğrenciler; 1) Eski Önasya tarihinde Eski Mısır Devleti’nin yerini anlayabilme 2) Eski Mısır Devleti’nin Anadolu ile olan ilişkisini kavrayabilme 3) Eski Mezopotamya’nın arkeolojik gelişimini öğrenme 4) Asur ve Babil’in yükselmesi, rakip iki güç haline gelmesini bilebilme 5) Bu dönem devletlerin kültürlerini anlama
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 1) Eski Önasya tarihinde Eski Mısır Devleti’nin yerini anlayabilme 2) Eski Mısır Devleti’nin Anadolu ile olan ilişkisini kavrayabilme 3) Eski Mezopotamya’nın arkeolojik gelişimini öğrenme 4) Asur ve Babil’in yükselmesi, rakip iki güç haline gelmesini bilebilme 5) Bu dönem devletlerin kültürlerini anlama
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dünyanın oluşumu ve İlk insanın ortaya çıkışı Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
2. Hafta Çağ Kavramı ve Tarihöncesi Dönemler Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Mezopotamya ve Mısır’da İlk Uygarlıklar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
4. Hafta Mezopotamya Tarih ve Uygarlığı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
5. Hafta Sümerler, Akkadlar, Babiller, Hurriler, Asurlular Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
6. Hafta Eski Mısır Tarih ve Uygarlığı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
7. Hafta Mısır Siyasi Tarihinin Evreleri Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Mısır Kültürü Tarihi(Eski Mısır Dini/ Mısır’da dil, yazı ve edebiyat/ Mısır el sanatları) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
10. Hafta Eskiçağ Anadolu Uygarlıkları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
11. Hafta Anadolu’nun Tunç Çağları Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
12. Hafta Hitit Tarih ve Uygarlığı Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Ege Göçlerinden Sonra Anadolu’daki Kavimler ve Devletler Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
14. Hafta Geç Hitit Devletleri Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Tarih disiplininin yöntemiyle geçmiş bilgisini analiz edebilme yetisi kazanarak bilimsel bilgi üretebilme kabiliyeti kazanır.
2 Geçmişten günümüze dünyada ve Türkiye’de tarih yazımı ve ekoller hakkında bilgi edinir, yeni ekolleri tanır ve tarihe etkilerini değerlendirir.
3 Tarihsel problemleri tanımlayabilme becerisini geliştirerek tarihi olayları her yönüyle kavrar ve derinlemesine nüfuz eder.
4 Güncel olaylar ve süreçlerle geçmiş arasındaki ilişkiyi kavrayabilme becerisine sahip olur. Yerel ve sözlü tarih araştırmaları vasıtasıyla tekil olanla evrensel olan arasında ilişki kurma yeteneği kazanır.
5 Tarihsel metinleri çözümleyebilme, eleştirme ve tahlil etme yeteneğine sahip olur ve konunun kaynaklarına vakıf olarak özet çıkarma transkripsiyon yapma, rapor etme ve bilimsel toplantılarda tebliğ vb. şekilde sunma becerisi kazanır.
6 Tarihsel problemlere akademik/objektif yaklaşabilme becerisi kazanarak muhakeme yapma ve analitik düşünme yeteneği gelişir.
7 Eskiçağ ve İslam tarihi, İslamiyet’ten önceki ve sonraki Türk tarihi, Osmanlı ve Cumhuriyet tarihi, Avrupa ve Dünya tarihi gibi tarihin bütün dönemlerine dair temel düzeyde bilgi edinir, temel problemleri öğrenir ve bu dönemleri kendi içinde kıyaslayabilir.
8 Tarih alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ortak yürütülen çalışmalarda kullanabilir.
9 Osmanlı, Avrupa ve dünya tarihleri hakkında bilgi sahibi olarak yorumlama, karşılaştırma ve analiz yapma becerilerine sahip olur.
10 Kütüphane ve arşiv kullanma alışkanlığı ve yeteneği kazanarak bir konuda araştırma yapmanın yöntemlerini öğrenerek bunlardan yaşamın diğer alanlarında da yararlanabilir
11 Belirli dönemlerin belgelerini çalışmak için gerekli olan spesifik araçları, tarihi metinleri (paleografi, epigrafya gibi), yazıtları ve kitabeleri çözümleyebilir, çeşitli dillerdeki kaynak metinleri kullanım bilgi ve becerisi kazanır.
12 Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izler ve kendini geliştirir; bilimsel ahlak ve sorumluluk bilincine sahip olur.
13 Bibliyografik repertuarlar, arşiv envanterleri, elektronik referanslar gibi bilgi erişim araçlarını kullanma bilgi ve becerisi kazanır. Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak tarih alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma yeteneğine sahip olur.
14 Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme kabiliyetine sahip olarak fikirlerini ve eleştirilerini yapıcı bir biçimde sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade edebilme güvenini kazanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1
PY1 2
PY2 1
PY3 2
PY4 2
PY5 1
PY6 1
PY7 1
PY8 3
PY9 2
PY10 1
PY11 1
PY12 3
PY13 1
PY14 2
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • 1. M. Roaf, Mezopotamya ve Eski Yakın Doğu, İstanbul 1995
  • 2. F. Kınal, Eski Mezopotamya Tarihi, Ankara 1983
  • 3. J. Oates, Babil, Ankara 2004
  • 4. J.Bottero, Mezopotamya, Yazı, Akıl ve Tanrılar, Ankara 2003
  • 5. A. Kuhrt, Eski Çağ’da Yakındoğu, İstanbul 2009
  • 6. A.Alpman, “Hurriler”, Tarih Araştırmaları Dergisi, 25, 1982, 283–312
  • 7. J.Bottero, Kültürümüzün Şafağı
  • 8.M. van de Mieroop, Antik Yakındoğu’nun Tarihi İ.Ö.3000–323, Ankara 2006
  • 9.K. Köroğlu, Eski Mezopotamya Tarihi, İstanbul, 2006
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Doç. Dr. Pınar PINARCİK Vize 40,00
Doç. Dr. Pınar PINARCİK Final 60,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Araştırma 14 1 14
Diğer Faaliyetler 14 2 28
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0