| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İslam Tarihi II | TAR 104 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 5,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Teorik |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Ali ERTUĞRUL |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Yakındoğu’da hâkim olan siyasî oluşumlar kavranacak(8-16. yüzyıllar), bu devletlerin siyasî ve sosyo-kültürel özellikleri özetlenebilecek, söz konusu devletlerin Türk İslâm tarihindeki önem ve etkileri analiz edilebilecek |
| Dersin İçeriği | Öğrenciler; 1) 8. – 11. yy.lar arasında Yakındoğu’da hâkim olan siyasî yapıları sıralama 2) Bu devletlerin siyasî tarih ve sosyo-kültürel özelliklerini özetleme 3) Söz konusu devletlerin İslâm tarihindeki önem ve etkilerini analiz etme. 4) 8.-11. yy. Yakındoğu tarihinin dünya tarihindeki yerini değerlendirme |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğrenciler; 1) 8. – 11. yy.lar arasında Yakındoğu’da hâkim olan siyasî yapıları sıralama 2) Bu devletlerin siyasî tarih ve sosyo-kültürel özelliklerini özetleme 3) Söz konusu devletlerin İslâm tarihindeki önem ve etkilerini analiz etme. 4) 8.-11. yy. Yakındoğu tarihinin dünya tarihindeki yerini değerlendirme |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dersle ilgili bibliyografya tanıtımı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 2. Hafta | Abbasî İhtilali, Devletin Kuruluşu, Seffah ve Mansur Dönemi | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 3. Hafta | Abbasilerin Yükseliş Dönemi Halifeleri, Emin-Memun Mücadelesi ve Mihne hareketi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 4. Hafta | Abbasilerin Yükseliş Döneminde Devlet teşkilâtı, Uluslararası Ticaret, Şehir Hayatı | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | Abbasiler dönemindeki mahalli hanedanlar: Tahirîler ve Saffarîler | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 6. Hafta | Abbasiler dönemindeki mahalli hanedanlar: Fatimîler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | Abbasiler dönemindeki mahalli hanedanlar: Büveyhîler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 8. Hafta | Ara Sınav | |
| 9. Hafta | Abbasiler dönemindeki mahalli hanedanlar: Samanîler | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 10. Hafta | Abbasiler dönemindeki mahalli hanedanlar: Sacoğulları | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 11. Hafta | Abbasiler dönemindeki mahalli hanedanlar: Tolunoğulları ve Ihşidîler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 12. Hafta | Abbasiler dönemindeki Türk vali, komutan ve emirler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 13. Hafta | Abbasiler döneminde dinî, ilmî ve kültürel hayat | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | Abbasilerin yıkılış dönemi olayları ve devletin sonu | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Tarih disiplininin yöntemiyle geçmiş bilgisini analiz edebilme yetisi kazanarak bilimsel bilgi üretebilme kabiliyeti kazanır. | ✔ | |||||
| 2 | Geçmişten günümüze dünyada ve Türkiye’de tarih yazımı ve ekoller hakkında bilgi edinir, yeni ekolleri tanır ve tarihe etkilerini değerlendirir. | ✔ | |||||
| 3 | Tarihsel problemleri tanımlayabilme becerisini geliştirerek tarihi olayları her yönüyle kavrar ve derinlemesine nüfuz eder. | ✔ | |||||
| 4 | Güncel olaylar ve süreçlerle geçmiş arasındaki ilişkiyi kavrayabilme becerisine sahip olur. Yerel ve sözlü tarih araştırmaları vasıtasıyla tekil olanla evrensel olan arasında ilişki kurma yeteneği kazanır. | ✔ | |||||
| 5 | Tarihsel metinleri çözümleyebilme, eleştirme ve tahlil etme yeteneğine sahip olur ve konunun kaynaklarına vakıf olarak özet çıkarma transkripsiyon yapma, rapor etme ve bilimsel toplantılarda tebliğ vb. şekilde sunma becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 6 | Tarihsel problemlere akademik/objektif yaklaşabilme becerisi kazanarak muhakeme yapma ve analitik düşünme yeteneği gelişir. | ✔ | |||||
| 7 | Eskiçağ ve İslam tarihi, İslamiyet’ten önceki ve sonraki Türk tarihi, Osmanlı ve Cumhuriyet tarihi, Avrupa ve Dünya tarihi gibi tarihin bütün dönemlerine dair temel düzeyde bilgi edinir, temel problemleri öğrenir ve bu dönemleri kendi içinde kıyaslayabilir. | ✔ | |||||
| 8 | Tarih alanında edindiği bilgi ve becerileri, sosyal bilimlerin diğer alanlarıyla ortak yürütülen çalışmalarda kullanabilir. | ✔ | |||||
| 10 | Kütüphane ve arşiv kullanma alışkanlığı ve yeteneği kazanarak bir konuda araştırma yapmanın yöntemlerini öğrenerek bunlardan yaşamın diğer alanlarında da yararlanabilir | ✔ | |||||
| 11 | Belirli dönemlerin belgelerini çalışmak için gerekli olan spesifik araçları, tarihi metinleri (paleografi, epigrafya gibi), yazıtları ve kitabeleri çözümleyebilir, çeşitli dillerdeki kaynak metinleri kullanım bilgi ve becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 12 | Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek bilimsel ve çağdaş konular hakkında gelişmeleri izler ve kendini geliştirir; bilimsel ahlak ve sorumluluk bilincine sahip olur. | ✔ | |||||
| 13 | Bibliyografik repertuarlar, arşiv envanterleri, elektronik referanslar gibi bilgi erişim araçlarını kullanma bilgi ve becerisi kazanır. Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak tarih alanında bilgi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma yeteneğine sahip olur. | ✔ | |||||
| 14 | Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme kabiliyetine sahip olarak fikirlerini ve eleştirilerini yapıcı bir biçimde sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade edebilme güvenini kazanır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 |
|---|---|
| PY1 | 3 |
| PY2 | 3 |
| PY3 | 2 |
| PY4 | 3 |
| PY5 | 3 |
| PY6 | 3 |
| PY7 | 5 |
| PY8 | 2 |
| PY10 | 2 |
| PY11 | 4 |
| PY12 | 2 |
| PY13 | 3 |
| PY14 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2,5 | 35 |
| Araştırma | 14 | 3 | 42 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ödev 1 | 1 | 2 | 2 | |
| Ödev 2 | 1 | 2,5 | 2,5 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 127,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 | ||