| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Hidrolik Pnömatik | KNT2103 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 3 + 1 | 4,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Süleyman ÇEVEN (Güz) |
| Dersin Amacı | Temel hidrolik ve pnomatik bilgilerinin verilmesi, Hidrolik sistemlerin işletimleri ve bakımları, Hidrolik sistemlerdeki arızalar ve giderilme yöntemlerinin öğretilmesi |
| Dersin İçeriği | Temel hidrolik prensipler ve semboller, hidrolik Sistemler, hidrolik pompalar, Hidrolik sistemlerde kullanılan valfler ve bağlantı parçaları, Hidrolik motorlar, Hidrolik silindirler (Aktuatörler), Hidrolik sistemlerin işletimleri ve bakımları, Hidrolik sistemlerdeki arızalar ve giderilme yöntemleri,Basınç düşürücülü hidrolik düzenek Temel Pnomatik prensipleri ve sembolleri denetim ilkeleri, Denetleyiciler, Denetim diyagramları, Hava besleme, Silindirler ve valfler, Piston hız kontrolü, Sıralı kontrol, Pnomatik sistemlerin işletimleri ve bakımları, mantık ve hava kumandalı valflerinin bulunduğu pnomatik devre, Pnomatik sistemlerdeki arızalar ve giderilme yöntemleri, Gözetim sistemleri, Elektrikli kontroller için güç kaynağı, röleler, butonlar ve izoleli kablolar. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Hidrolik ve pnömatik hakkında temel kanunları ve elemanları bilir |
| 1 | Bilgisayarlı Veri toplama ve kontrol için gerekli temel yazılım ve donanımı tanıyabilir. |
| 2 | Güncel bir SCADA programının konfigürasyonunu yapar ve bir bütün olarak kontrol sistemlerinde kullanabilir. |
| 2 | Hidrolik ve pnömatik devre tasarımı ve arıza tespiti öğretilerini kazanır |
| 3 | Kullanılan SCADA programının farklı marka PLC’ler ile iletişim kurmasını sağlar. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Pnömatik Devre Elemanları | |
| 1. Hafta | Endüstride bilgisayarlı veri toplama ve kontrolün gelişim süreci ve endsütriyel kontrol evreleri: analog kontrol, elektronik kontrol, doğrudan bilgisayarlı kontrol, süpervizör kontrol, dağıtık kontrol, programlı kontrol ve entegre kontrol yaklaşımları. | |
| 2. Hafta | Bilgisayarla veri toplama ve kontrola olan endüstriyel ihtiyaçlar, PLC ve SCADA ile ilgili temel kavramlar, Bilgisayarlı Veri Toplama ve Kontrol (SCADA) programlarının tanımı, scada yazılımlarının uygulama alanları. | |
| 2. Hafta | Pnömatik Devre Tasarım Devre Elemanları | |
| 3. Hafta | Pnömatik Devre Tasarımı- Pnömatik Sistemler | |
| 3. Hafta | Bilgisayar ile veri toplamanın temel kavramları ve aşamaları: analog ve sayısal işaretler, veri edinim donanım ve yazılımları, haberleşme protokolleri (RS-232, RS-485). | |
| 4. Hafta | Bilgisayarlı Veri Toplama ve Kontrol yazılımlarının avantaj ve dezavantajlar, PLC-SCADA arasında olması gereken donanımlar(haberleşme modülleri), Scada sisteminin yapısı: RTU, MTU ve haberleşme ağı tanımları. | |
| 4. Hafta | Pnömatik Sistemler, Elektropnömatik Devre Elemanları | |
| 5. Hafta | Pnömatik Sistemler, Elektropnömatik Devre Elemanları | |
| 5. Hafta | SCADA sisteminin temel elemanları: RTU' ların donanımsal özellikleri, çalışması ve yerine getirebileceği görevler. PLC'lerin RTU olarak kullanılması, bilgisayarlı RTU yapıları. MTU' ların özellikleri, görevleri, kullanılan yazılımlar ve donanımlar. Merkezi kontrol odaları ve bileşenleri. | |
| 6. Hafta | SIEMENS-WINCC demo SCADA programının tanıtılması. WINCC programının kurulumu, gerekli donanım tanımları ve programın ana ekran bileşenlerinin açıklanması. | |
| 6. Hafta | Elektropnömatik Sistemler | |
| 7. Hafta | Elektropnömatik Devre Tasarımı ve Uygulaması | |
| 7. Hafta | WİNCC de örnek bir uygulamanın gösterilmesi. Bir scada proje dosyasının oluşturulması. PLC sürücülerinin porjeye tanıtılması. Etiket ve gruplarının tanımlanması. Projede iç ve dış etiketlerin oluşturularak gruplanması, etiketlere PLC adreslerinin atanması. | |
| 8. Hafta | WİNCC de örnek bir uygulamanın gösterilmesi. Bir scada proje dosyasının oluşturulması. PLC sürücülerinin porjeye tanıtılması. Etiket ve gruplarının tanımlanması. Projede iç ve dış etiketlerin oluşturularak gruplanması, etiketlere PLC adreslerinin atanması. | |
| 8. Hafta | Elektropnömatik Devre Tasarımı ve Uygulaması | |
| 9. Hafta | Elektropnömatik Devre Tasarımı ve Uygulaması | |
| 9. Hafta | SCADA ekranı için süreç resimlerinin oluşturulacağı grafik tasarımcısının incelenmesi ve bir süreç resminin hazırlanması. SCADA ekranında farklı izleme sayfaları oluşturarak bir buton aracılığı ile bu sayfalar arasında geçişlerin yapılması. | |
| 10. Hafta | Bir butonla PLC ye kontrol komutu gönderilmesi. Scada ekranında hazırlanan süreç resimlerinin hareketlendirilmesi ve süreç değişkenlerine atanması yolu ile sürecin ekrandan takibi. | |
| 10. Hafta | Güç Devre Parçaları- Hidrolik Devre Tasarımı | |
| 11. Hafta | Tank seviyesinin görüntülenmesi uygulaması. Scada ekranında I/O alanı oluşturulması, projenin aktfileştirlmesi ve Wincc etiket simülatörünün kullanımı. | |
| 11. Hafta | Hidrolik Sistemler- Elektrohidrolik devre elemanları | |
| 12. Hafta | Projede arşiv oluşturulması ve zamanlayıcı kurulumu. | |
| 12. Hafta | Hidrolik Sistemler- Elektrohidrolik devre elemanları | |
| 13. Hafta | Scada ekranında gerçek zamanlı trend pencerelerinin oluşturulması. Scada ekranında çizelgelerin oluşturulması ve süreç değişkenlerinin bu tablolara kayıt edilmesi. | |
| 13. Hafta | Hidrolik Sistemler- Elektrohidrolik devre elemanları | |
| 14. Hafta | ElektroHidrolik Devreler | |
| 14. Hafta | Wincc de Alarm mesajlarının oluşturulması ve görünüm ayarları ile limit değerlerin belirlenmesi. Wincc rapor tasarımcısı ve süreç ile ilgili raporların alınması, yazdırma parametrelerinin ayarlanması. |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Orta öğretimde kazanmış olduğu mesleki yeterlilikler üzerine uygulama ile desteklenen bir alanda bilgi/beceriye sahip olabilmeli | ||||||
| 1 | Orta öğretimde kazanmış olduğu mesleki yeterlilikler üzerine uygulama ile desteklenen bir alanda bilgi/beceriye sahip olabilmeli | ✔ | |||||
| 2 | Kontrol ve Otomasyon Teknolojisi ile ilgili edindiği kuramsal bilgilerini kullanabilmeli | ||||||
| 2 | Kontrol ve Otomasyon Teknolojisi ile ilgili edindiği kuramsal bilgilerini kullanabilmeli | ||||||
| 2 | Kontrol ve Otomasyon Teknolojisi ile ilgili edindiği kuramsal bilgilerini kullanabilmeli | ✔ | |||||
| 3 | Kontrol ve Otomasyon Teknolojisi ile ilgili pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabilmeli | ✔ | |||||
| 3 | Kontrol ve Otomasyon Teknolojisi ile ilgili pratik uygulamalarda gereken teorik bilgileri, el ve/veya düşünsel becerileri kullanabilmeli | ✔ | |||||
| 4 | Kontrol ve Otomasyon Teknolojisinde bağımsız olarak öğrendiklerini uygulayabilmeli | ✔ | |||||
| 4 | Kontrol ve Otomasyon Teknolojisinde bağımsız olarak öğrendiklerini uygulayabilmeli | ✔ | |||||
| 5 | Kontrol ve Otomasyon Teknolojisi ile ilgili çalışmalarda öngörülemeyen problemleri belirleyebilmeli ve çözüm üretebilmeli | ||||||
| 5 | Kontrol ve Otomasyon Teknolojisi ile ilgili çalışmalarda öngörülemeyen problemleri belirleyebilmeli ve çözüm üretebilmeli | ✔ | |||||
| 5 | Kontrol ve Otomasyon Teknolojisi ile ilgili çalışmalarda öngörülemeyen problemleri belirleyebilmeli ve çözüm üretebilmeli | ||||||
| 7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincinde olmalı ve bunu gerçekleştirebilmeli | ✔ | |||||
| 8 | Kontrol ve Otomasyon Teknolojisi ile ilgili konularda kişi ve kurumları bilgilendirebilmek için düşüncelerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmeli | ✔ | |||||
| 11 | Mesleki özgüvene sahibi olabilmeli | ||||||
| 11 | Mesleki özgüvene sahibi olabilmeli | ✔ | |||||
| 12 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak, bilgisayar destekli etkinlikleri uygular | ✔ | |||||
| 12 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak, bilgisayar destekli etkinlikleri uygular | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY11 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY12 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 15 | 1 | 15 |
| Araştırma | 4 | 1 | 4 | |
| Diğer Faaliyetler | 15 | 1 | 15 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | 10 | 1 | 10 | |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||